Języki obce – jak ich uczyć?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Europa zastąpiła wielojęzyczność różnojęzycznością. Zastąpiła normę funkcjonalnością. Należy to powitać z radością. Nikt już nie musi mówić jak rodzimy użytkownik języka. Ma się dogadać. Lingua franca = lingua Europa. Mów, jak umiesz i szanuj rozmówcę. Mówienie jest aktem odwagi i ufności.photo: sxc.hu

Tego mamy uczyć na lekcjach języków obcych. Sic!

Mamy uczyć dyskursu – komunikacji bez dominanta ( mój kochany profesor Franciszek Grucza), mamy uczyć trzeciej metody Thomasa Gordona.

Mamy uczyć rozmawiania, szukania prawdy i tolerancji.

W dobie IT nie chodzi o komunikację ustną. Chodzi o obronę wartości, o kształtowanie nastawień, o rozwój, o człowieczeństwo w dobie mediów. Tylko tyle…

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego mówi o samoocenie postępów językowych, podstawa programowa nauczania języków obcych MEN mówi w celach ogólnych wzniosłe słowa, a egzaminuje się testami, chociaż każdy uczciwy filolog (taki, który studiował rzetelnie) wie, że bez trudności pośredniej mierzyć da się wyłącznie interakcje…

Podstawy programowe podpisywali profesorowie, oprócz jednej…

Nasi profesorowie od języków, jacy by nie byli, pod językami się nie podpisali.

Nauczanie języków to wyłącznie optymalizacja memoryzacji, asocjacji, kognitywizacji i semantyzacji. Z uwzględnieniem nauczania zorientowanego na ucznia, nauczania zorientowanego na działanie, nauczania wielokonałowego, CLIL i LDL. Takie to proste…

Aleksander Lubina – jest prezesem BRAIN Inżynieria Umysłu oraz Stowarzyszenia Wspierania Rozwoju (Institut für Entwicklungsfӧrderung e.V.), wieloletni konsultant oraz doradca metodyczny nauczania regionalnego, kształcenia dorosłych i języków obcych, pisarz, publicysta, współautor śpiewnika, skryptów i porsadników. Od 35 lat nauczyciel w szkołach wyższych, średnich, gimnazjalnych i podstawowych. Wykształcenie uzyskał w Polsce, Niemczech i Szwajcarii.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie