Języki obce – jak ich uczyć?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Europa zastąpiła wielojęzyczność różnojęzycznością. Zastąpiła normę funkcjonalnością. Należy to powitać z radością. Nikt już nie musi mówić jak rodzimy użytkownik języka. Ma się dogadać. Lingua franca = lingua Europa. Mów, jak umiesz i szanuj rozmówcę. Mówienie jest aktem odwagi i ufności.photo: sxc.hu

Tego mamy uczyć na lekcjach języków obcych. Sic!

Mamy uczyć dyskursu – komunikacji bez dominanta ( mój kochany profesor Franciszek Grucza), mamy uczyć trzeciej metody Thomasa Gordona.

Mamy uczyć rozmawiania, szukania prawdy i tolerancji.

W dobie IT nie chodzi o komunikację ustną. Chodzi o obronę wartości, o kształtowanie nastawień, o rozwój, o człowieczeństwo w dobie mediów. Tylko tyle…

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego mówi o samoocenie postępów językowych, podstawa programowa nauczania języków obcych MEN mówi w celach ogólnych wzniosłe słowa, a egzaminuje się testami, chociaż każdy uczciwy filolog (taki, który studiował rzetelnie) wie, że bez trudności pośredniej mierzyć da się wyłącznie interakcje…

Podstawy programowe podpisywali profesorowie, oprócz jednej…

Nasi profesorowie od języków, jacy by nie byli, pod językami się nie podpisali.

Nauczanie języków to wyłącznie optymalizacja memoryzacji, asocjacji, kognitywizacji i semantyzacji. Z uwzględnieniem nauczania zorientowanego na ucznia, nauczania zorientowanego na działanie, nauczania wielokonałowego, CLIL i LDL. Takie to proste…

Aleksander Lubina – jest prezesem BRAIN Inżynieria Umysłu oraz Stowarzyszenia Wspierania Rozwoju (Institut für Entwicklungsfӧrderung e.V.), wieloletni konsultant oraz doradca metodyczny nauczania regionalnego, kształcenia dorosłych i języków obcych, pisarz, publicysta, współautor śpiewnika, skryptów i porsadników. Od 35 lat nauczyciel w szkołach wyższych, średnich, gimnazjalnych i podstawowych. Wykształcenie uzyskał w Polsce, Niemczech i Szwajcarii.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie