Człowiek 2.0 w polskiej szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ostatni sobotni wieczór Starego Roku tematyka technologii w edukacji pojawiła się na antenie radia TOK FM. Jan Stradowski, szef działu nauki Magazynu Focus zaprasza do studia TOK FM specjalistów od nauki, technologii i nowych trendów, by dyskutować z nimi o tym, jak wygląda dziś nowa wersja Homo sapiens i dokąd zmierzają zmiany cywilizacyjne. Zachęcamy do posłuchania blisko godzinnej rozmowy na temat technologii w polskiej szkole.fot. Fotolia.com

Uczestnikami ostatniej w tym roku audycji Człowiek 2.0 byli Superbelfrzy: Ewa Kędracka z Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerowych w Warszawie, Anna Grzegory ze Szkoły Podstawowej nr 182 w Łodzi oraz ja, reprezentujący redakcję Edunews.pl, zaś towarzyszyła nam Iga Bugała, uczennica Szkoły Podstawowej nr 71 w Łodzi. Tematyka rozmowy od razu zeszła nie tyle na sprawy sprzętu, ile jakości nauczania, kompetencji nauczycieli, ich uczenia się, motywacji, dokształcania i doskonalenia zawodowego. W sumie rozmawialiśmy o wielu aspektach polskiej e-edukacji, na co łaskawie pozwalał nam redaktor prowadzący audycję.

Przede wszystkim chcieliśmy podkreślić, że z technologiami w polskiej szkole nie jest tak różowo, jak to zaprezentowano w ostatnich badaniach np. zrealizowanych przez zespół badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego (zob. Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli). Może ilościowo nie wygląda to źle: w każdej szkole „na papierze” jest tyle sprzętu, że niby powinno starczyć dla organizacji zajęć z wykorzystaniem TIK. Ale patrząc od strony jakości sprzętu i infrastruktury dostępnej dla nauczycieli przedmiotowców i dla uczniów (czego nie badano do tej pory w ogóle) – często nie da się sensownie prowadzić zajęć z wykorzystaniem technologii edukacyjnych. Najczęstszymi przeszkodami są: wiek dostępnego w szkole sprzętu, dostępność większości sprzętu tylko w pracowniach komputerowych (z uprzywilejowaniem nauczycieli informatyki), słaba sieć wi-fi nie pozwalająca na organizację zajęć z użyciem wielu urządzeń, niekompatybilność oprogramowania, itp. Innym problemem są kompetencje cyfrowe nauczycieli – prawdopodobnie mocne tylko gdy zapytamy o posługiwanie się podstawowymi narzędziami: edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym czy programem do tworzenia prezentacji.

I o takich różnych aspektach „technologii w szkole” rozmawialiśmy w TOK FM. Zachęcamy do posłuchania audycji z dnia 28.12.2013: http://audycje.tokfm.pl/audycja/24.

Wszystkiego dobrego w Nowym 2014 Roku!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie