Edukacja naszych dzieci (6): Muhammad Yunus

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

jakość edukacjiWyobrażanie sobie przyszłego świata takiego, jaki byśmy pragnęli, jest moim zdaniem głównym elementem nieobecnym w systemie edukacji. Przygotowujemy naszych studentów do pracy i kariery, ale nie uczymy ich samodzielnego myślenia o tym, jaki świat chcieliby i mogliby współtworzyć.

 

Kurs samodzielnego myślenia o świecie, który chcielibyście stworzyć.

 

Każda szkoła średnia i uniwersytet powinny włączyć kurs rozwijający taką umiejętność [w program nauczania]. Każdy student byłby poproszony o przygotowanie listy życzeń, a następnie wytłumaczenie kolegom i koleżankom, dlaczego chce wprowadzić właśnie te rozwiązania. Inni uczniowie mogą poprzeć jego pomysły, zaproponować lepsze działania lub krytykować je. Potem studenci będą dyskutowali o tym, jak wykreować świat, który sobie wymarzyli, co mogą zrobić, aby tak się stało, jakie są bariery oraz jakie partnerstwa i organizacje, pomysły i plany działań mogą powstać, aby wypromować ten cel. Takie szkolenie będzie zabawą, ale co ważniejsze, będzie doskonałym przygotowaniem do fascynującej podróży…

 

Marzenie o lepszym świecie jest zabawą. Co pojedyncze osoby mogą zrobić, by świat marzeń zbliżyć do rzeczywistości? Jednym z praktycznych sposobów jest stworzenie małej organizacji do częściowego zrealizowania celu, którą nazywam „forum akcji społecznej”. 

 

To forum może składać się z trzech osób, które będą działały razem, aby rozwiązać jeden, możliwy do rozwiązania, lokalny problem. Jeśli inni będą chcieli dołączyć się do grupy, to w porządku, ale jeśli dobrze czujecie się w swojej małej grupie, nie rozrastajcie się na siłę. Możesz swojemu forum nadać interesującą, śmieszną, innowacyjną nazwę lub po prostu wykorzystać imiona członków: Cathy; Forum Akcji Społecznej Kushal i Lee; Forum Akcji Społecznej Dotyk Midasa. Kiedy założysz forum, zdefiniuj od razu roczny plan i postaraj się, aby był prosty. Może to być pomoc jednej bezrobotnej czy bezdomnej osobie lub żebrakowi w znalezieniu zajęcia przynoszącego dochód i możliwość wyjścia z biedy. Wybierz osobę, której chcesz pomóc, usiądź z nią, aby dowiedzieć się więcej o jej problemach z zarabianiem pieniędzy – pomyśl o tym i spróbuj znaleźć rozwiązanie.

 

Planuję stworzenie strony internetowej, na której będziesz mógł zarejestrować swoje forum, opisać plan roczny, nagrać swoje przemyślenia, wspomnieć o frustracjach i podekscytowaniu, jakie wywołuje ta praca, pokazać postępy i zamieścić zdjęcia z realizacji projektu. Nie są wymagane specjalne eksperymenty, referencje lub zasoby, aby rozpocząć działalność w ramach forum. Potrzebujesz tylko chęci i inicjatywy do tego, aby wprowadzać zmiany. Jeśli na koniec roku złożysz raport z działalności i plan działań na rok przyszły, twoja rejestracja zostanie przedłużona na kolejny rok. Każdy zainteresowany o każdej porze będzie mógł odwiedzić tę stronę, poznać wszystkie zarejestrowane fora i być z nimi w kontakcie.

 

Forum akcji społecznej może być budowane wokół niezliczonej liczby problemów lokalnych i możliwości ich rozwiązania. Czy jest w twojej okolicy opuszczona działka, na której piętrzą się śmieci, a przez to rozprzestrzeniają choroby? Stwórz forum, które pomoże przekształcić to miejsce w coś interesującego – ogród sąsiedzki, plac zabaw, centrum recyklingu, wprowadzi coś nowego do twojego sąsiedztwa, szkoły itp.

 

Muhammad Yunus i jego Grameen Bank zdobyli Nagrodę Nobla w 2006r. Jest autorem “Creating a World Without Poverty: Social Business and the Future of Capitalism”. Ten fragment pochodzi z książki „Creating a World Without Poverty” (Public Affairs, 2008), Muhammad Yunus.

 

Artykuł pochodzi z amerykańskiego wydania magazynu Forbes, 23.01.2008. Podtytuł artykułu pochodzi od redakcji edunews.pl

 

Przeczytaj kolejny artykuł o nowych technologiach w edukacji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie