Jak podtrzymać zainteresowanie programowaniem w szkole?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ta wypowiedź jest „chłodnym” spojrzeniem na szaleństwo ostatnich lat zwane kodowaniem. Sukcesy godziny kodowania oszałamiają - blisko 115 milionów uczniów kierujących poczynaniami Angry Bird, czy sterujących lotem Flappy'ego. To zajmuje i angażuje uczniów i nauczycieli.

Zgłoszono nawet propozycję powołania nowego szkolnego przedmiotu - programowanie! A przecież to tylko NARZĘDZIE. Ale również język komunikacji z komputerem i społecznością programistów/koderów, w którym jednak trzeba mieć coś do powiedzenia, czyli znać algorytmy, bo każdy program komputerowy jest zapisem jakiegoś algorytmu.

Michael Gove, minister edukacji Wielkiej Brytanii, gdy w 2012 roku zapowiadał likwidację obowiązkowych zajęć z ICT (technologii - większość obecnych zajęć z komputerem w naszych szkołach jest poświęconych technologii) mówił, że technologia jest „harmful” (szkodliwa) i powinna zostać zastąpiona przez „rigorous computer science”. Co też się stało i od września 2014 wszyscy uczniowie w Anglii są objęci nauczaniem „computing” (inna nazwa informatyki, o nieco szerszym znaczeniu), a nauka programowania jest zaś częścią informatyki.

Już w latach 90' XX wieku próbowano wprowadzić do szkół naukę programowania. Z jednej strony, w wielu krajach okazało się to gwoździem do trumny szkolnej informatyki, ale na szczęście pojawiła się technologia, czyli w pewnym sensie "informatyka dla wszystkich", i informatyka zniknęła ze szkól w większości krajów. Polska jest wyjątkiem - od 1985 roku przedmiot informatyka nie zniknął z podstawy programowej i obecnie przedmioty informatyczne są na każdym poziomie edukacyjnym. To umożliwia kolejny ruch - wprowadzenie informatyki od pierwszej do ostatniej klasy szkoły. Przygotowano już propozycję odpowiednich zmiany w podstawie programowej, wkrótce zostanie udostępniona.

Największym wyzwaniem pozostają kwestie metodyczne i przygotowanie nauczycieli. Już teraz należy zapobiec temu, by informatyka i programowanie nie stały się „harmful” dla naszej szkoły - przede wszystkim dla uczniów. Zanim uruchomimy pospolite ruszenie związane z programowaniem posłuchajmy ekspertów. Na przykład zdaniem Pani prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej: „tak - dla wykorzystania komputera do wspierania oraz rozwijania pojęć i umiejętności, które jednak uczeń wpierw poznaje poza komputerem”. Takie podejście przyjęto w propozycjach zmian w podstawie - programowanie jest językiem informatyki, ale kształci także metody rozwiązywania problemów, zwane myśleniem komputacyjnym, przydatne w niemal wszystkich innych dziedzinach (przedmiotach szkolnych).

Innym wyzwaniem jest, jak spowodować, by językiem programowania uczeń posługiwał się przez 12 lat pobytu w szkole, nie tylko ucząc się jego, ale wykorzystując w komunikacji z komputerem lub z innymi urządzeniami cyfrowymi, jak i porozumiewając się z innymi użytkownikami technologii. Język nieużywany obumiera! Szansą jest, że utrwalone z jego pomocą pojęcia trwale pozostaną.

Notka o autorze: Maciej M. Sysło, matematyk i informatyk, profesor na Uniwersytetach we Wrocławiu i w Toruniu, autor tradycyjnych podręczników do informatyki, współtwórca pierwszego e-podręcznika do informatyki z 1999 roku. Strona internetowa: http://mmsyslo.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie