Wiele radości z interaktywnej nauki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To dobra wiadomość dla nauczycieli, rodziców i uczniów. W sieci pojawiła się nowa platforma edukacyjna Didakta.pl zawierająca bogate zasoby multimedialne dla szkół podstawowych i gimnazjów. Z całą pewnością warto przyjrzeć się bliżej temu serwisowi. O tym, jak dzięki Didakta.pl można zdobywać wiedzę z różnych przedmiotów szkolnych oraz jak ułatwia ona pracę nauczycielom redakcja Edunews.pl rozmawiała z Davidem Formankiem, prezesem firmy SILCOM Multimedia, która od kilku lat rozwija zasoby nowoczesnej, interaktywnej edukacji dla polskich nauczycieli i uczniów.© Didakta.pl

Czym jest Didakta.pl? Co proponuje nauczycielom i uczniom? 

Didakta.pl to nowoczesny portal edukacyjny oferujący swym użytkownikom kilkadziesiąt interaktywnych multimedialnych programów edukacyjnych na poziomie szkoły podstawowej oraz gimnazjum.

Jego zaletą jest to, że pozwala nauczycielowi skrócić czas przeznaczany na przygotowanie materiałów potrzebnych do przeprowadzenia lekcji, jak na przykład w programie poświęconym Unii Europejskiej, gdzie zgromadzono dane statystyczne o wszystkich krajach, ich opis, podstawowe słówka, zdjęcia, nagrania lektorskie itp., dzięki czemu nauczyciel ma bardzo wiele informacji i multimediów zgromadzonych w jednym miejscu. Ponadto pomaga w atrakcyjny sposób wykorzystać technikę komputerową w trakcie samej lekcji, np. przez stosowanie tablicy interaktywnej lub niektórych urządzeń mobilnych (a wkrótce na większości tabletów). Przede wszystkim jednak znacząco przyspiesza proces sprawdzania wiedzy i umiejętności nabytych przez uczniów dzięki różnorodnym grom i ćwiczeniom interaktywnym.

Uczniowie bardzo pozytywnie reagują na lekcje z użyciem zasobów portalu, głównie ze względu na możliwość sprawdzania ich wiedzy przy pomocy interaktywnych gier i ćwiczeń, wykonywanych na komputerze zamiast klasycznych prac pisemnych. Portal jest zaprojektowany i stworzony z myślą o młodych odbiorcach, zarówno pod kątem designu, jak i prostoty obsługi. Włożyliśmy dużo starań, by nauka dzięki niemu niosła pożytek i dawała radość, dlatego np. uczymy matematyki poprzez wyprawę na Dziki Zachód.

© Didakta.pl

Co ją wyróżnia na rynku pomocy edukacyjnych online?

Programy na Didakta.pl mają na celu przede wszystkim sprawdzanie wiedzy uczniów i doskonalenie zdobytych umiejętności. Samo nauczanie zostawiamy nauczycielowi, któremu chcemy pomóc w przekazywaniu uczniom informacji w atrakcyjny sposób. Jednym słowem nie staramy się tworzyć jakiegoś e-podręcznika, skupiamy się głównie na szybkiej ewaluacji i informacji zwrotnej dla nauczycieli i uczniów, czy i w jakim stopniu opanowali nowe umiejętności. Obecnie na rynku jest bardzo mało takich pomocy, które tak jak zasoby Didakty pracowałyby na wszystkich typach tablic interaktywnych i platformach systemów operacyjnych bez wymagania instalacji. Dzięki multilicencji, którą może wykupić szkoła, oprogramowanie będzie działało jednocześnie na tablicach interaktywnych, komputerach w pracowni i w niedługiej przyszłości także na tabletach.

Jaki był cel stworzenia Didakty? Z jakich założeń wyszli jej twórcy?

Spółka SILCOM Multimedia od lat wydaje programy edukacyjne. Dbamy o nieustanny rozwój naszych produktów, obecny etap rozwoju oznacza właśnie przejście z płyt CD-ROM na internet. Na razie nie wszystkie szkoły są zainteresowane produktami dostępnymi online, dlatego nadal oferujemy programy na płytach CD-ROM, jednak przyszłość wiążemy z internetem, jako medium najbardziej pomocnym przy udostępnianiu szkołom treści nauczania.

Czy twórcy Didakta.pl znają oczekiwania odbiorców serwisu? Na jakie ich zapotrzebowanie odpowiadają?

Znamy oczekiwania naszych klientów, bez informacji zwrotnej od nich, a także bez ich ciekawych pomysłów nie wyobrażamy sobie funkcjonowania naszej spółki i kierowania jej dalszym rozwojem. Systematycznie i od długiego czasu współpracujemy ze szkołami, nasi przedstawiciele handlowi mają na bieżąco kontakt z nauczycielami szkół podstawowych i gimnazjów. Szkoły starają się wykorzystywać maksymalnie dużą liczbę tablic interaktywnych, z którymi nasze oprogramowanie współpracuje bez żadnych problemów, zresztą od samego początku było pod tym kątem opracowywane. Coraz częściej też spotykamy się ze strony szkół z zainteresowaniem programami edukacyjnymi dostępnymi online. Wiele szkół, które jeszcze w zeszłym roku nie było zainteresowanych dostępem online do aplikacji, w tym roku stwierdziło, że nie chce już płyt CD-ROM, ponieważ lepiej mieć dostęp do zasobów portalu przez internet.

Kto jest autorem materiałów edukacyjnych? Czy są zgodne z podstawą programową?

Współpracujemy z aktywnymi zawodowo nauczycielami z całej Polski, a także z uniwersytetami pedagogicznymi. Ten różnorodny zespół współpracowników tworzy treść naszych programów, my natomiast zajmujemy się technologią i graficznym designem. Nasze produkty są oczywiście zgodne z podstawą programową.

© Didakta.pl

W jaki sposób korzystać z zasobów portalu? Czy nauczyciele dostają jakieś wskazówki? Jak mogą wyglądać zajęcia z jej użyciem?

Nasze produkty cechuje intuicyjna obsługa, cała treść jest uporządkowana hierarchicznie, każdy jest w stanie w ciągu kilku minut opanować zasady pracy z naszymi programami. W najbliższym czasie udostępnimy online instrukcję, do której użytkownicy naszych płytek CD-ROM są już przyzwyczajeni. W tym momencie nauczyciele mogą obejrzeć poglądowe filmiki, które pokazują możliwości kilku programów na naszym kanale YouTube [http://www.youtube.com/user/DidaktaPL?feature=watch] (np. z angielskiego [http://www.youtube.com/watch?v=qgSYHItb-zk] czy historii [http://www.youtube.com/watch?v=xn-AxpQ__L0]). Dają one wgląd w możliwości oprogramowania i inspirują do wykorzystania na lekcjach w szkołach podstawowych lub gimnazjach. Nauczyciele po zarejestrowaniu się na portalu mogą przez jakiś czas przetestować całość oprogramowania za darmo, bez żadnych zobowiązań finansowych na przyszłość.

Czy programy zawierają funkcjonalności ułatwiające nauczycielom podgląd tego, w jaki sposób ich uczniowie wykonują ćwiczenia i jak sobie radzą? Czy możliwe jest zakładanie grup klasowych, komunikowanie się z uczniami, zbieranie danych o postępach uczniów?

Tak, nauczyciele już teraz widzą wyniki uczniów. Obecnie przygotowujemy specjalny system administracyjny dla szkół, który umożliwi tworzenie klas, a nauczyciele będą mogli porozumiewać się z uczniami, będą im mogli dawać zadania domowe oraz zobaczą pełną statystykę dokonań ucznia w ciągu lat używania portalu Didakta.pl.

Co znaczy, że Didakta jest efektywna dla nauczycieli? W jaki sposób prezentowane zasoby wpływają na proces nauczania?
Interaktywne ćwiczenia umożliwiają nauczycielowi w bardzo krótkim czasie – dosłownie w ciągu kilku minut – sprawdzenie wiedzy wszystkich uczniów w zakresie konkretnego tematu. Program wychwyci błędy uczniów, zaznaczy je oraz zapisze, ułatwiając w ten sposób dalszą pracę nauczyciela. Korzystanie z Didakta.pl przyspiesza, czyni bardziej efektywnym cały proces przygotowania i kontroli klasycznych zadań pisemnych.

© Didakta.pl

Jakie informacje zwrotne i oceny otrzymują Państwo od użytkowników? Czy serwis podoba się dzieciom i młodzieży?

Bardzo cieszą nas reakcje nauczycieli – użytkownicy naszych programów mają możliwość wypełnienia ankiety, która zawiera m.in. pytanie o ocenę portalu Didakta. W skali ocen od 1 do 5, gdzie najlepsza ocena to 5, ogromna większość użytkowników wystawiła nam ocenę 5 lub 4. Z wdzięcznością przyjmujemy wszelkie ciekawe propozycje, uwagi czy pomysły dotyczące ulepszenia naszego portalu.

Jeśli chodzi o mniejsze dzieci, one przede wszystkim cenią sobie animacje, efekty dźwiękowe i zabawę, kiedy zapominają, że właśnie się uczą. Starsze natomiast lubią nowoczesną formę przeprowadzania prac pisemnych bez użycia długopisów i papieru (chociaż oferujemy i taką możliwość – mianowicie wydruk kart z zadaniami, które można potem rozwiązywać bez dostępu do komputera).

Jaka jest wizja rozwoju portalu? Co autorzy chcieliby jeszcze zaproponować?

Zamierzamy przede wszystkim poszerzyć liczbę oferowanych przedmiotów, już niedługo pojawią się na portalu kolejne produkty – do końca roku planujemy powiększyć ich liczbę do 30. Oczywiście w dalszej perspektywie myślimy o kolejnym rozszerzeniu tej oferty. Niezależnie od poruszonej kwestii, zamierzamy jak najszybciej zaproponować system administracyjny, który pozwoli nauczycielom stworzyć na portalu wirtualną klasę z opisywanymi wcześniej funkcjonalnościami ułatwiającymi codzienne korzystanie z naszych programów.

© Didakta.pl

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Marcin Polak

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie