Treści, Infrastruktura, Kompetencje. Po prostu TIK

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas konferencji i3 (15-19.04.2013) w Poznaniu koordynator projektu E-podręczniki do kształcenia ogólnego Krzysztof Wojewodzic w Ośrodku Rozwoju Edukacji, opowiedział o tym, jak ma wyglądać cyfrowa szkoła w Polsce i dlaczego nie oznacza to wcale, że tradycyjne, papierowe podręczniki znikną ze szkolnych ławek.(C) Intel

Szkoła przyszłości musi zdaniem Krzysztofa Wojewodzica wykorzystywać TIK. Tradycyjnie skrót ten rozwija się jako technologie informacyjno-komunikacyjne, natomiast można też rozumieć go jako: treści, infrastrukturę i kompetencje. Te trzy komponenty są kluczem do rozwijania nowoczesnej szkoły potrafiącej mądrze korzystać z narzędzi współczesnej cywilizacji. Jednocześnie muszą one wszystkie występować w szkole (i działać) łącznie. Brak choćby jednego z nich w tej konfiguracji lub niewłaściwa (niedostateczna, nieodpowiednia etc.) organizacja choćby jednego z nich będzie skutkować nieodpowiednim rozwojem (albo może nawet „zwojem”) szkoły i błędami, które trudno będzie naprawić.

Przesłanie to jest moim zdaniem bardzo czytelne i warto, aby pamiętały o tym wszystkie instytucje odpowiedzialne za przygotowanie treści, zorganizowanie infrastruktury oraz prawdopodobnie najważniejsze – za kształcenie kompetencji uczestników tzw. cyfrowej szkoły. Wydaje się, że ten ostatni element powinien obecnie skupiać najwięcej uwagi MEN i podległych mu instytucji. Środowisko nauczycieli jest na pewno podzielone w ocenie jakości dotychczasowych działań w tym obszarze.

Z pewnością do tematu pt. "jak cyfryzować szkołę" będziemy chcieli wrócić w dyskusjach podczas konferencji INSPIR@CJE 2013 - Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą? w Warszawie w dniach 21-22.06.2013 r. Serdecznie zapraszamy! Program konferncji dostępny jest na stronie: http://www.edunews.pl/konferencja/program.

Zapraszamy do obejrzenia wywiadu:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie