Współpraca z samorządem uczniowskim

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Samorząd uczniowski w każdej szkole wymaga wsparcia ze strony dyrekcji i nauczycieli. Takie życzliwe i merytoryczne wsparcie jest konieczne dla uczniów, ale zarazem korzystne dla całej społeczności szkolnej. Uczniowie mają często dobre pomysły na działania szkolne i pozaszkolne - trzeba im pomóc i wesprzeć radą.

Wyzwania samorządności uczniowskiej w wielu szkołach są podobne: zazwyczaj przez kilka lat działają te same osoby, motywacja większości uczniów do działania w samorządzie jest niska, mało jest rozwinięta współpraca wśród nich, powszechny jest też brak poczucia współodpowiedzialności za szkołę, niskie poczucie sprawstwa, jak też i przekonanie, że wpływ uczniów na zasady szkolne jest raczej niewielki.

Gdzie leży problem? Co można zrobić, aby sytuację zmienić i wpłynąć na samorządność uczniowską. Jakie wartości można zaszczepić samorządności uczniowskiej, jakie kompetencje rozwijać?

Ważny jest proces i wsparcie nauczycieli. Młodzież chce działać, ale nie możemy doprowadzić do tego, aby tylko zarząd SU był aktywny. Przecież w szkole jest wiele do zrobienia, wiele jest też różnych form aktywności i zainteresowań. Warto zatem działalność uczniów zreorganizować i powołać zespoły, które będą odpowiadały za różne zadania w szkole.

O tym, jak współpracować z uczniami i motywować ich do zaangażowania na rzecz samorządności szkolnej, opowiadała podczas INSPIR@CJI 2017 Marta Florkiewicz-Borkowska, nauczycielka języka niemieckiego Gimnazjum Publicznym nr 3 w Pielgrzymowicach (dziś w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki), Nauczycielka Roku 2017 i członkini grupy Superbelfrzy RP:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2017 odbyła się w Warszawie w dniach 29-30 czerwca 2017 r. Partnerom dziękujemy za współpracę, a wszystkim uczestnikom za aktywny udział w tym wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie