Czasem zdarza się, że mamy w klasie ucznia, któremu z pozoru nic się nie chce. No właśnie-z pozoru, bo kiedy znajdziemy "na niego sposób" to może okazać się, że zaangażuje się na lekcji i zatraci bez opamiętania.
Niekiedy "stajemy na uszach" by zachęcić i zmotywować do działania tych, którzy często są "na nie". Podczas naszego spotkania z Państwem dzielimy się własnymi sposobami, które są skuteczne na lekcjach języka polskiego, jak i w edukacji wczesnoszkolnej. I nie wykluczone, że nasze sposoby zadziałają na biologii, matematyce, czy też języku angielskim również w pracy z uczniami w szkole ponadpodstawowej. A kto wie- może staną się one inspiracją do własnych poszukiwań?
Niekiedy nasze sposoby angażowania uczniów okazują się skuteczne w klasie X, natomiast zawodzą w klasie Y. No cóż, zdarza się. Dlatego wspólnie się inspirujmy i dzielimy doświadczeniami, bo nie ma dwóch takich samych uczniów, ani dwóch takich samych klas.
Motywacja wewnętrzna to najlepsze narzędzie, dzięki któremu rozwijają się ludzie (nie tylko młodzi i nie tylko nasi uczniowie). Nie zawsze jednak jest ona wystarczająca. Wtedy z pomocą przychodzą sprawdzone lub zupełnie nowe pomysły jak zaangażować na lekcji niezaangażowanych. Stąd też bliskie są nam słowa Jana Dormana - wielkiego człowieka teatru - "Należy dziecko stawiać w takich sytuacjach, które pozwolą mu na nowo odkryć niezwykłość rzeczy zwyczajnych". Z naszego doświadczenia pracy z uczniami wiemy, że czasami najprostsze rozwiązania są najbardziej skuteczne. Czasami wystarczy kartka i flamaster, innym razem "porwiemy" naszych uczniów poprzez zabawę ruchową, a jeszcze innego dnia świetnie sprawdzą się kostki do gry czy też samoloty z papieru. Pamiętajmy jednak o tym co najważniejsze. Po pierwsze ma być efektywnie, po drugie - efektownie. Nigdy odwrotnie!
W trakcie spotkania jasno podkreślamy: chcemy Was zainspirować, a nie dać receptę, zgodnie z którą rozwiążemy wszystkie problemy. Najważniejsze w angażowaniu młodych ludzi jest poszukiwanie dróg, ale też nasza autentyczność. Jeśli my sami nie jesteśmy przekonani do jakiegoś pomysłu (choćby wydawał się bardzo atrakcyjny), istnieje spora szansa, że i młodym ludziom też nie przypadnie do gustu. Wyczują brak autentyczności.
Najważniejszym wnioskiem, płynącym jednak ze spotkania, jest ciągłe stawianie sobie pytania: po co? Im więcej celowości w naszych działaniach, tym lepsze efekty osiągniemy i tym większa liczba dzieciaków zaangażuje się w to, co proponujemy na lekcjach. Trzymamy kciuki za Wasze próby. I czekamy na relacje. Bo #razemMożemyWięcej :-)
Zapraszamy:
Specjalnie dla Was dorzucamy tez notatki graficzne wykonane przez Mateusza Łyska – BelfryBazgrolą:
Notka o autorkach:
Ewa Kempska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy (obecnie Uniwersytet Kazimierza Wielkiego). Reżyser Teatru Dzieci i Młodzieży z dyplomem Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (Wydział zamiejscowy we Wrocławiu). Ukończyła m.in. Terapię przez sztukę przy Teatrze Ludowym w Krakowie, Pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Terapię zaburzeń w mówieniu, czytaniu i pisaniu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od wielu lat prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi i młodzieżą. Założycielka szkolnej grupy teatralnej „Turlicki”, którą prowadzi od 2002 r. przygotowując spektakle teatralne, jak i warsztaty. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Pracuje w Szkole Podstawowej im. Andrzeja Skupnia–Florka w Gliczarowie Górnym - szkole na najwyższym poziomie - bo… najwyżej położonej n. p. m. w Polsce. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.
Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Pomysłodawczyni i koordynatorka Konkursu Filmowego „Lektury w kadrze” oraz Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Baśnie, naturalnie!”. Inicjatorka projektów, realizowanych za pośrednictwem platformy eTwinning: „Stworzeni z wyobraźni”, „Usłysz legendę”, „Tęczowa gramatyka” oraz innych projektów rozwijających umiejętności językowe uczniów.