Współpraca z samorządem uczniowskim

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Samorząd uczniowski w każdej szkole wymaga wsparcia ze strony dyrekcji i nauczycieli. Takie życzliwe i merytoryczne wsparcie jest konieczne dla uczniów, ale zarazem korzystne dla całej społeczności szkolnej. Uczniowie mają często dobre pomysły na działania szkolne i pozaszkolne - trzeba im pomóc i wesprzeć radą.

Wyzwania samorządności uczniowskiej w wielu szkołach są podobne: zazwyczaj przez kilka lat działają te same osoby, motywacja większości uczniów do działania w samorządzie jest niska, mało jest rozwinięta współpraca wśród nich, powszechny jest też brak poczucia współodpowiedzialności za szkołę, niskie poczucie sprawstwa, jak też i przekonanie, że wpływ uczniów na zasady szkolne jest raczej niewielki.

Gdzie leży problem? Co można zrobić, aby sytuację zmienić i wpłynąć na samorządność uczniowską. Jakie wartości można zaszczepić samorządności uczniowskiej, jakie kompetencje rozwijać?

Ważny jest proces i wsparcie nauczycieli. Młodzież chce działać, ale nie możemy doprowadzić do tego, aby tylko zarząd SU był aktywny. Przecież w szkole jest wiele do zrobienia, wiele jest też różnych form aktywności i zainteresowań. Warto zatem działalność uczniów zreorganizować i powołać zespoły, które będą odpowiadały za różne zadania w szkole.

O tym, jak współpracować z uczniami i motywować ich do zaangażowania na rzecz samorządności szkolnej, opowiadała podczas INSPIR@CJI 2017 Marta Florkiewicz-Borkowska, nauczycielka języka niemieckiego Gimnazjum Publicznym nr 3 w Pielgrzymowicach (dziś w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki), Nauczycielka Roku 2017 i członkini grupy Superbelfrzy RP:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2017 odbyła się w Warszawie w dniach 29-30 czerwca 2017 r. Partnerom dziękujemy za współpracę, a wszystkim uczestnikom za aktywny udział w tym wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie