Języki obce – jak ich uczyć?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Europa zastąpiła wielojęzyczność różnojęzycznością. Zastąpiła normę funkcjonalnością. Należy to powitać z radością. Nikt już nie musi mówić jak rodzimy użytkownik języka. Ma się dogadać. Lingua franca = lingua Europa. Mów, jak umiesz i szanuj rozmówcę. Mówienie jest aktem odwagi i ufności.photo: sxc.hu

Tego mamy uczyć na lekcjach języków obcych. Sic!

Mamy uczyć dyskursu – komunikacji bez dominanta ( mój kochany profesor Franciszek Grucza), mamy uczyć trzeciej metody Thomasa Gordona.

Mamy uczyć rozmawiania, szukania prawdy i tolerancji.

W dobie IT nie chodzi o komunikację ustną. Chodzi o obronę wartości, o kształtowanie nastawień, o rozwój, o człowieczeństwo w dobie mediów. Tylko tyle…

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego mówi o samoocenie postępów językowych, podstawa programowa nauczania języków obcych MEN mówi w celach ogólnych wzniosłe słowa, a egzaminuje się testami, chociaż każdy uczciwy filolog (taki, który studiował rzetelnie) wie, że bez trudności pośredniej mierzyć da się wyłącznie interakcje…

Podstawy programowe podpisywali profesorowie, oprócz jednej…

Nasi profesorowie od języków, jacy by nie byli, pod językami się nie podpisali.

Nauczanie języków to wyłącznie optymalizacja memoryzacji, asocjacji, kognitywizacji i semantyzacji. Z uwzględnieniem nauczania zorientowanego na ucznia, nauczania zorientowanego na działanie, nauczania wielokonałowego, CLIL i LDL. Takie to proste…

Aleksander Lubina – jest prezesem BRAIN Inżynieria Umysłu oraz Stowarzyszenia Wspierania Rozwoju (Institut für Entwicklungsfӧrderung e.V.), wieloletni konsultant oraz doradca metodyczny nauczania regionalnego, kształcenia dorosłych i języków obcych, pisarz, publicysta, współautor śpiewnika, skryptów i porsadników. Od 35 lat nauczyciel w szkołach wyższych, średnich, gimnazjalnych i podstawowych. Wykształcenie uzyskał w Polsce, Niemczech i Szwajcarii.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie