List Otwarty do Kongresu Obywatelskiego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kongres Obywatelski stał się ważną inicjatywą społeczną na rzecz zmian w polskiej edukacji. Przyciąga wiele środowisk i tworzy możliwość porozumienia ludzi, którzy są gotowi włączyć się w prace koalicji czy paktu dla edukacji i chcą pracować na rzecz strategicznej wizji polskiej edukacji oraz szukać sposobu jej realizacji. Jeden z uczestników poprzednich edycji Kongresu, Paweł Kasprzak, z nadzieją na rzeczywistą aktywizację środowisk edukacyjnych uczestniczących w kongresie oraz zdecydowane deklaracje władz oświatowych, zaproponował List Otwarty do Kongresu Obywatelskiego, który dziś publikujemy.photo: sxc.hu

Szanowny Panie Prezesie, Szanowni Uczestnicy Kongresu,

Oświata jest fundamentalnie ważną dziedziną życia kraju. Chodzi nie tylko o ogromne fundusze wydawane na armię ponad 650 tysięcy nauczycieli zatrudnionych w 30 tysiącach szkół, które utrzymujemy z podatków obywateli. Nie tylko chodzi o przyszły rozwój kraju, dla którego potrzeba nam obywateli świadomych własnej wartości, przywiązanych do podstawowych zasad etycznych, odróżniających zatem nie tylko prawdę od fałszu, ale i dobro od zła, wreszcie posiadających wiedzę i umiejętności na miarę wyzwań współczesności. Przede wszystkim chodzi o dobro naszych dzieci, które dzisiaj na dwanaście długich lat przymusowo oddajemy we władanie państwowej administracji. O dzieci, które tej przymusowej szkoły nie lubią tak samo, jak nie lubiła jej większość z nas.

Polska szkoła niszczy naturalną ciekawość świata dzieci zamiast rozwijać osobowość i uczyć. Uczy bezrozumnego powtarzania algorytmicznych reguł i skuteczności w zdawaniu mechanicznie ocenianych i powtarzalnych testów. Szkolny program jest przeraźliwie nudny, nie da się przy jego pomocy rozbudzić autentycznej ciekawości i zainteresowań dziecka, nie da się również zaspokoić nim jakichkolwiek zainteresowań rozbudzonych gdzie indziej; jest przestarzały, czasem zawiera nieprawdę, jest absolutnie oderwany od codziennej, coraz bardziej barwnej pozaszkolnej rzeczywistości dziecka. Szkolne metody nauczania przeczą zaś wszystkiemu, co dzisiaj wiemy o funkcjonowaniu ludzkich umysłów. Szkoła przy tym również demoralizuje, ucząc oportunizmu i przystosowania do życia w systemie opartym na przymusie.

Istnieją co prawda chwalebne wyjątki od smutnej szkolnej reguły, jednak szkoły otwarte, uczciwi i kompetentni nauczycie oraz wreszcie odpowiedzialni rodzice, dbający o rozwój własnych dzieci, mają dzisiaj w Polsce wyjątkowo trudne życie.

Nie tylko resort oświaty odpowiada za ten stan rzeczy. Kryzys edukacji jest globalnym zjawiskiem i warunkują go również różnorakie procesy kulturowe. Polityka polskich władz oświatowych jest jednak wysoce niezadowalająca i przede wszystkim niezrozumiała, a w wielu przypadkach po prostu skandalicznie bezmyślna. Polskiej szkole brakuje zwłaszcza śmiałej, dalekosiężnej wizji edukacyjnego rozwoju i strategii jej realizacji. Akceptujące milczenie środowisk akademickich wobec rozmaitych absurdów programowych i przede wszystkim wobec braku tej wizji uważamy za wyraz kompromitującej słabości tych środowisk.

Panie Prezesie,

Polskiej edukacji poświęcony był zorganizowany z charakterystycznym dla Pana rozmachem ubiegłoroczny, VI Kongres Obywatelski. Mowa była na nim o zmianie paradygmatów edukacji, o koniecznym „kopernikańskim przewrocie”, pojawiły się wreszcie z Pańskich ust kilkakrotnie potem powtarzane zapowiedzi koalicji na rzecz zmian w edukacji. Tym zapowiedziom przysłuchiwaliśmy się z nadzieją, widząc w Kongresach Obywatelskich ogromny potencjał przyciągający najróżniejsze, często wpływowe środowiska. Wielu z nas pragnęło się włączyć w prace tej zapowiadanej koalicji czy też „paktu dla edukacji”. Nic takiego jednak nie nastąpiło. Edukacja jest również jednym z tematów VII Kongresu. Niech tym razem nastąpi kontynuacja. Deklarujemy własny udział. Chcemy pracować na rzecz strategicznej wizji polskiej edukacji i szukać sposobu jej realizacji. Uważamy, że Kongres Obywatelski potencjalnie tworzy znakomite możliwości.

Paweł Kasprzak

Osoby zainteresowane poparciem Listu Otwartego prosimy o czynienie tego tutaj.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie