Sidebar

14
Śr, Maj

Nauczyciel w Polsce - fakty i mity (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Przeładowane klasy... Jak można uczyć w klasie, w której jest 35 uczniów? No właśnie, a ile takich klas jest? W Polsce w tym roku uczy się ok. 6,3 mln uczniów. Na pełnych etatach pracuje 546 tys. nauczycieli. Do tego 174 tys. jest na części etatu. Ta „część” jest oczywiście różna, załóżmy, że jest to średnio połowa. Czyli mamy ok. 630 tys. etatów nauczycielskich! To daje 10 uczniów na 1 nauczyciela. W Wielkiej Brytanii jest 7,3 mln uczniów i 430 tys. nauczycieli, czyli 17:1. A w Stanach Zjednoczonych trzy lata temu rząd przeznaczył miliard dolarów, aby doprowadzić do tego, żeby ten stosunek doprowadzić do 18:1, bo było ponad 20! A te stosunki rzutują przecież na liczebność klas, która w Polsce spadła już poniżej dwudziestu uczniów na statystyczną klasę! Bardzo liczne klasy to kolejny mit!

 

Owszem, zdarzają się przeładowane klasy, ale są też malutkie, i to wcale nie w małych górskich wsiach, ale w środku dużych miast! Na zachodzie klasy powyżej 30 uczniów są normą. Wielka Brytania dwa lata temu wprowadziła ograniczenie, że w szkole podstawowej (wiek 5 – 11 lat) liczba uczniów nie może przekraczać 30, ale w starszych klasach już może być do 35.

 

A nasza szkoła przeżywa jeszcze jeden fenomen: liczba uczniów maleje (obecnie o ok. 150 tys. rocznie), a liczba nauczycieli zatrudnionych rośnie z roku na rok (za: dane GUS, opracowania CODN - „Nauczyciele w roku szkolnym 2002/2003”, Wyd. CODN, 2003)!

 

(Opracowanie ukazało się w numerze 2/2008 magazynu „Awangarda w edukacji”, publikujemy obszerne jego fragmenty, część 1/3)

 

debaty edukacyjne

Komentarze (6)
This comment was minimized by the moderator on the site
Poraża zamiłowanie autora do matematyki. Wyliczenie 13 i pół godziny z 18 w tygodniu jest świetne. Liczba uczniów/Liczba nauczycieli jeszcze lepiej. Aż żałuję że nie jestem nauczycielem. Miałbym moralne prawo poznęcać się nad umysłowym kalectwem...
Poraża zamiłowanie autora do matematyki. Wyliczenie 13 i pół godziny z 18 w tygodniu jest świetne. Liczba uczniów/Liczba nauczycieli jeszcze lepiej. Aż żałuję że nie jestem nauczycielem. Miałbym moralne prawo poznęcać się nad umysłowym kalectwem i zacięciem propagandowym - no ale ktoś przecież autora tak nauczył myśleć.
More
krzysiekwie
This comment was minimized by the moderator on the site
Owe "coś" oznacza, że coś w tym artykule jest - chyba nigdy nie dostane pracy, jako nauczyciel ze swoimi poglądami nt. polskiej edukacji;) - tym czymś jest prawda... Przynajmniej tak uważam!

Sam byłem tylko i wyłącznie na praktykach w szkole...
Owe "coś" oznacza, że coś w tym artykule jest - chyba nigdy nie dostane pracy, jako nauczyciel ze swoimi poglądami nt. polskiej edukacji;) - tym czymś jest prawda... Przynajmniej tak uważam!

Sam byłem tylko i wyłącznie na praktykach w szkole podstawowej oraz w gimnazjum. Przeprowadziłem w sumie około 40 godzin lekcji języka polskiego - do każdej musiałem się przygotować. Lecz przyznaję, że samo stworzenie lekcji nie było dla mnie tak czasochłonne, jak tworzenie konspektu do tej lekcji. Myślę, że nauczycieli w Polsce zabija papierkowa robota i rzeczy z nią zawiązane...

Coś czego boją się sami nauczyciele i związki zawodowe, że muszą nastąpić zwolnienia w oświacie i podniesienie liczby godzin pracy. Nie pracuję w szkole, jednak wydaje mi się, że 25 godzin zajęć przedmiotowych (normalne lekcje), plus klika godzin zajęć dodatkowych (pomoc dla uczniów, kółka zainteresowań), co w rezultacie da ok. 30-35 h/ tydzień, jest czymś osiągalnym. Dopiero po wprowadzeniu takowych zmian można by mówić o podwyżce płac, nawet o 100%!!!

Myślę, że dobrym również byłoby wprowadzenie konkurencyjności wśród nauczycieli - kto jest dobry, ten pracuje!

A zarobki? Ode mnie tylko tyle, że gdybym po studiach I stopnia podjął pracę nauczyciela, to niestety, nie stać by mnie było na studia magisterskie... Potwierdziła mi to znajoma anglistka, którą cały czas, pomimo, że już uczyła, wspierali rodzice.

Takie podejście do problemu wymaga niestety odwagi i kreatywności od zarządzających oświatą, ponieważ idą za tym bardzo radykalne posunięcia. Sądzę jednak, iż warto postawić coś na szali, bo bez tego nic się nie zmieni...
More
Szymon Waliczek
This comment was minimized by the moderator on the site
Od 24 lat zajmuję się edukacją, początkowo jako nauczyciel, a teraz jako uniwersytecki badacz oświaty - dydaktyk. Różne były losy szkoły w tym okresie, ale jedno było stałe - wyraźna niechęć władzy, dziennikarzy i ogólnie społeczeństwa do...
Od 24 lat zajmuję się edukacją, początkowo jako nauczyciel, a teraz jako uniwersytecki badacz oświaty - dydaktyk. Różne były losy szkoły w tym okresie, ale jedno było stałe - wyraźna niechęć władzy, dziennikarzy i ogólnie społeczeństwa do nauczycieli. Artykuł ten należy do typowych, wrogich nauczycielom wypowiedzi, które mimo licznych sprostowań dalej powielają pewne mity.
1. Nie jest prawdą, że nauczyciel polski ma szczególnie małą ilość godzin dydaktycznych - znam nauczycieli z francuskiego liceum, którzy maja ich jedynie 15. Z tym, że oni dodatkowo odciążeni są od licznych obowiązków typowo urzędniczych, które ma nauczyciel polski - liczenie statystyk, wypisywanie zestawień ocen, zawiadamianie rodziców o nieobecnościach, wypełnianie arkuszy ocen, pisanie sprawozdań itp. Tam robi to pracownik pomocniczy - urzędnik.
2. Nie jest prawdą, że obowiązki prawidłowo pracującego nauczyciela to mniej niż 40 godzin tygodniowo, czyli normalny etat. Policzmy lekcje, przygotowanie się do nich (tak! polski nauczyciel też przygotowuje pomoce dydaktyczne, opracowuje pomysł na lekcję itp), przygotowywanie i sprawdzanie sprawdzianów, sprawdzanie zeszytów, rady pedagogiczne, prowadzenie imprez turystycznych dla uczniów, przygotowywanie uroczystości szkolnych - to wszystko robi duża grupa polskich nauczycieli, oczywiście nie wszyscy, ale wystarczająco wielu, by temu zawodowi nie wypominać pracy na pół etatu.
3. Powoływanie się na wzory amerykańskie - proponuję nie kompromitować się, akurat szkolnictwo powszechne w tym państwie nie może być przykładem do naśladowania (chyba, że w kwestii wysokości wynagrodzenia).
4. Nauczyciele w Polsce, podobnie jak w Anglii, uwzględniają różnice intelektualne pomiędzy uczniami, podobnie jak stosują wiele innych zasad podpowiadanych przez dydaktykę - niestety nie wszyscy. Ale w Anglii też nie wszyscy wywiązują się należycie ze swoich obowiązków (a przy okazji robią to za o wiele większe pieniądze).
5. Statystyka jest najwyższym stopniem kłamstwa. Niniejszy artykuł udowadnia te tezę. W każdym roku mam do czynienia z kilkunastoma szkołami (praktyki studentów) i niezmiernie rzadko spotykam klasy, które nie są przeładowane - czyli liczą nie więcej niż 20-22 uczniów (a na językach obcych połowę tego). Przy typowej liczebności klasy gimnazjalnej i licealnej (28-30 osób) niezmiernie trudno aktywizować poszczególnych uczniów i uwzględniać ich indywidualność.
Podsumowując  dlaczego Wam ludzie tak bardzo zależy na dalszym niszczeniu oświaty, czy nie jest Wam szkoda Waszych własnych dzieci, które będą przebywały w instytucji rozwalonej przez głupie pomysły polityków i dziennikarzy, które będą kształcone przez nauczycieli, których ciągle psychicznie niszczycie? Oświatę trzeba naprawić, ale nie zrobią tego politycy i dziennikarze, bo się na tym nie znają. Zastanawiałem się przez moment, czy nie napisać jakie reformy są konieczne w polskiej szkole, ale daruję sobie  kogo obchodzi zdanie człowieka, który zajmuje się szkołą już prawie ćwierć wieku, ale jest bezpartyjny.
More
Zbigniew Osiński
This comment was minimized by the moderator on the site
MAM ETAT_ 18 godzin. I ani grosza więcej. Z dodatkami całe 2300 na rękę.
Poniedziałek- dwie lekcje w planie. Ale zostaję na 3-cią, mam projekt gimnazjalny. Niestety, nie mogę sobie tej godziny wpisać nawet do karcianych, bo uczniowie w tym czasie...
MAM ETAT_ 18 godzin. I ani grosza więcej. Z dodatkami całe 2300 na rękę.
Poniedziałek- dwie lekcje w planie. Ale zostaję na 3-cią, mam projekt gimnazjalny. Niestety, nie mogę sobie tej godziny wpisać nawet do karcianych, bo uczniowie w tym czasie mają wdż. Pani się zlitowała i mi ich dała, żebym nie musiała przyjeżdżać(dojeżdżam do pracy) drugi raz po siódmej godzinie lekcyjnej. Po trzech lekcjach jadę do domu. Potem 3 godziny sprawdzam testy. Prawie dwie godziny przygotowuję się do następnych zajęć. Sporo tego jest, bo chociaż jutro znów w planie tylko dwie lekcje, to potem mam dwie karcianki: chór( 40 kserówek tekstów i nut, nauka gry), warsztaty literackie( sama przygotowuję pomoce) . Razem- osiem godzin pracy( plus własny tusz, swoja drugkarka, za nuty też zapłacilam sama).
WTOREK: 4 lekcje. Ale muszę jeszcze zrobić analizę testów ortograficznych, siedzę jakieś 2 godziny nad nimi. Potem jadę na szkolenie- od 16.00 do 20.00. Na szczęście pani kończy troszkę wcześniej. Padam na pysk, a to początek tygodnia. 9 godzin pracy łącznie.
ŚRODA- mam tylko dwie lekcje w planie. Ale zostaję na kolejne dwie, bo muszę zrobić generalną próbę kółka teatralnego. Jedziemy na konkurs i nie wyrabiamy się mając zajęcia tylko raz w tygodniu. Potem zostaję z uczniami, żeby przygotować rekwiyzty. Taśmę, bloki i inne rzeczy kupiłam za własne pieniądze. W szkole- 5 godzin. Potem do domu, następnego dnia mam 7 lekcji, więc muszę się przygotować do zajęć. Mam siły tylko na dwie godziny, potem zaspiam. Dosłownie. 7 godzin pracy łącznie.
CZWARTE- 7 lekcji w planie. Wracam do domu. Resztką sił zbieram materiały na następny dzień. Ale wcześniej mam wywiadówkę- od 16.00 do 18.00. Razem- 10 godzin pracy łącznie.
PIĄTEK- mam 5 lekcji. W tym godzinę wychowawczą, polski, rytmikę...Mam taki "łaciany" etaty, bo nie ma z czego, mała szkoła. Na weekend mam zadanie- przygotować prbny sprawdzian szóstej klasy= ksero 9stronx22uczniów. Oczywiście, sama mam go sobie znaleźć, a w necie tylko jeden , w dodatku bez karty odpowiedzi. Trzeba sobie "dopisać" kartę. Potem będę to analizować(jakieś 5 godzin pracy, nie cierpię pracować w excelu, a muszę, słupki, wykresy, wzory...a ja polonistka i muzyk....).
W tym tygodniu(weekendu nie licząc!) przepracowałam: 39 godzin. W sobotę i niedzielę czeka mnie jakieś 4 godziny pracy- to razem 43. a mam....tylko etat....jakieś tam 18 godzin, za które mi płacą, w małej , wiejskiej szkole....
Moje zadania jako nauczyciela: prowadzenie chóru, kółka tetarlanego, języka polskiego w podstawówce, rytmiki w zerówce, kółka polonistycznego w klasie IV i VI( w tym: warsztaty bliterackie), praca w zespole do spraw ewaluacji, praca w zepsole przedmiotowym, wychowawstwo, udział w licznych konkursach( średnio- 1 konkurs na trzy tygodnie przez cały rok szkolny): literackie, twórczości własnej, recytatroskie, wokalne, chóralne, ortograficzne, przedmiotowe i inne; organizacja apeli szkolnych, udział chóru-ZAWSZE, opieka nad sprzętem nagłaśniającym, muzyka w podstawówce, udział w LICZNYCH szkoleniach i projektach.
More
Sara
This comment was minimized by the moderator on the site
No to masz 3 "nadgodziny" - obowiązuje nas 40 godzinny tydzień pracy - jak wszystkich (nie mylić z godzinami dydaktycznymi - w ramach tych 40 godzin).
Jacek
This comment was minimized by the moderator on the site
Sara ma trzy nadgodziny, bo obowiązuje nas, jak słusznie zauważyłeś Jacku 40 - godzinny tydzień pracy. I co w związku z tym?
W tym miejscu zwykle zatrzymuje się realistyczne spojrzenie na prawdziwy czas pracy nauczyciela. Nie natknęłam się...
Sara ma trzy nadgodziny, bo obowiązuje nas, jak słusznie zauważyłeś Jacku 40 - godzinny tydzień pracy. I co w związku z tym?
W tym miejscu zwykle zatrzymuje się realistyczne spojrzenie na prawdziwy czas pracy nauczyciela. Nie natknęłam się jeszcze nigdzie na rzeczową dyskusję, czy i kto za te nadgodziny (powyżej 40-stu) powinien nauczycielowi zapłacić.
More
adela
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie