Inspirujący i refleksyjny początek wakacji

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zakończyły się INSPIR@CJE 2018. W tym roku tematem przewodnim były oddolne zmiany w szkołach. Na przykładach wybranych szkół publicznych i niepublicznych chcieliśmy pokazać, że mimo istniejącego, niezbyt przyjaznego uczeniu się systemu klasowo-lekcyjnemu, niezbyt możemy zmieniać podejście do edukacji szkolnej, wychowywać mądrze i lepiej przygotowywać do życia w społeczeństwie XXI wieku. Zaproszeni prelegenci dzielili się swoimi doświadczeniami i podpowiadali, co można zrobić już teraz, nie czekając na odgórnie narzucane i nie do końca przemyślane reformy.

Wiele osób, którym faktycznie zależy na jakościowej zmianie polskiej szkoły, zastanawia się nad możliwymi scenariuszami rozwoju. Ponieważ mówimy o bardzo dużych grupach społecznych – uczniach, nauczycielach, ale także rodzicach – raczej mało prawdopodobne jest podejście rewolucyjne, które z dnia na dzień zmieni system edukacji. Koszty takiej zmiany i chaos, jaki zapanowałby w szkołach, prawdopodobnie nie zyskałyby akceptacji ani uczniów ani ich rodziców. Zmiana istniejącego systemu jest oczywiście konieczna i musimy myśleć, jak tego dokonać, ale jest to raczej proces ewolucyjny, nastawiony na zmianę oddolną, krok po kroku modyfikowanie istniejących założeń i praktyk i przede wszystkim eksperymentowanie w poszukiwaniu efektywnych sposobów uczenia się. Możemy skorzystać już z wielu doświadczeń polskich i zagranicznych, ale jeszcze w żadnym kraju, nawet w Finlandii, nie udało się jeszcze stworzyć idealnego systemu edukacji. Poszukujemy i zastanawiamy się nad możliwymi rozwiązaniami i o tym także rozmawialiśmy podczas INSPIR@CJI 2018.

Oto kilka zanotowanych podczas konferencji myśli zaprezentowanych przez wspaniałe grono prelegentów. Wszystkie wystąpienia były nagrywane – będziemy je wkrótce je publikować na łamach Edunews.pl.

Uczyć odpowiedzialności

Jarek Szulski, nauczyciel z Gimnazjum im. Tadeusza Reytana w Warszawie, podzielił się z uczestnikami metaforami szkoły i ucznia. Pierwsze dwie z nich są próbami ujęcia istoty szkoły. Czy szkoła jest jak zegar – jest pewnym mechanizmem, który można naprawić, naoliwić, wymienić mechanizmy i zegar będzie dalej chodził. Przy takim założeniu można wierzyć w to, że w takiej szkole świecie jest wszystko zmierzyć, wymienić, nastawić… - czyli w sumie tworzymy coraz lepszy twór, który działa. To jest najważniejsze, a mnie istotne, czy jest to zabytkowy zegar czy nowoczesny. Natomiast druga metafora mówi o tym, że szkoła jest chmura – łatwiej ją opisać niż zmierzyć. Jest tworem mało nieuchwytnym, który może być bardzo różny (bo przecież są różne chmury). Trudno jest szkołę w takim ujęciu okiełznać, zmierzyć, choć można dużo o niej napisać. Oba podejścia te są równie ważne. Nie możemy zapominać, że szkoła to nie tylko procesy, mechanizmy, ale także relacje i emocje.

Kolejna ciekawa metafora Jarka Szulskiego, dotyczyła rozwoju ucznia. Samochód i kierowca. Samochód to zdolności, talenty, ale też genetyczne uwarunkowania. Kierowca – motywacja ucznia, odwaga, poczucie wartości, które pozwolą pojechać szybko. Szkoła nie może wybrać, że tylko zajmuje się samochodem lub kierowcą. Jej istotą jest zajmowanie się i samochodem i kierowcą. A problem w polskiej szkole jest taki, że głównie zajmujemy się tym samochodem.

W swoim wystąpieniu Jarek Szulski zauważył, że w kształceniu powszechnym w większym stopniu powinniśmy rozwijać odpowiedzialność wśród uczniów i to mogłoby być dobrym celem kształcenia. Poziom odpowiedzialności społecznej w Polsce jest raczej niski. Jak tego uczyć w szkole i co ona ma zrobić? Wielość wyborów we współczesnym świecie wymaga uczenia młodych ludzi odpowiedzialności za podejmowane wybory.

Po prostu zacznij to robić

O tym, czym jest, a czym nie jest zmiana w szkole opowiadała Ewa Radanowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym - „Zmiana na pewno nie jest przestawieniem krzeseł i ławek [w klasie], nie jest też tym, co przyniesiemy do klasy, nie jest nową metodą, którą od kogoś wzięliśmy...”. Możemy wiele takich modyfikacji wprowadzać, ale raczej niewiele się zmieni w uczeniu się.

„Wymyśl i pomyśl, jak zrobić to samo, ale inaczej. Nie bójmy się tworzyć polskiej szkoły na miarę i potrzeby polskiej rzeczywistości. Nie musimy mapować wszystkiego tego, co istnieje na świecie. Jesteśmy w stanie zrobić dobrą polską szkołę. Rób albo nie rób, ale nie próbuj… – jeśli nie wiesz jak coś zrobić, to po prostu zacznij to robić.” – mówiła Ewa Radanowicz. Musimy zacząć działać, nie wszystko na raz – krok po kroku. Nie bójmy się! Błędy, które popełnimy po drodze, pomogą nam poprawić to, co robimy.

„Chcesz zmiany – wygoń z siebie nauczyciela. My musimy być kierownikami procesów uczenia się uczniów.” – zauważyła Radanowicz. Nie możemy podawać uczniom wszystkiego na tacy.

Szkoła wielu możliwości

Jarosław Pytlak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 STO w Warszawie przedstawił opartą na wieloletnich doświadczeniach koncepcję szkoły wielu możliwości. Była to premiera tego podejścia, specjalnie przygotowana na INSPIR@CJE 2018.

„Dziś żyjemy w niesamowitym targowisku idei. Także w edukacji. Cały czas poszukujemy klucza. Podstawowym odczuciem, jakie dziś mają ludzie to poczucie niedosytu. Żyjemy w oceanie poprawiaczy świata. Znak czasu, który wziął się z wielu przyczyn.” – mówił Pytlak. „Szkoła tak jak wszystko jest przedmiotem poczucia niedosytu. Moglibyśmy ją zrobić taką, żeby była lepsza. Wkurzamy się, że nie jest. W narzekaniach na szkołę jest odrobina przesady. Szkoła – także tradycyjna – nie jest zawsze tak zła, jak ją opisujemy. Życie w oczekiwaniu, że wszystko będzie super, byłoby strasznie ciężkie.” – dodał.

W zaprezentowanej koncepcji szkoła jest społecznością funkcjonującą w oparciu o system wartości: odpowiedzialność, prawość i dzielność. Niezbędnym jej składnikiem są relacje między ludźmi oparte na otwartości, życzliwości i aktywności. Słowo „wiele”, które zostało użyte do opisania tej koncepcji może mieć różne znaczenia:
- w tej szkole jest wiele dróg edukacyjnych (dopasowanych do ucznia),
- wiele form aktywności (być może lekcje jest to najmniej ważna część tego, co w szkole się dzieje),
- wiele możliwości indywidualnego działania – samorealizacja,
- wiele dróg indywidualnego rozwoju,
- wiele indywidualnych decyzji do podejmowania – dzieci muszą mieć możliwość brania odpowiedzialności za swój proces uczenia się w szkole.

Zmiana nie od razu

Zmiana w szkole to jest podróż – jest ona ekscytująca, choć raczej dla osób odważnych, konsekwentnych. Jeśli decydujemy się na zmianę odrzućmy mniemanie że to stanie się tu i teraz. To wymaga czasu – mówiła Oktawia Gorzeńska, dyrektor 17 LO w Gdyni. Ważny jest sens działań. Po co nam edukacja? Edukacja musi mieć sens, być bliska życiu.

Jeśli chcemy dokonywać zmiany jako dyrektor czy nauczyciel – musimy pamiętać o zespole. Najważniejsze, aby zespół miał poczucie wartości. „Musimy budować poczucie wartości u uczniów i u nauczycieli. Mocny nauczyciel, pozbawiony kompleksów, będzie przenosił z dziećmi edukacyjne góry” – mówiła Gorzeńska.

Jak zmieniać szkołę na lepsze? Po pierwsze razem (sam dyrektor to za mało). Nie wszystko na raz i nie od razu (lekcja cierpliwości, nie otwierajmy zbyt wielu frontów). Róbmy to refleksyjnie (największe lekcje wynikają z refleksji – dlaczego coś nam wyszło, a co nie). No i wreszcie nieustannie (jeśli staniemy w zmianie, to tak naprawdę będziemy się cofać w rozwoju). „Zmiana to piękna podróż. Ale wymaga przygotowania. Potrzebujemy czasu.” – dodała Gorzeńska.

Podobne myśli formułowała Maria Czerwińska, która przez 10 lat kierowała Szkołą Podstawową w Nędzy. „Szkoła jest tyle warta ile warty jest nauczyciel. Zespół nauczycieli buduje nastawienie na drugiego człowieka.” – mówiła. „Szkoła to nie tylko lekcje – to przede wszystkim mnóstwo projektów, w których każdy może się zaangażować i je realizować. Uczenie się poprzez spotkanie, działanie – to jest bardzo ważna edukacja. Tu kształcą się umiejętności.”

Powinniśmy uczyć się od innych, czerpać z najlepszych doświadczeń, np. z Finlandii. „Nie chodzi o ślepe naśladowanie, ale o wypracowanie swojego podejścia. Obserwować i mieć refleksję” – mówiła Czerwińska.

Oddajmy dzieciom decyzje

„Jak się czujemy, kiedy możemy o czymś decydować? Pozytywnie, umocnieni, dobrze – prawda?” – pytały uczestników Izabella Gorczyca i Joanna Górecka ze szkoły podstawowej No Bell w Konstancinie-Jeziornej. „A jak się czujemy, kiedy ktoś nakazuje nam coś z góry? – tu wyłącznie pejoratywne konotacje… To proszę sobie teraz uzmysłowić, że wszystkie lekcje wyglądają tak, że coś uczniom nakazujemy. My w naszej szkole oddajemy władzę dzieciom. Mogą one decydować o tym, jak się uczą i czego się uczą.” – mówiły.

Zwróciły też uwagę na prawo do popełniania błędów. „Jak nie damy przestrzeni, aby uczeń coś zrobił, popełnił błędy – on wyjdzie z systemu edukacji nieprzygotowany do życia. Oczywiście nie chodzi o to, aby dzieci mogły sami robić wszystko. Wiedza jest elementem, który przychodzi sam – jeśli są relacje – jeśli rezonujemy z drugim człowiekiem, to on się będzie uczył.” – mówiły.

Internet to dziś edukacyjne wyzwanie

Młodzi ludzie coraz więcej korzystają z Internetu, ale wcale nie czynią tego w coraz większym stopniu w sposób rozumny. To być może zaniedbanie szkoły, która nie uczy (albo niezbyt efektywnie uczy), jak korzystać samodzielnie z Internetu, aby wspierać swój rozwój. Dziś media społecznościowe stały się dla młodych ludzi najważniejszym medium, na którym opierają swoją wiedzę o świecie. Niestety często nie potrafią odróżnić prawdy od nieprawdy – mówił prof. Janusz Morbitzer z Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.

Szerzy się dziś epidemia głupoty. Jak jej zapobiegać? Prof. Morbitzer wskazał kilka kierunków:
- kształtowanie ciekawości poznawczej u uczniów i u nas samych,
- dążenie do odkrywania prawdy,
- kształtowanie odpowiedzialności za swój rozwój,
- kształtowanie kultury informacyjnej,
- kształtowanie postawy „wiecznej podejrzliwości”.

Powinniśmy uczyć się „stosować dietę informacyjną – samoograniczać sobie ilość informacji, które codziennie konsumujemy” – dodał.

W niedługim czasie opublikujemy nagrania z konferencji wraz z podsumowaniem wypowiedzi poszczególnych prelegentów. Prosimy śledzić artykuły w Edunews.pl.

***

W konferencji INSPIR@CJE 2018 uczestniczyło 380 osób z całego kraju. W sumie w całym cyklu, uruchomionym przez nas w 2013 roku (to już 10 zorganizowanych konferencji), wzięło już ponad 3500 osób z całej Polski.

Organizatorami INSPIR@CJI 2018 były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa nauczycieli Superbelfrzy RP. Partnerem strategicznym była firma Samsung Electronics Polska sp. z o.o. i jej program Mistrzowie Kodowania, zaś Partnerami: firma Vulcan sp. z o.o., firma Nordweco, Fundacja Orange, Katalyst Education, Centrum Nauki Kopernik oraz WCIES. Medialnymi partnerami wydarzenia były Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły i Cogito.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie