O potrzebie uczenia się o ludzkim mózgu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ludzi mózg jest ciągle jeszcze tajemniczy, fascynujący i niezrozumiały. Interesuje się nim każdy, ale innowatorzy w szczególności. Dydaktyków i nauczycieli, którzy doceniają jego wielkość nazywa się neurodydaktykami. Bazują na wiedzy z neurobiologii i neurologii oraz psychologii humanistycznej. Próbują przenieść ich wiedzę i osiągnięcia na obszar dydaktyki, czyli organizacji uczenia się i pracy nad sobą.SXC.HU

Neurobiologia wpływa na nauki pedagogiczne

Neurobiologia (biologia układu nerwowego, fizjologia mózgu) jest częścią nauk biologicznych. Jest dziś jedną z najważniejszych i najbardziej wszechstronnych nauk przyrodniczych, która ma przemożny wpływ na współczesną psychologię i inne nauki społeczne, w tym nauki pedagogiczne. Właśnie ona jest bazą zasad i rozwoju neurodydaktyki.

Nie może być rozwoju edukacji i szkoły bez uwzględniania rosnącej dziś szybko wiedzy o ludzkim mózgu, jego uczeniu się, pamiętaniu, rozumowaniu itd. Mówi się dziś coraz częściej, że edukacja powinna być przyjazna mózgowi. Neurodydaktyka pomoże odpowiedzieć na ważne dla edukacji, nauczycieli i uczenia się człowieka, pytania, które wielu z nas stawia sobie w szkole, np.:

  • Jak skutecznie motywować uczniów do nauki?
  • Jak organizować uczenie się, aby było ono radosne i przyjemne?
  • Dlaczego motywowanie do uczenia trzeba łączyć z pracą nad sobą? - itp. Na pewno warto pytać, poszukiwać i poznać!

Neurobiologia odpowiada na trudne pytania

Neurobiologia pomaga odpowiedzieć na wielkie pytania, z którymi od dawna mierzyły się filozofia, teologia, socjologia, psychologia i inne nauki społeczne. Odpowiada także na małe, zwykłe pytania, które wielu zadaje sobie co dzień. Chodzi o takie istotne pytania jak: Co jest sednem i kryterium człowieczeństwa? Gdzie mieszka ludzka dusza? Skąd się bierze moralność? Gdzie rodzi się przyjemność? Dlaczego jesteśmy agresywni? Jak działa pamięć? Od czego i dlaczego się uzależniamy? Dlaczego lubimy seks? Czy zakochani myślą rozsądnie? Dlaczego dziewczynki wolą bawić się lalkami, a chłopcy samochodzikami? Czy w świecie nowych technologii zdołamy zachować prywatność myśli? (www.rubikon.pl).

Niesamowity mózg - antropologia XXI wieku

Nieskończonym źródłem odpowiedzi lub podpowiedzi — i nowych fascynujących pytań — jest ludzki mózg, odsłaniający dzięki coraz bardziej zaawansowanym metodom badawczym kolejne swe tajniki. Niektórzy wskazują, że w studiach nad nim można widzieć wręcz antropologię XXI wieku.

Niedawno (2011) ukazało się wznowienie (wyd. II) atrakcyjnej książki o ludzkim mózgu Jerzego Vetulaniego pt. Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, który w interesujący sposób oprowadza czytelnika po naszym centrum regulacji, kontroli i dowodzenia. Autor w ciekawy sposób, z wielką erudycją i wdziękiem ukazuje, że szare komórki to pole zainteresowań zarówno teoretycznej (twardej) biologii, jak i subtelnej współczesnej humanistyki. Warto przeczytać!

Nasza maszyneria naszego zachowania

Niesamowita jest także książka pt. Mózg a zachowanie (2011, wyd. III). Omawia zagadnienia, które przybliżają nas do zrozumienia, jaka maszyneria leży u podstaw naszego zachowania i co się w niej psuje lub może popsuć pod wpływem chorób, urazów, wieku i innych czynników wpływających na naszą osobowość. Przecież każdy nauczyciel powinien rozumieć biologiczne podłoże zachowania i doznań.

Niezbędna wydaje się nauczycielom wiedza, którą ukazuje ww. podręcznik. Stanowi próbę ukazania współczesnego stanu wiedzy nt. biologicznego podłoża różnorodnych form zachowania oraz psychicznych doznań zwierząt i człowieka w normie i patologii. Omówiono w nim, m.in. podstawowe właściwości neuronów, funkcje komórek glejowych, interakcje układu nerwowego i odpornościowego, rozwój i starzenie się układu nerwowego, a także neurologiczne mechanizmy zachowań ruchowych, emocji, bólu i stresu, percepcji, pamięci, uczenia się i mowy.

Niedawne wznowienie tej książki, to już trzecie wydanie. Jest uaktualnione na podstawie najnowszych osiągnięć naukowych oraz znacznie poszerzone. Dodano 3 nowe rozdziały: nt. różnic płciowych, procesów starzenia się i neuroplastyczności. Książkę warto poznać.

Nauka o ludzkim mózgu

Niektórym się wydaje, że można żyć (wegetować?) bez szkoły, edukacji i uczenia się. Mówią, że uczą się inaczej, praktycznie z samego życia. To prawda, ale to przecież zbyt mało, bo z natury swej człowiek chce wiedzieć więcej, rozumieć głębiej, umieć lepiej czy też osobiście doświadczyć. Już kilka lat temu wskazywano na potrzebę uczenia się o własnym mózgu i pytano: Dlaczego priorytetem jest "Nauka o ludzkim mózgu"? ("Nowa Szkoła" 2005/8). Treść artykułu warto przypomnieć.

"Nauka o ludzkim mózgu" lub jak wolą inni - "nauka o człowieku", powinna być pierwszym i najważniejszym, obok języka polskiego, przedmiotem nauczania (edukacją) w nowoczesnej szkole, tj. w takiej, której naprawdę zależy nie na nauczaniu, ale na rozwoju uczniów i na tym, żeby nasze dzieci odczuwały radość uczenia się i chodzenia do szkoły. Coraz częściej czyta się zarzuty pod adresem szkoły, że naucza ona wiele, a nie rozwija człowieka i nie uczy kompetencji życiowych - zgodnie z treścią poniższej sentencji, że: „Największym zadaniem kształcenia jest uczynić „ludzkim” każdego człowieka.” (J. A. Komenski). Budujmy więc szkołę, która pomoże rozumieć człowieka.

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie