Lizbońskie kompetencje kluczowe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneW Polsce toczy się spór o „Traktat lizboński”, ale to jest wielka polityka. W środowisku oświatowym zaś dyskutuje się o „Strategii lizbońskiej”, która ożywiła debatę nt. zakresu i znaczenia pojęcia kompetencji w edukacji oraz kluczowych kompetencji i koniecznych treści uczenia się w szkole XXI w. Czego powinna uczyć dziś szkoła i do czego przygotować?
 
Przygotować do uczenia się przez całe życie
W pierwszych latach XXI wieku toczyła się dyskusja nad potrzebą modernizacji i udoskonalenia wprowadzonej w życie w 1999 r. reformy szkoły. Większość krajów Zachodu zmaga się ze szkolną reformą. W połowie 2005 r. podsumowano efekty prac w grupie roboczej powołanej przez Komisję Europejską. Powstał opis pakietu kompetencji, wymaganych od europejskiego nauczyciela naszych czasów.

O kompetencjach jako umiejętnościach ważnych i potrzebnych mówi się coraz więcej. Na przykład  Mirosław Sielatycki pisał w „Dyrektorze Szkoły” (2005/3), że: W świetle tego zestawu kompetencji podstawowym zadaniem nauczyciela jest wykształcenie u młodych ludzi postawy i nawyków do uczenia się przez całe życie, ustawicznego zdobywania nowej wiedzy i umiejętności, do samodzielnego korzystania z zasobów informacyjnych oraz zdolności współpracy z innymi i rozwiązywania problemów. I to jest sedno kompetencji lizbońskich.

Akcentowane kompetencje
Warto zwrócić uwagę, że właśnie ww. fragment jego przypomnienia wskazuje na zestaw pięć kluczowych kompetencji o zasadniczym znaczeniu dla edukacji, uczenia się, pracy dziś i życia w epoce cyfrowej. Są to:
1. kształcenie u młodych ludzi postawy i nawyków do uczenia się przez całe życie,
2. przygotowanie do ustawicznego zdobywania nowej wiedzy i umiejętności,
3. samodzielne korzystanie z zasobów informacyjnych,
4. zdolności współpracy z innymi,
5. przygotowanie do rozwiązywania problemów.

Obszary kluczowych kompetencji lizbońskich
Warto jednak przypomnieć wszystkie kompetencje lizbońskie i wykorzystać w pracach programowych oraz dydaktycznych. Są one wymienione w 3 obszarach. Oto one (ryc. 1).

jakość edukacji

Kompetencje lizbońskie nauczyciela w Unii Europejskiej

A. Kompetencje związane z organizacją uczenia się uczniów (nauczanie)
Kluczowe kompetencje związane z organizacją uczenia się uczniów (nauczanie) obejmują następujące ważne umiejętności:
1. pracy w wielokulturowej i zróżnicowanej społecznie klasie,
2. stworzenia dogodnych warunków do uczenia się, tzn. nauczyciel:
- ma być organizatorem procesu uczenia się,
- ma uczynić ze swoich uczniów badaczy,
- tworzy programy nauczania, stale się szkoli i doskonali, usprawnia swoją pracę, działa w różnego rodzaju stowarzyszeniach i organizacjach,
- jest animatorem życia społeczno-kulturalnego w regionie,
3. włączenia technologii informacyjno-komunikacyjnej do codziennego funkcjonowania uczniów,
4. pracy w różnych zespołach (team work),
5. umiejętność współpracy przy tworzeniu programów nauczania, organizacji kształcenia
i oceniania,
6. umiejętność współpracy z osobami ze środowiska lokalnego i rodzicami,
7. dostrzegania i rozwiązywania problemów,
8. stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.
 

 
B. Kompetencje związane z kształtowaniem postaw uczniowskich

Kompetencje związane z kształtowaniem uczniowskich postaw mają wyraźnie charakter wychowawczy. Akcentują edukację obywatelską i społeczną. Obejmują umiejętności:
1. wykształcenia u uczniów postawy obywatelskiej i społecznej,
2. promowania takiego rozwoju kompetencji uczniów, które pozwolą im jako pełnoprawnym obywatelom danego państwa, z sukcesem funkcjonować w społeczeństwie wiedzy, co obejmuje:
- motywację do nauki, nie tylko formalnej objętej obowiązkiem szkolnym,
- nauczenie uczenia się,
- krytyczne przetwarzanie informacji,
- posługiwanie się komputerem i korzystaniem z wszelkich urządzeń cyfrowych
- twórczość i innowacyjność oraz rozwiązywanie problemów,
- przedsiębiorczość,
- współpracę z innymi i łatwość komunikacji z innymi,
- umiejętność poruszania się w kulturze wizualnej.

C. Umiejętność wtopienia ww. kompetencji ponadprzedmiotowych w czasie nauczania / uczenia się określonego przedmiotu
Propozycja samodzielnej pracy: Proszę wskazać, które spośród ww. kompetencji związanych z przebiegiem i warunkami uczenia się - nauczania (pkt A) oraz jak można je wykorzystać i zaakcentować w edukacji swojego przedmiotu, np. biologii czy geografii?
1. …………………………………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………………………

Dominacja umiejętności ponadprzedmiotowych

Z powyższego wyraźnie widać, że w europejskiej, nowoczesnej edukacji wyraźnie akcentuje się rolę umiejętności ponadprzedmiotowych nauczyciela i ucznia. Jest to zdecydowana dominacja wymagań „uniwersalnych” nad przedmiotowymi. Czy to znaczy, że dotychczasowe nauczanie poszczególnych szkolnych przedmiotów nauczania, ciągle jeszcze rozmiłowane w zdobywaniu konkretnej wiedzy przedmiotowej, szkolnej, odchodzi do lamusa? Czy to zmieni przygotowanie nauczycieli przedmiotowców? Idea zawarta w lizbońskich kompetencjach jest przecież zasadniczo różna od tej, która jeszcze dziś ma się dobrze w obecnej praktyce. Jest ona wyzwaniem dla MEN, który firmuje nową podstawę programową, instytucji i organizacji oświatowych oraz także osób zajmujących się kształceniem, doradztwem i doskonaleniem zawodowym nauczycieli.

Stąd rodząca się potrzeba zmiany filozofii i strategii doskonalenia nauczycieli. Przykład scenariusza szkolenia nauczycieli można znaleźć w miesięczniku „Wszystko dla Szkoły” w artykule pt. „Warto poczuć zapach nowoczesności? Scenariusz dyskusji z nauczycielami o istocie i znaczeniu nowoczesności edukacji”. (2009/7). Może warto poznać i wykorzystać w szkoleniu nauczycieli?

Pytania do autorefleksji - Dlaczego, jeśli polska edukacja w szkole XXI wieku ma ambicje dobrze przygotować młodych do życia i pracy w XXI wieku, to powinna akcentować nabywanie i rozwijanie ww. interesujących kluczowych kompetencji lizbońskich oraz umacniać umiejętności dotyczące samego uczenia się uczniów?

Proszę wskazać spośród ww. kompetencji związanych z przebiegiem i warunkami uczenia się - nauczania, np. trzy własne kompetencje, w których jako nauczyciel jestem już dziś dobry (bardzo dobry).
1. …………………………………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………………………

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie