Pomiędzy: uczę (się) a sprawdza(m)

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zastanawiajmy się nad środowiskiem sprzyjającym uczeniu (się). Procesowi nauki musimy nieustannie nadawać sens. Trudno uczyć (się), jeśli nie widać sensu. Nie warto też zaniedbywać uczenia (się) razem, w grupie. Wspólnota uczących (się) ma znaczenie dla rozwoju.

Wbrew temu, jakie mamy opinie o systemie edukacji w Polsce, jest wiele miejsca pomiędzy: uczę a sprawdzam:

…miejsca na: samostanowienie ucznia, dorastanie i odpowiedzialność

…miejsca na: próbowanie, modyfikowanie i obalanie

…miejsca na: proces.

Jak zacząć? Od czego zacząć? Tego nie wiem. Nie jestem Tobą, nie żyję w Twoim środowisku. Stań, zatrzymaj się i pomyśl. Zdecyduj i wybierz, co w uniwersum zwanym SZKOŁA potrzebuje Twojej uwagi… i od tego zacznij. Obierz kierunek.

Określając pole DZIAŁANIA nie wpadnij w pułapkę strefy wpływu/braku wpływu. Ustal, co zależy od Ciebie, a za co nie odpowiadasz. Twoim zadaniem jest stworzyć środowisko sprzyjające uczeniu się. Uczeń uczy się sam.

Doceniaj proces. +1 w dobrym kierunku to ZAWSZE lepiej niż stać w miejscu i narzekać.

Metoda prób i błędów. Zastosuj spostrzeżenie dr Caroline Leaf:

Nauka podąża do przodu metodą prób i błędów. Powstaje teoria, a nowe zjawiska potwierdzają, modyfikują lub obalają ją. Niestety taki „nieporządny” sposób rozwoju nauki jest jedynym dostępnym. za: Caroline Leaf, Myśl, ucz się, odnoś sukcesy. Jak skutecznie używać umysłu w szkole, pracy i w życiu, Ustroń 2020, s. 38.

Próbuj, potwierdzaj, modyfikuj, obalaj: narzędzia, metody działania, innej drogi nie ma.

Wspólnota nauczających i uczących się. Patrz i słuchaj, rozmawiaj. Społeczność szkoły to współzależna wspólnota.

Nasze szkolnictwo w zdumiewający sposób ignoruje współzależnych charakter nauki. Mamy „nauczycieli” i „uczniów”, „specjalistów” i „laików”. Natomiast na wspólnotę nauczających i uczących się nie zwraca się jakoś uwagi - za: Jerome S. Bruner, rozdział: Wola uczenia się, W poszukiwaniu teorii uczenia się, Warszawa 1972,

I wiesz co jest najlepsze? Sam rozwój jest już nagrodą. Daje poczucie sensu.

Rozwój jest sensotwórczy. Człowiek potrzebuje mieć poczucie celowości i sensu działania. Jeżeli nie robimy pewnych rzeczy świadomie, tę celowość trudno nam dostrzec. Rozwój na pewno jest takim działaniem sensotwórczym.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2022, które poświęciłam właśnie tej przestrzeni pomiędzy uczę (się) a sprawdza(m):

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Joanny Komorek z grupy FB BelfryBazgrolą (dziękujemy!):

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Agata Baj z wykształcenia jest pedagogiem. Autorka i wydawca książki "Myślografia". Poszukiwaczka instrukcji obsługi mózgu. Z walizką przemierza Polskę inspirując uczniów i nauczycieli. Niezmiennie wierząca, że edukacja może być frapująca. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie