Marzenie o tym, aby nad naszą polską szkołą przeszło jakieś tormado i zmiotło to, co niedobre, a wmiotło to, co dobre – jest niestety, mało realne. A wszyscy jakby na to czekają: że coś się zmieni, poprawi, ktoś coś zadekretuje i uzyskamy wreszcie długo oczekiwany dobrostan oświatowo-edukacyjny. Warto wierzyć w życiu w różne rzeczy, ale nie warto tracić czasu na złudzenia!
Wiele dyskutujemy o tym co powinno się zmienić lub na co powinno się zmienić. Może pomyślmy odwrotnie, paradoksalnie.
„Przemiana jest skutkiem nie jakiegoś czynu, ale tego, z czego się zrezygnowało”
(Anthony de Mello: Minuta mądrości).
Z czego trzeba zrezygnować w szkole?
Niech pożywką do refleksji będą wyniki badań. Przez 25 lat Instytut Gallupa przeprowadzał wywiady z ponad milionową rzeszą pracowników, a także z grupą około 80.000 menedżerów. Każdemu respondentowi zadawano setki pytań, dotyczących różnych aspektów pracy. Z każdym menedżerem rozmawiano około 1,5 godziny, w wyniku czego zebrano materiał 120.000 godzin nagrań. Praca „Metaanaliza i analiza użyteczności w badaniach nad związkiem pomiędzy opiniami pracowników i wynikami osiąganymi przez firmę”, Jamesa Hartera i Ame Creglow, pozwoliła wyodrębnić 12 najważniejszych pytań dla skuteczności w biznesie.
Oto pytania, które dostarczają najwięcej i najważniejszych informacji:
• | Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy? |
• |
Czy mam do dyspozycji materiały i sprzęt niezbędny do prawidłowego wykonania pracy?
|
• |
Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej?
|
• |
Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułem się choć raz doceniony lub czy byłem pochwalony za swoją pracę?
|
• |
Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy, czy ktoś zauważa mnie jako osobę?
|
• |
Czy ktokolwiek w pracy zachęca mnie do tego, abym się dalej rozwijał?
|
• |
Czy w pracy liczy się moje zdanie?
|
• |
Czy misja mojej firmy daje mi poczucie, że praca, którą wykonuję, jest ważna?
|
• |
Czy moim współpracownikom zależy na tym, żeby pracować jak najlepiej?
|
• |
Czy mam w pracy swojego najlepszego przyjaciela?
|
• |
Czy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy rozmawiałem z kimś o postępach, jakie poczyniłem?
|
• |
Czy miałem w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju
|
Według badaczy Instytutu Gallupa, tych dwanaście pytań pozwala najprościej i najdokładniej zarazem ocenić jakość miejsca pracy. Zdaniem „Wielkich Menedżerów”, najistotniejszych jest sześć pierwszych pytań.
Ponieważ od ponad sześćdziesięciu lat Instytut Gallupa jest światowym liderem w pomiarze i analizie nastawień, opinii i zachowań, miałam jasność, że warto zapoznawać nauczycieli z tymi badaniami. Co uczyniłam na jednym z ostatnio prowadzonych warsztatów. Zdarzyła mi się grupa, która dała mi wiele do myślenia i odczucia...
Prosiłam o odczytanie tych pytań z pozycji ucznia w polskiej szkole.
- Głupie jakieś te pytania. Zwłaszcza te o rozwoju – usłyszałam nagle z sali.
- Hm, o rozwoju? – zaskoczona, zareagowałam po „rogersowsku”. Patrzyłam na grupę nauczycieli, nieświadomie wyznających teorię „X” McGregora... - Chyba mamy właśnie na sali do czynienia z konfliktem przekonań – pomyślałam.
Przypomniałam sobie, że czasem od działania lepsze jest... nie-działanie. Znasz może, Czytelniku, taki fragment z Anthony de Mello (Minuta Mądrości):
„Mistrz z naciskiem podkreślał, że to, czego uczy,
jest niczym i że niczym jest również to, co robi.
Jego uczniowie stopniowo odkrywali,
że Mądrość przychodzi do tych,
którzy nie uczą się niczego
i którzy oduczają się wszystkiego.
Przemiana jest skutkiem nie jakiegoś czynu,
ale tego, z czego się zrezygnowało.”
- Dobrze więc. Zrobimy inaczej. Udzielmy z pozycji ucznia negatywnych odpowiedzi i zobaczmy, co z tego wyjdzie. – zaproponowałam.
Oto, co otrzymaliśmy:
• |
Nie wiem, czego oczekują ode mnie w szkole. Realizuję cele, które nie są moje.
|
• |
Nie mam do dyspozycji materiałów i sprzętu niezbędnego do prawidłowego wykonania zadań.
|
• |
Nigdy nie mam w szkole możliwości wykonywania tego, co potrafię najlepiej.
|
• |
W ciągu ostatnich miesięcy ani razu nie poczułem się choć raz doceniony lub pochwalony za swoje prace.
|
• |
W szkole nikomu na mnie nie zależy i nikt nie zauważa mnie jako osoby.
|
• |
W szkole nikt mnie nie zachęca do tego, abym się dalej rozwijał.
|
• |
W szkole moje zdanie się nie liczy.
|
• |
Nie znam misji mojego pobytu w tym miejscu (sensu i korzyści).
|
• |
Moje wysiłki nie są zauważane.
|
• |
W szkole nie mam żadnej dorosłej osoby nastawionej do mnie przyjacielsko.
|
• |
Nigdy nie rozmawiałem z nauczycielami o postępach, jakie poczyniłem. |
• |
W szkole nie mam szansy na rozwój moich autentycznych talentów.
|
Uff – chyba nie fajnie w tej naszej szkole...
(Na podstawie Buckingham M., Coffman C.: Po pierwsze: złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej. MT Biznes, Warszawa 2001)
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny,
trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji
Edunews.pl)