Ta reforma nie pomoże dzieciom

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rewolucyjne zmiany w systemie edukacji nie służą dzieciom - przekonuje Marek Michalak. Rzecznik Praw Dziecka poparł list młodych ludzi, którzy proszą Prezydenta RP Andrzeja Dudę o zawetowanie ustaw reformujących system oświaty.

Ustawy reformujące polski system szkolny zostały przed świętami uchwalone przez Sejm, a Senat nie wprowadził do nich poprawek. Jeśli podpisze je prezydent, rozpocznie się wygaszanie gimnazjów, przywrócone zostaną 8-letnie szkoły podstawowe, 4-letnie licea i 5-letnie technika, a w miejsce szkół zawodowych powstaną dwustopniowe szkoły branżowe.

Do RPD wpłynął list otwarty grupy członków Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej z prośbą do prezydenta o zawetowanie ustawy Prawo oświatowe wraz z przepisami wprowadzającymi.

"Wsparłem głos młodych ludzi, którzy przyszli do mnie wyrazić swoje zdanie. Dla mnie to jest bardzo ważne, bo art. 72 konstytucji w ust. 3 mówi o prawie dziecka do wyrażania własnego zdania w sprawach go dotyczących. Ja to traktuję niezwykle poważnie. Oni chcieliby być wysłuchani, chcieli, żeby ich zdanie było wzięte pod uwagę. W liście przedstawili swoje stanowisko, równie ważne jak stanowisko dorosłych, którzy się na ten temat wypowiadają" - powiedział Michalak w rozmowie z PAP.

"Pamiętajmy, że dla wielu dorosłych to są sprawy abstrakcyjne, a dla dzieci - to jest ich życie, tu i teraz" - dodał.

Jak przypomniał, przekonywał wcześniej, że Prawo oświatowe jest bardzo ważnym i wrażliwym dokumentem i wszystkie strony powinny mieć czas i możliwość głębokiej analizy problemu. "Ale tego zabrakło" - ocenił. "Składałem swoje wnioski najpierw w trybie konsultacyjnym, kierowałem do MEN wystąpienia generalne, polemizowałem z udzieloną odpowiedzią, a ostatecznie wsparłem głos młodych ludzi, którzy apelują o weto. Wsparłem, bo ich głos jest istotny, a mimo tego wciąż za mało słyszalny" - podkreślił rzecznik.

W jego opinii, jeśli powstaje jakikolwiek niepokój, że dzieci będą przedmiotowo potraktowane, że reforma negatywnie się na nich odbije, to jest niedobrze. "Brakuje tego, żeby wspólnie usiąść i porozmawiać, jak zabezpieczyć dzieci przed niekomfortową sytuacją, jak podjąć działania, które będą dla nich osłoną i ochroną. Bo jeśli ma być spiętrzenie roczników, mniejsza możliwość dostania się do wymarzonej szkoły, nauka w godzinach, które nie są dla dziecka komfortowe, konieczność dojeżdżania do szkoły - to nie jest to zgodne z dobrem dziecka" - podkreślił Michalak.

"Daleki jestem od ocen politycznych, bo nie taka jest rola rzecznika, ale merytorycznie, analizując sytuację, oceniam, że reforma jest wprowadzana za szybko, bez podmiotowego potraktowania dzieci" - dodał.

RPD zaznaczył, że edukacja jest jedną z najdelikatniejszych materii, gdzie "mała zmiana może spowodować trzęsienie ziemi, a tu mówimy o dużej zmianie".

Podkreślił, że nie jest zwolennikiem zaproponowanych zmian w systemie oświaty. "Szkołę trzeba wzmacniać, ale należałoby zacząć od początku, czyli wykształcenia odpowiednich kadr, które będą pracować z młodymi ludźmi. Sukces jakiejkolwiek reformy edukacji jest w ludziach, którzy będą realizować ustawę. Należy pracować nad przygotowaniem odpowiednich ludzi i ograniczeniem biurokracji na rzecz bezpośredniej pracy człowieka z człowiekiem. A wiec mniejsze klasy, indywidualne podejście i budowanie wzajemnego zaufania" - przekonywał Michalak.

Źródło: Kurier Codzienny PAP

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie