Współpraca z samorządem uczniowskim

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Samorząd uczniowski w każdej szkole wymaga wsparcia ze strony dyrekcji i nauczycieli. Takie życzliwe i merytoryczne wsparcie jest konieczne dla uczniów, ale zarazem korzystne dla całej społeczności szkolnej. Uczniowie mają często dobre pomysły na działania szkolne i pozaszkolne - trzeba im pomóc i wesprzeć radą.

Wyzwania samorządności uczniowskiej w wielu szkołach są podobne: zazwyczaj przez kilka lat działają te same osoby, motywacja większości uczniów do działania w samorządzie jest niska, mało jest rozwinięta współpraca wśród nich, powszechny jest też brak poczucia współodpowiedzialności za szkołę, niskie poczucie sprawstwa, jak też i przekonanie, że wpływ uczniów na zasady szkolne jest raczej niewielki.

Gdzie leży problem? Co można zrobić, aby sytuację zmienić i wpłynąć na samorządność uczniowską. Jakie wartości można zaszczepić samorządności uczniowskiej, jakie kompetencje rozwijać?

Ważny jest proces i wsparcie nauczycieli. Młodzież chce działać, ale nie możemy doprowadzić do tego, aby tylko zarząd SU był aktywny. Przecież w szkole jest wiele do zrobienia, wiele jest też różnych form aktywności i zainteresowań. Warto zatem działalność uczniów zreorganizować i powołać zespoły, które będą odpowiadały za różne zadania w szkole.

O tym, jak współpracować z uczniami i motywować ich do zaangażowania na rzecz samorządności szkolnej, opowiadała podczas INSPIR@CJI 2017 Marta Florkiewicz-Borkowska, nauczycielka języka niemieckiego Gimnazjum Publicznym nr 3 w Pielgrzymowicach (dziś w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki), Nauczycielka Roku 2017 i członkini grupy Superbelfrzy RP:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2017 odbyła się w Warszawie w dniach 29-30 czerwca 2017 r. Partnerom dziękujemy za współpracę, a wszystkim uczestnikom za aktywny udział w tym wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie