Druga młodość Scholarisa

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zbliża się koniec roku, bardzo bogatego w wydarzenia edukacyjne, czyli powoli można zacząć podsumowywać, co ważnego wydarzyło się w polskiej edukacji. Z naszego redakcyjnego punktu widzenia pewnym zaskoczeniem (pozytywnym) była nowa odsłona Scholaris.pl, która (po latach błędów i wypaczeń) zaczęła wreszcie przypominać nowoczesny serwis edukacyjny. O tym, dokąd zmierza Scholaris.pl rozmawiamy z koordynatorem tego projektu w Ośrodku Rozwoju Edukacji, Krzysztofem Nierojewskim.fot. Scholaris.pl

Marcin Polak: Można powiedzieć, że Scholaris wkroczył już w dojrzały wiek - czym ma być Scholaris w nowej odsłonie?

Krzysztof Nierojewski: Myślę, że należy raczej powiedzieć, że Scholaris przechodzi drugą młodość, ma nową tożsamość. Przez ostatni rok bardzo się rozwinął, stając się nowoczesnym, bogatym w zasoby edukacyjne narzędziem, znacznie ułatwiającym pracę nauczycielom. Najważniejsze zmiany to: przypisanie wszystkich zasobów do nowej podstawy programowej, intuicyjna wyszukiwarka, dostępność portalu na urządzeniach mobilnych oraz dostosowywanie się do idei Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OZE) m.in. poprzez stosowanie otwartych rozwiązań technologicznych oraz wolnych licencji (CC-BY-SA). To koniec epoki kredy, produkt na miarę XXI wieku.

MP: Jak zespół Scholarisa rozumie pojęcie “nowoczesna lekcja”? Czyli jaka? Czy w niej mieści się użycie zasobów portalu?

KN: Nowoczesna lekcja to taka, podczas której wykorzystywane są nowoczesne technologie, doskonale znane współczesnej młodzieży.

Scholaris pozwala nauczycielom zaplanować atrakcyjne zajęcia z wykorzystaniem materiałów multimedialnych, kompatybilnych ze wszystkimi tablicami interaktywnymi i innymi urządzeniami wspomagającymi pracę, np. tabletami, co pozytywnie przekłada się na poziom zaangażowania uczniów.

MP: Kto jest dziś głównym odbiorcą zasobów Scholarisa? Czy po wprowadzonych zmianach wzrosła aktywność nauczycieli w portalu?

KN: Głównym odbiorcą portalu są oczywiście nauczyciele, choć mogą z niego korzystać także dyrektorzy, rodzice czy uczniowie – wszyscy, którzy w ciekawy i nowoczesny sposób chcą pogłębiać swoją wiedzę. Od września liczba odwiedzających Scholaris wzrosła o ok. 20% w porównaniu do ubiegłego roku. Miesięcznie korzysta z niego prawie 170 tys. unikalnych użytkowników.

MP: Jakie funkcjonalności wprowadzono na stronie z myślą o nauczycielach?

KN: Nowe funkcjonalności to m.in. inteligentna (np. podpowiadająca użytkownikom frazy) wyszukiwarka. Wszystkie materiały edukacyjne na portalu zostały przypisane do poszczególnych etapów nauczania, przedmiotów oraz szczegółowych wymagań podstawy programowej.

Pozwala to na precyzyjne, szybkie i intuicyjne wyszukiwanie potrzebnych nauczycielowi zasobów. Ta funkcjonalność ułatwia pedagogom planowanie realizacji minimum programowego. Zapewniono również pełną kompatybilność portalu z tabletami i smartfonami, co pozwala przygotowywać się do lekcji w dowolnym miejscu i czasie. Dodatkowo, nauczyciele mogą korzystać z nowego kreatora prezentacji – to narzędzie umożliwia tworzenie zajęć zarówno z wykorzystaniem zasobów publikowanych na portalu, jak i materiałów własnych nauczycieli.

MP: Czy zdaniem użytkowników ostatnie zmiany na stronie wpłynęły na podniesienie jakości platformy Scholaris?

KN: Stały przyrost liczby unikalnych użytkowników portalu pozwala nam sądzić, że Scholaris jest dobrze oceniany i staje się coraz bardziej popularnym narzędziem. Badanie przeprowadzone w grudniu br., w których wzięli udział nauczyciele posiadający dostęp do internetu, uczący w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych pokazały, że markę Scholaris zna ponad 80% z nich.

MP: W jaki sposób rekomendujecie wykorzystanie zasobów Scholarisa na zajęciach?

KN: Część zasobów to kompletne lekcje. Na taki pakiet składa się scenariusz dedykowany konkretnemu wymaganiu nowej podstawy programowej oraz powiązane z nim pliki multimedialne, np. filmy, ćwiczenia interaktywne czy prezentacje. Jest też wiele materiałów, które mogą być ciekawym uzupełnieniem własnych koncepcji zajęć. Zasoby można modyfikować, dostosowując je do własnych potrzeb. Sposób wykorzystania naszych materiałów zależy w dużej mierze od inwencji nauczyciela.

MP: Z kim współpracuje Scholaris w zakresie tworzenia zasobów portalu?

KN: Z portalem współpracuje wiele instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji. Obecnie mamy podpisanych ponad 40 porozumień dotyczących współpracy z takimi podmiotami jak: Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja dzieci niczyje, Muzeum Miejskie Wrocławia czy Muzeum Powstania Warszawskiego.

MP: Na ile użytkownicy mogą współtworzyć platformę i publikować swoje opracowania?

KN: Ze względu na dbałość o jakość publikowanych materiałów zarówno pod kątem merytorycznym, jak i formy prezentacji, tylko zespół Scholaris może uzupełniać bazę portalu zasób. Każdy publikowany przez nas materiał jest dokładnie sprawdzany i akceptowany przed udostępnieniem nauczycielom.

MP: Jakie treści i materiały autorzy chcieliby poszerzać ofertę serwisu? Z kim chcieliby współpracować?

KN: Dążymy do tego, aby na portalu dostępne były zasoby dla każdego wymagania szczegółowego nowej podstawy programowej. Do końca roku będzie to już ponad 80%! Chcemy aby Scholaris oferował nauczycielom materiały których nie mogą znaleźć nigdzie indziej i dlatego pracujemy nad pozyskiwaniem tzw. zasobów niszowych, czyli materiałów specjalistycznych, trudno osiągalnych na rynku, np. do wychowania przedszkolnego czy dla uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych.

MP: Co dalej ze Scholarisem?

KN: Tak, jak powiedziałem na początku – wreszcie mamy dobry produkt, odpowiadający potrzebom nowoczesnej edukacji. Warunkiem dalszego powodzenia Scholarisa jest stały rozwój i adaptacja do zmieniającego się otoczenia, dlatego ORE będzie kontynuować udostępnianie i rozwijanie portalu. Scholaris jest też częścią rządowego programu Cyfrowa Szkoła i wspiera jeden z kluczowych w tej chwili dla polskiej edukacji projekt tj. „E-podręczniki”, uzupełniając jego treść o dodatkowe materiały multimedialne.

Krzysztof Nierojewski pracuje w Ośrodku Rozwoju Edukacji i od dwóch lat koordynuje prace nad nowym portalem Scholaris. Wcześniej w Centrum Edukacji Obywatelskiej odpowiadał za projektowanie platform e-learningowych i prowadzenie e-kursów dla nauczycieli. Interesuje się nowoczesnymi technologiami i ich wpływem na edukację.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...
Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie