Celem edukacji jest „stawanie się”

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współczesny świat w coraz mniejszym stopniu jest pewny i przewidywalny. Coraz częściej jesteśmy zaskakiwani różnymi zjawiskami i wydarzeniami, których nie potrafiliśmy przewidzieć. W takim świecie powinniśmy zwracać uwagę na to, że edukacja musi prowadzić nieprzerwanie do nabywania nowych umiejętności, które pozwolą adaptować się do ciągle zmieniających się warunków – uważa Mark Prensky, amerykański pisarz, badacz mediów i internetu, specjalizujący się w tematyce edukacyjnej.

Zdaniem Prensky’ego nastąpiło coś, co dotąd nie miało miejsca – dzięki internetowi umysły w różnych częściach świata potrafią połączyć swoje siły i pracują razem nad rozwiązaniami problemów współczesności. W takim świecie musimy zmienić podejście do indywidualnej edukacji.

Jak przyznaje Prensky, choć zajmuje się edukacją od wielu lat, „uczenie się” jako cel szkoły i edukacji zaczyna być dla niego źródłem frustracji. Uczenie się bowiem służy do czegoś, a tym czymś jest „stawanie się” kimś (becoming). To jest prawdziwy i długofalowy cel edukacji. O tym za mało rozmawiamy w szkołach – uważa Prensky, chyba jedynie w najbardziej prymitywnym ujęciu – jakiej uczelni „staniesz się” studentem…

Mając „stawanie się” jako najważniejszy cel przed sobą, możemy lepiej radzić sobie z niepewnością w naszym życiu. Możemy także bardziej świadomie wykorzystać zasoby i narzędzia, które nam towarzyszą na co dzień – choćby nowoczesne technologie. To dobra wiadomość – pojawia się coraz więcej produktów, dzięki którym możemy zwiększać swój potencjał i możliwości, brać udział w wydarzeniach, w których dotąd nie mogliśmy uczestniczyć i tworzyć nowe rzeczy, których dotąd nie robiliśmy.

Prawdopodobnie na całym świecie są miliony osób, które ukończyły szkołę nie stając się tymi osobami, którymi mogłyby się stać. To w pewien sposób marnotrawienie potencjału ludzkiego. Nie ma – jak zaznacza Prensky – oczywiście niczego złego w tym, że uczymy się w szkołach. Istotne jest raczej stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi: kim chcę być? Co chciałbym robić? Kim mogę „stawać się”? Co jest ważne dla mnie i dlaczego? Jaką drogą muszę podążać do mojego celu?

Prensky uważa, że szkoły i system edukacji nie może za bardzo skupiać się na uczeniu się / nauczaniu. To nie jest cel sam w sobie, a jedynie środek wiodący do rozwoju indywidualnego potencjału ucznia. System szkolny powinien zmieniać programy nauczania w taki sposób, aby w większym stopniu kształtowały umiejętności: krytycznego myślenia, skutecznego działania, kształtowania dobrych relacji międzyludzkich i wreszcie osiągania postawionych celów / kończenia zadań.

Opracowano na podstawie wystąpienia Marca Prensky’ego dla uczestników konferencji „E-wyzwania. Rola samorządów w budowaniu szkoły jutra” oraz artykułu „The goal of education is becoming” (Education Week, 6.05.2014).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie