Pięć kroków do poprawy edukacji ekonomiczno-finansowej w szkołach

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w czasach wszechobecnego braku świadomości ekonomiczno-finansowej. Jak wynika z badań S&P jedynie 33% dorosłych osób na świecie posiada podstawową wiedzę z tego zakresu, co oznacza, że ok. 3,5 mln pełnoletnich nie rozumie podstawowych pojęć finansowych. Na tym tle Polska nie jest „zieloną wyspą”, co potwierdzają badania zarówno międzynarodowe, jak i krajowe.

Dobrym przykładem jak postępują Polacy jest stosunek do oszczędzania – 70% badanych osób stwierdziło, że warto oszczędzać, jednak tylko 13% regularnie oszczędza (Postawy Polaków wobec finansów, 2016). Młodzi Polacy cechują się niższą wiedzą ekonomiczną niż pozostałe grupy wiekowe. Jak pokazują dane BIK, dla wielu z nich pierwsze poważne decyzje finansowe zakończyły się problemami, które mogą rzutować na dalsze życie (osoby w wieku 18-34 lata posiadają 4,6 mld zł zaległych zobowiązań kredytowych, a co ósmy 18-24 latek posiadający kredyt nie radzi sobie z jego spłatą).

Tradycyjnym miejscem zdobywania wiedzy powinna być szkoła, jednak jak pokazuje rzeczywistość, poziom nauczania treści ekonomiczno-finansowych w polskim systemie szkolnictwa obowiązkowego ograniczony jest do minimum (jedynie 60 godzin lekcyjnych zajęć związanych z ekonomią oraz finansami w ciągu 12 lat edukacji). Wyzwań edukacji ekonomiczno-finansowej w polskich szkołach jest wiele — zbyt mała liczba godzin nauczania treści ekonomiczno-finansowych, głównie teoretyczne formy nauczania, niedopasowane materiały edukacyjne, nieodpowiednie przygotowaniem nauczycieli, niska otwartość szkół oraz niski status przedmiotu.

Aby im sprostać powstał raport inicjatywy FEDK (Finanse i Ekonomia Dla Każdego), który znajduje się na stronie www.fedk.pl/raport. Jego celem jest przedstawienie rekomendacji zmian w systemie szkolnictwa obowiązkowego, które stanowią wskazówkę co zrobić, aby poprawić jakość kształcenia ekonomii i finansów w polskich szkołach, a tym samym podnieść świadomość ekonomiczno- finansową Polaków. Autorzy zidentyfikowali 6 głównych problemów, którym odpowiada 5 rekomendacji, po wprowadzeniu których każda uczeń zdobędzie fundamentalną wiedzę i umiejętności ekonomiczno-finansowe do podejmowania racjonalnych i odpowiedzialnych decyzji w przyszłości.

Gruntowna zmiana systemu kształcenia ekonomii i finansów jest konieczna. Przez ostatnie 25 lat Polska dokonała „cudu gospodarczego”. Aby podtrzymać tendencje rozwojowe, niezbędne jest zbudowanie gospodarki na solidnych fundamentach, a jednym z nich jest wyedukowane finansowo społeczeństwo. Z tego względu niezbędne jest wdrożenie do systemu szkolnictwa obowiązkowego odpowiednich, długofalowych rozwiązań, które będą stanowić początek dalszych, systemowych zmian.

 

(Źródło: Finanse i Ekonomia Dla Każdego)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie