Człowiek 2.0 w polskiej szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatni sobotni wieczór Starego Roku tematyka technologii w edukacji pojawiła się na antenie radia TOK FM. Jan Stradowski, szef działu nauki Magazynu Focus zaprasza do studia TOK FM specjalistów od nauki, technologii i nowych trendów, by dyskutować z nimi o tym, jak wygląda dziś nowa wersja Homo sapiens i dokąd zmierzają zmiany cywilizacyjne. Zachęcamy do posłuchania blisko godzinnej rozmowy na temat technologii w polskiej szkole.fot. Fotolia.com

Uczestnikami ostatniej w tym roku audycji Człowiek 2.0 byli Superbelfrzy: Ewa Kędracka z Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerowych w Warszawie, Anna Grzegory ze Szkoły Podstawowej nr 182 w Łodzi oraz ja, reprezentujący redakcję Edunews.pl, zaś towarzyszyła nam Iga Bugała, uczennica Szkoły Podstawowej nr 71 w Łodzi. Tematyka rozmowy od razu zeszła nie tyle na sprawy sprzętu, ile jakości nauczania, kompetencji nauczycieli, ich uczenia się, motywacji, dokształcania i doskonalenia zawodowego. W sumie rozmawialiśmy o wielu aspektach polskiej e-edukacji, na co łaskawie pozwalał nam redaktor prowadzący audycję.

Przede wszystkim chcieliśmy podkreślić, że z technologiami w polskiej szkole nie jest tak różowo, jak to zaprezentowano w ostatnich badaniach np. zrealizowanych przez zespół badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego (zob. Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli). Może ilościowo nie wygląda to źle: w każdej szkole „na papierze” jest tyle sprzętu, że niby powinno starczyć dla organizacji zajęć z wykorzystaniem TIK. Ale patrząc od strony jakości sprzętu i infrastruktury dostępnej dla nauczycieli przedmiotowców i dla uczniów (czego nie badano do tej pory w ogóle) – często nie da się sensownie prowadzić zajęć z wykorzystaniem technologii edukacyjnych. Najczęstszymi przeszkodami są: wiek dostępnego w szkole sprzętu, dostępność większości sprzętu tylko w pracowniach komputerowych (z uprzywilejowaniem nauczycieli informatyki), słaba sieć wi-fi nie pozwalająca na organizację zajęć z użyciem wielu urządzeń, niekompatybilność oprogramowania, itp. Innym problemem są kompetencje cyfrowe nauczycieli – prawdopodobnie mocne tylko gdy zapytamy o posługiwanie się podstawowymi narzędziami: edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym czy programem do tworzenia prezentacji.

I o takich różnych aspektach „technologii w szkole” rozmawialiśmy w TOK FM. Zachęcamy do posłuchania audycji z dnia 28.12.2013: http://audycje.tokfm.pl/audycja/24.

Wszystkiego dobrego w Nowym 2014 Roku!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie