Kaizen zamiast tornado

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneMarzenie o tym, aby nad naszą polską szkołą przeszło jakieś tormado i zmiotło to, co niedobre, a wmiotło to, co dobre – jest niestety, mało realne. A wszyscy jakby na to czekają: że coś się zmieni, poprawi, ktoś coś zadekretuje i uzyskamy wreszcie długo oczekiwany dobrostan oświatowo-edukacyjny. Warto wierzyć w życiu w różne rzeczy, ale nie warto tracić czasu na złudzenia!
 
Wiele dyskutujemy o tym co powinno się zmienić lub na co powinno się zmienić. Może pomyślmy odwrotnie, paradoksalnie. „Przemiana jest skutkiem nie jakiegoś czynu, ale tego, z czego się zrezygnowało” (Anthony de Mello: Minuta mądrości).
 
Z czego trzeba zrezygnować w szkole?
Niech pożywką do refleksji będą wyniki badań. Przez 25 lat Instytut Gallupa przeprowadzał wywiady z ponad milionową rzeszą pracowników, a także z grupą około 80.000 menedżerów. Każdemu respondentowi zadawano setki pytań, dotyczących różnych aspektów pracy. Z każdym menedżerem rozmawiano około 1,5 godziny, w wyniku czego zebrano materiał 120.000 godzin nagrań. Praca „Metaanaliza i analiza użyteczności w badaniach nad związkiem pomiędzy opiniami pracowników i wynikami osiąganymi przez firmę”, Jamesa Hartera i Ame Creglow, pozwoliła wyodrębnić 12 najważniejszych pytań dla skuteczności w biznesie. Oto pytania, które dostarczają najwięcej i najważniejszych informacji:
 
•  Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?

Czy mam do dyspozycji materiały i sprzęt niezbędny do prawidłowego wykonania pracy? 

Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej? 

Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułem się choć raz doceniony lub czy byłem pochwalony za swoją pracę? 

Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy, czy ktoś zauważa mnie jako osobę? 

Czy ktokolwiek w pracy zachęca mnie do tego, abym się dalej rozwijał?

Czy w pracy liczy się moje zdanie? 

Czy misja mojej firmy daje mi poczucie, że praca, którą wykonuję, jest ważna? 

Czy moim współpracownikom zależy na tym, żeby pracować jak najlepiej?

Czy mam w pracy swojego najlepszego przyjaciela? 

Czy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy rozmawiałem z kimś o postępach, jakie poczyniłem? 

Czy miałem w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju
 
Według badaczy Instytutu Gallupa, tych dwanaście pytań pozwala najprościej i najdokładniej zarazem ocenić jakość miejsca pracy. Zdaniem „Wielkich Menedżerów”, najistotniejszych jest sześć pierwszych pytań.
 
Ponieważ od ponad sześćdziesięciu lat Instytut Gallupa jest światowym liderem w pomiarze i analizie nastawień, opinii i zachowań, miałam jasność, że warto zapoznawać nauczycieli z tymi badaniami. Co uczyniłam na jednym z ostatnio prowadzonych warsztatów. Zdarzyła mi się grupa, która dała mi wiele do myślenia i odczucia...
 
Prosiłam o odczytanie tych pytań z pozycji ucznia w polskiej szkole. - Głupie jakieś te pytania. Zwłaszcza te o rozwoju – usłyszałam nagle z sali. - Hm, o rozwoju? – zaskoczona, zareagowałam po „rogersowsku”. Patrzyłam na grupę nauczycieli, nieświadomie wyznających teorię „X” McGregora... - Chyba mamy właśnie na sali do czynienia z konfliktem przekonań – pomyślałam.
 
Przypomniałam sobie, że czasem od działania lepsze jest... nie-działanie. Znasz może, Czytelniku, taki fragment z Anthony de Mello (Minuta Mądrości):
„Mistrz z naciskiem podkreślał, że to, czego uczy,
jest niczym i że niczym jest również to, co robi.
Jego uczniowie stopniowo odkrywali,
że Mądrość przychodzi do tych,
którzy nie uczą się niczego
i którzy oduczają się wszystkiego.
Przemiana jest skutkiem nie jakiegoś czynu, ale tego, z czego się zrezygnowało.”
 
- Dobrze więc. Zrobimy inaczej. Udzielmy z pozycji ucznia negatywnych odpowiedzi i zobaczmy, co z tego wyjdzie. – zaproponowałam. Oto, co otrzymaliśmy:
 

Nie wiem, czego oczekują ode mnie w szkole. Realizuję cele, które nie są moje. 

Nie mam do dyspozycji materiałów i sprzętu niezbędnego do prawidłowego wykonania zadań. 

Nigdy nie mam w szkole możliwości wykonywania tego, co potrafię najlepiej. 

W ciągu ostatnich miesięcy ani razu nie poczułem się choć raz doceniony lub pochwalony za swoje prace. 

W szkole nikomu na mnie nie zależy i nikt nie zauważa mnie jako osoby. 

W szkole nikt mnie nie zachęca do tego, abym się dalej rozwijał. 

W szkole moje zdanie się nie liczy. 

Nie znam misji mojego pobytu w tym miejscu (sensu i korzyści). 

Moje wysiłki nie są zauważane.

W szkole nie mam żadnej dorosłej osoby nastawionej do mnie przyjacielsko. 

Nigdy nie rozmawiałem z nauczycielami o postępach, jakie poczyniłem.

W szkole nie mam szansy na rozwój moich autentycznych talentów.
 
Uff – chyba nie fajnie w tej naszej szkole...
 
(Na podstawie Buckingham M., Coffman C.: Po pierwsze: złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej. MT Biznes, Warszawa 2001)
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie