Szkoła wobec wyzwań przyszłości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

debaty edukacyjnePolska szkoła musi się zmienić. Wobec wyzwań, jakie niesie ze sobą dla edukacji społeczeństwo informacyjne, nie możemy ciągle tkwić w XIX wiecznym systemie nauczania. Zmiany oczekują już nie tylko uczniowie, dla których szkoła często wydaje się być instytucją „z innej bajki”, w której głównie marnuje się czas, ale coraz częściej także (na szczęście) i rodzice. 

 

W odpowiedzi na oczekiwania rodziców w  jednej ze szkół na Pomorzu rozpocząłem pracę nad stworzeniem koncepcji szkoły XXI wieku. W związku z tym przyjąłem wykorzystując doświadczenia jednej z kalifornijskich szkół następujące założenia:
 
1. czynnikiem sukcesu w dzisiejszych czasach staje się umiejętność przyswajania informacji oraz wyciągania samodzielnych wniosków;
2. praca w nowoczesnych organizacjach polega na obróbce informacji i budowaniu wiedzy;
3. globalizacja i integracja UE powoduje konieczność włączenia się w nurt globalizacji wykorzystującej wiedzę, czerpiącej wzorce z różnych kultur i opartej na gospodarce przekraczającej granice krajów i kontynentów.
 
Filarami tak rozumianej edukacji są niedoceniane do tej pory  w zarządzaniu szkołą:
- zastosowanie „myślenia systemowego”,
- nauczanie sterowane przez ucznia i samozarządzanie,
- nauka nauczania i uczenia się,
- współudział ucznia w zarządzaniu szkołą, 
- poznawanie wiedzy w trybie indywidualnego toku nauczania,
- uzupełnienie wiedzy poprzez wymianę doświadczeń – uczenie się w działaniu,
- całkowite zarządzanie jakością.
 
Każda z powyższych kompetencji powinna być integralną częścią systemu zarządzania szkołą we wszystkich obszarach jej funkcjonowania. W ten sposób przyczynia się do rozwoju następujących kompetencji „społeczeństwa informacyjnego”:
- selektywne czytanie,
- refleksyjność i prowadzenie badań i obserwacji otaczającego świata, ponieważ największy
  wpływ na nasze życie mają te pytania, które zadajemy samym sobie.
- efektywne prezentacje, także multimedialne,
- umiejętność pracy zespołowej,
- praca w systemie mentorskim,
- organizacja pracy własnej,
- zasady logiki,
- efektywne pisanie, 
- umiejętność sporządzania notatek,
- myślenie w kategorii systemu,
- znajomość obsługi urządzeń multimedialnych i pełnego wykorzystania narzędzi internetowych,
- umiejętność trafnej samooceny.
- umiejętność zadawania właściwych pytań. ”Tylko pytający umysł rozwiązuje problemy”
  (E. Hodnett).
 
Wielu nauczycieli powiada, ze kształci i doskonali te kompetencje, ale czy szkoła robi to kompleksowo, w sposób systemowy? Czy są to jedynie incydentalne działania realizowane przez pojedynczych ambitnych nauczycieli? A może powodem zaniedbania w kształceniu tych kompetencji przez nauczycieli jest brak wiedzy o tym, jak to robić? Czy nauczyciele są ekspertami w zakresie doskonalenia tych kompetencji u uczniów?  Czy są ekspertami w dziedzinie strategii ucznia się i pracy mózgu, a także innych teorii wykorzystujących najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie?
 
Jak wiele szkół jest gotowe przyjąć wyzwanie, które może pomóc uczniom funkcjonować w przyszłości, której przecież nie znamy?
 
(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, dyrektorem i twórcą Collegium Futurum w Słupsku)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie