Pobożne życzenia rodziców

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyPo rozpoczęciu roku, w niewielkiej grupce mam, których dzieci chodzą do szkoły, spotykamy się wieczorem, aby odreagować początek roku szkolnego. Najpierw oczywiście rozmowa o finansach – bo ile kosztuje szkoła, wie tylko ten, kto ma dziecko w szkole. A jeszcze więcej, ten kto te wydatki przemnaża przez 2 lub 3… Ale nie finanse są akurat najważniejsze.
 
Zaczynamy kreślić idealny obraz szkoły, taki z punktu widzenia rodziców. Oto nasza lista życzeń – wynik swobodnej burzy mózgów we wrześniowy wieczór:
 
1.
dziecko przebywa w szkole w stałych godzinach, np. od 8.00 do 16.00; 
2.
w przerwie dostaje obiad;
3.
dziecko odrabia lekcje w szkole pod okiem kompetentnych nauczycieli, czyli takich którzy ewentualnie mogą coś jeszcze wyjaśnić i pomóc; 
4.
po lekcjach bierze udział w ciekawych, rozwijających zajęciach dodatkowych, kształcących praktyczne umiejętności;
5.
dziecko wraca do domu bez zeszytów i książek (nauka tylko w szkole) za to z wypiekami na twarzy opowiadając jak ciekawie minął dzień!; 
6.
dziecko uczą nauczyciele z prawdziwego zdarzenia...
7.
którzy mają świadomość, że mały (i duży) człowiek się uczy wielu nowych rzeczy, a kiedy czegoś nie wie, to znaczy, że nie robi im na złość, tylko potrzebuje czasu lub pomocy; 
8.
nauczyciele są zainteresowani uczniami, są dla uczniów życzliwi i sprawiedliwi; 
9.
uczą dzieci nie tylko wiedzy przedmiotowej, ale także jak się skutecznie uczyć, jak dobrze mówić, pisać, robić notatki, zapamiętywać; 
10.
nauczyciele zwracają uwagę na wszystkie zdolności dziecka;
11.
wspólnie opracowują profil zdolności i umiejętności, i nie dręczą w obszarach mniejszych zdolności; 
12.
budynek szkolny jest estetycznie urządzony, z dobrą informacją „gdzie – co – jest”; 
13.
szkoła jest nowoczesna, dobrze wyposażona w nowoczesny sprzęt komputerowy i oprogramowanie edukacyjne; na zajęciach nauczyciele i dzieci korzystają z tablic interaktywnych, laptopów, cyfrowych kamer, aparatów i dyktafonów; 
14.
nauczyciele i rodzice ustalają zakresy wzajemnej współpracy; 
15.
nauczyciele nie przerzucają odpowiedzialności za wyniki nauczania uczniów na rodziców; 
16.
podręczniki i inne książki szkolne są przekazywane kolejnym rocznikom (taniej) na kiermaszach wewnątrzszkolnych; 
17.
szkoła jest wolna od narkotyków, przemocy i strachu; 
18.
nauczyciele są partnerami rodziców w wychowywaniu ich dzieci i traktowani są z pełnym szacunkiem. 
 
Dalej rozmowa przechodzi na idealną prace, idealny stan pogody i idealnych współmałżonków. Ot, takie pogaduszki w letni-ale-już-prawie jesienny wieczór. Pomarzyć zawsze warto...
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie