Preselekcja do zawodu? (inspiracje korczakowskie)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

…w życiu społecznym można by osiągnąć ład, uniknąć błędów, nieporozumień, oskarżeń, zatargów, wykroczeń, wykolejeń, walk i łez, gdyby wiadome było, gdzie czyje miejsce […].

Właściwy człowiek na właściwym miejscu – od tego stereotypowego zwrotu zaczął Janusz Korczak jeden ze swoich ważnych pedeutologicznych tekstów. Jak zwykle, problem umieszcza w szerszym kontekście, bo przecież w pracy wychowawczej chodzi finalnie w jakimś sensie o budowanie „ładu”, optymalnej/możliwej rozwojowej harmonii – w wymiarach i indywidualnym, i społecznym.

Ludzie są różni – ten (choć bardzo prawdziwy!) podobnie często banalizowany zwrot powraca w pismach Korczaka wielokrotnie, najczęściej w opisach waloryzowanej złożoności świata. A różnorodność zajęć i profesji, fizycznych czy umysłowych, prostych czy złożonych, twórczych czy odtwórczych, uznawał za ważny potencjał społeczny. Jak więc właściwie rozpoznawać, wykorzystywać, zagospodarowywać pożytecznie odmienności i dyspozycje, by nie stawały się – źle ulokowane – toksyczne?

Potencjalnych „przyszłych wychowawców” szukał już wśród dzieci; powinna ich na przykład wyróżniać intuicja, nie współczucie, a zdolność, właściwość współodczuwania z krzywdą i niedolą bezradną oraz brak fałszywej ambicji. A często obserwował, jak już w szkole niefortunnie skłania się do pracy społecznej – „ambitników”, mizantropów, nielubianych karierowiczów, samotników…

Kim będą ci uczniowie w dorosłym życiu? Może, wbrew swym zasobom, nauczycielami? Widywał takich później wśród mylnie skierowanych czy przypadkowo wybierających zawodową ścieżkę młodych wychowawców. I ze smutkiem oceniał: Poradzi sobie, niestety, wiele lat będzie grasował wśród dzieci […].

…wielokrotnie powracałem do pytania, jak w życiu społecznym można by osiągnąć ład, uniknąć błędów, nieporozumień, oskarżeń, zatargów, wykroczeń, wykolejeń, walk i łez, gdyby wiadome było, gdzie czyje miejsce […]: aby tu niedbały pracownik, niesprawny i drażniący, stał się pożytecznym, ba, ofiarnym – na innym odcinku. Zadowolony, gdy nosi cegły, ciągnie szczapy, kopie głęboki dół, rąbie siekierą. Mówi się, że on to lubi, czuje się w swoim żywiole, «jak ryba w wodzie». Jeśli każesz mu szyć, skrobać ziemniaki, pisać, uczyć się wiersza – z pogodnego, zasługującego na uznanie – staje się nieposłuszny, uparty, kłótliwy, złośliwy i kłamliwy. (Byłyby wskazane dla seminariów nauczycielskich zdjęcia filmowe: ryba w wodzie i poza wodą, chłopiec, który wlecze deski na placu, tenże w klasie nad arytmetycznym zadaniem)”. - Wychowawca ambitny, „Szkoła Specjalna” 1938/39, nr 1 [1938].

(pełny tekst J. Korczaka zob. w: tegoż, Dzieła. T. 13. Warszawa 2017; Pisma wybrane. T. 2. Warszawa 1978, 1984).

***

Uruchomiliśmy cykl artykułów: „Czytając Korczaka”, który powstaje we współpracy Korczakianum - Muzeum Warszawy i redakcji Edunews.pl. Jego celem jest przypomnienie lub odświeżenie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka i inspirowanie współczesnych nauczycieli do podążania za Jego podpowiedziami i wskazówkami. Zobacz też:

 

Notka o autorce: Marta Ciesielska jest badaczką i popularyzatorką spuścizny Janusza Korczaka oraz koordynatorką prac Korczakianum - pracowni Muzeum Warszawy (http://korczakianum.muzeumwarszawy.pl/).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie