List Otwarty do Kongresu Obywatelskiego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kongres Obywatelski stał się ważną inicjatywą społeczną na rzecz zmian w polskiej edukacji. Przyciąga wiele środowisk i tworzy możliwość porozumienia ludzi, którzy są gotowi włączyć się w prace koalicji czy paktu dla edukacji i chcą pracować na rzecz strategicznej wizji polskiej edukacji oraz szukać sposobu jej realizacji. Jeden z uczestników poprzednich edycji Kongresu, Paweł Kasprzak, z nadzieją na rzeczywistą aktywizację środowisk edukacyjnych uczestniczących w kongresie oraz zdecydowane deklaracje władz oświatowych, zaproponował List Otwarty do Kongresu Obywatelskiego, który dziś publikujemy.photo: sxc.hu

Szanowny Panie Prezesie, Szanowni Uczestnicy Kongresu,

Oświata jest fundamentalnie ważną dziedziną życia kraju. Chodzi nie tylko o ogromne fundusze wydawane na armię ponad 650 tysięcy nauczycieli zatrudnionych w 30 tysiącach szkół, które utrzymujemy z podatków obywateli. Nie tylko chodzi o przyszły rozwój kraju, dla którego potrzeba nam obywateli świadomych własnej wartości, przywiązanych do podstawowych zasad etycznych, odróżniających zatem nie tylko prawdę od fałszu, ale i dobro od zła, wreszcie posiadających wiedzę i umiejętności na miarę wyzwań współczesności. Przede wszystkim chodzi o dobro naszych dzieci, które dzisiaj na dwanaście długich lat przymusowo oddajemy we władanie państwowej administracji. O dzieci, które tej przymusowej szkoły nie lubią tak samo, jak nie lubiła jej większość z nas.

Polska szkoła niszczy naturalną ciekawość świata dzieci zamiast rozwijać osobowość i uczyć. Uczy bezrozumnego powtarzania algorytmicznych reguł i skuteczności w zdawaniu mechanicznie ocenianych i powtarzalnych testów. Szkolny program jest przeraźliwie nudny, nie da się przy jego pomocy rozbudzić autentycznej ciekawości i zainteresowań dziecka, nie da się również zaspokoić nim jakichkolwiek zainteresowań rozbudzonych gdzie indziej; jest przestarzały, czasem zawiera nieprawdę, jest absolutnie oderwany od codziennej, coraz bardziej barwnej pozaszkolnej rzeczywistości dziecka. Szkolne metody nauczania przeczą zaś wszystkiemu, co dzisiaj wiemy o funkcjonowaniu ludzkich umysłów. Szkoła przy tym również demoralizuje, ucząc oportunizmu i przystosowania do życia w systemie opartym na przymusie.

Istnieją co prawda chwalebne wyjątki od smutnej szkolnej reguły, jednak szkoły otwarte, uczciwi i kompetentni nauczycie oraz wreszcie odpowiedzialni rodzice, dbający o rozwój własnych dzieci, mają dzisiaj w Polsce wyjątkowo trudne życie.

Nie tylko resort oświaty odpowiada za ten stan rzeczy. Kryzys edukacji jest globalnym zjawiskiem i warunkują go również różnorakie procesy kulturowe. Polityka polskich władz oświatowych jest jednak wysoce niezadowalająca i przede wszystkim niezrozumiała, a w wielu przypadkach po prostu skandalicznie bezmyślna. Polskiej szkole brakuje zwłaszcza śmiałej, dalekosiężnej wizji edukacyjnego rozwoju i strategii jej realizacji. Akceptujące milczenie środowisk akademickich wobec rozmaitych absurdów programowych i przede wszystkim wobec braku tej wizji uważamy za wyraz kompromitującej słabości tych środowisk.

Panie Prezesie,

Polskiej edukacji poświęcony był zorganizowany z charakterystycznym dla Pana rozmachem ubiegłoroczny, VI Kongres Obywatelski. Mowa była na nim o zmianie paradygmatów edukacji, o koniecznym „kopernikańskim przewrocie”, pojawiły się wreszcie z Pańskich ust kilkakrotnie potem powtarzane zapowiedzi koalicji na rzecz zmian w edukacji. Tym zapowiedziom przysłuchiwaliśmy się z nadzieją, widząc w Kongresach Obywatelskich ogromny potencjał przyciągający najróżniejsze, często wpływowe środowiska. Wielu z nas pragnęło się włączyć w prace tej zapowiadanej koalicji czy też „paktu dla edukacji”. Nic takiego jednak nie nastąpiło. Edukacja jest również jednym z tematów VII Kongresu. Niech tym razem nastąpi kontynuacja. Deklarujemy własny udział. Chcemy pracować na rzecz strategicznej wizji polskiej edukacji i szukać sposobu jej realizacji. Uważamy, że Kongres Obywatelski potencjalnie tworzy znakomite możliwości.

Paweł Kasprzak

Osoby zainteresowane poparciem Listu Otwartego prosimy o czynienie tego tutaj.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie