Indywidualizm jest trendy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneWażną cechą systemu wartości nowoczesnego człowieka (nauczyciela, edukacji) jest indywidualizm. Oczywiście, rozumiany pozytywnie - jako szacunek i wspieranie indywidualności człowieka - nie zaś jako egoizm czy egocentryzm. Nowoczesność edukacji potrzebuje nie tylko komputerów i Internetu, ale nade wszystko postawienia na piedestał ludzkiego indywidualizmu.
 
Współpraca w szkole
Europejscy eksperci od edukacji, a także coraz częściej polscy nauczyciele i oświatowcy, np. formułując kluczowe kompetencje nauczyciela czy edukacji, bardzo często podkreślają potrzebę rozwijania nawyków i umiejętności współpracy między ludźmi. I słusznie - to jest ważne, bardzo ważne, ale - co jest ważniejsze, priorytetowe, pierwsze: ja, my czy oni? Rozumiem, że wszystkie te 3 kategorie są ważne, kluczowe, naczelne i priorytetowe, ale jednocześnie wiadomo, że właściwie postawiony akcent nawet barwę języka polskiego zmienia.
 
Oczywiście, są wśród nas ludzie, dla których wspólnota znaczy więcej niż pojedyncza osoba (jednostka). Są też w Polsce osoby, które pamiętają kolektywizację i przymusowe prace zespołowe czy społeczne. Dla nich współpraca ma często smak kolektywizacji, budowania realnego socjalizmu. Niektórzy uważają, że w niektórych państwach Zachodu jest go więcej niż w Polsce - ale to temat na zupełnie inny artykuł.
 
Obywatelska szkoła
Nauczycielom ostatnio dość często przypomina się, że trzeba w RP budować szkołę obywatelską - uczącą współpracy, współdziałania, otwartości na innych, partnerstwa oraz aktywności w lokalnych, krajowych i europejskich wspólnotach. A nawet o tym, żeby nie zapominać o edukacji globalnej. To faktycznie jest ważne, ale gdzie jest w tych ważnych ideach miejsce na samodzielne uczenie się i indywidualizm każdego ucznia, pracę nad sobą, indywidualny rozwój człowieka oraz oryginalność i siła osobowości nauczyciela? Edukacja przecież potrzebuje mocnych osobowości.
 
Barwy nowoczesności
Czy budowanie obywatelskiej szkoły ma jakieś cechy nowości, innowacji w RP? Prawdą jest, że sporo teraz mówi się i pisze o nowoczesności edukacji, szkole przyszłości oraz o jakości edukacji. Wielu uważa, że nowoczesność szkoły i jej edukacji koncentruje się wokół korzystania z komputerów, komputerowych pakietów edukacyjnych, interaktywnej tablicy i Internetu. Mam spore wątpliwości, czy wykorzystywanie w edukacji nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych wyczerpuje nowoczesność uczenia się - czy to naprawdę najprawdziwsza barwa nowoczesności?
 
Szczerze cieszy, że polska szkoła się zmienia, pełna jest już komputerów i ma dostęp do Internetu, ale czy się zmienia ona na lepsze? Czy zmienia się we właściwym kierunku? Czy polska edukacja podnosi jakość uczenia się i jego organizowania w szkole oraz jakość życia Polaków? Czy zmienia się ona we właściwym stylu i zakresie? Takich pytań ważnych i potrzebnych jest wiele, a odpowiedź jest oczywista - szkole potrzebna jest nowoczesność edukacji - tak, oczywiście, ale nowoczesność rozumiana - racjonalnie i „nowocześnie”!
 
Wartości nowoczesnego człowieka
Na istotne elementy nowoczesnego systemu wartości wskazał prof. Roman Schulz (1994), obserwując innowacje pedagogiczne i eksperymenty w szkołach na Zachodzie, już 15 lat temu w „Dyrektorze Szkoły”, w artykule pt. "Postawa innowacyjna - składnikiem systemu wartości współczesnego nauczyciela". Skierował go do polskiej kierowniczej kadry oświatowej, ukazując ogromne znaczenie indywidualizmu i innowacyjnej postawy nauczycieli w przekształcaniu oświaty. Za najważniejsze, istotne dla nauczycielskiej innowacyjności, wartości nowoczesnego człowieka - nauczyciela, uznał: aktywizm, orientację przyszłościową i innowacyjną, intelektualizm i indywidualizm. Bardzo podobają mi się te wartości i często przywołuje je w swoich publikacjach - bo są naprawdę ważne!
 
Dziś jednak, u progu II. dekady XXI wieku, warto zapytać:
- Jak się mają te nowoczesne wartości dziś w polskim systemie edukacji w epoce cyfrowej?
- W jakim stopniu ww. wartości są akceptowane i rozwijane przez polskich nauczycieli?
- Jaka jest aktualność (stan, poziom) ww. nowoczesnych wartości w szkole XXI wieku?
- Jakie są obiektywne wartości edukacyjne indywidualizmu jako elementu innowacyjności?
 
Indywidualizm - nie egoizm
Dyskutując o indywidualizmie nauczyciela, potrzebie jego wzmocnienia i akcentowania w praktyce szkolnej, warto najpierw zapytać o sedno i potrzebę nauczycielskiej samokreacji i samorealizacji. Czasem słyszę pytanie nauczycieli: A od czego w tym obszarze mam zacząć? Co jest wstępem dla samokreacji i rozwoju kompetencji autokreacyjnych? Oczywiście, nie chodzi tu o stawianie swojej osoby ponad wszystko - bo to jest właśnie egoizm lub egocentryzm, ale o skierowanie uwagi na człowieka, jego podmiotowość, godność i tożsamość, z których bierze się "ludzkie" myślenie i działanie oraz z którymi łączy się duchowa (SQ) i emocjonalna inteligencja człowieka - (EQ). Krótko: Chodzi o to, aby budować humanistyczną szkołę - a zasadą stało się: Idź przez życie z podniesionym czołem, a nie z zadartym nosem (Magdalena Samozwaniec).
 
Indywidualizm - to nowoczesna wartość
Ważną kluczową wartością nowoczesnego nauczyciela (człowieka), wśród najważniejszych składników innowacyjnej postawy nowoczesnego nauczyciela (nowoczesnego człowieka), wskazanych przez prof. R Schulza (1994) jest indywidualizm - jako szacunek i rzeczywiste docenianie ludzkiej swoistości, oryginalności i indywidualności (inności). Jeszcze niedawno, w czasach realnego socjalizmu w Polsce i nie tylko u nas, indywidualizm nie był dobrze widziany, a często nawet tępiony. Liczyło się to, co było wspólne. Czym jest indywidualizm człowieka, jak najlepiej pokazać uczniom i nauczycielom swoją indywidualność? - temat na szeroką rozprawę.
 
Warto może przypomnieć! Zdaniem profesora R. Schulza (1994): Charakterystyczną cechą nowoczesnego systemu wartości jest przypisywanie wysokiej wartości indywidualizmowi. W społeczeństwie tradycyjnym człowiek stanowi jedynie część wspólnoty i tylko te wymiary jego zachowania były cenione i poważane. W społeczeństwie nowoczesnym status jednostki jest - jak wiemy - w dużym stopniu odmienny i dlatego cenione jest wszystko to, co stanowi wyraz indywidualnych możliwości i właściwości jednostki, co odzwierciedla jej potrzeby, pragnienia i aspiracje. Komentarz tu wydaje się zbędny?
 
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie