Wizyta referencyjna on-line, czyli spotkanie z cyfrowymi dyrektorami przedszkola

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W czasie pandemii przedszkola zaczęły częściej korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kiedy pandemia zamknęła dzieci i nauczycieli w domach. Dziś rozmawiamy na temat narzędzi Microsoft Office 365 Education wykorzystywanych w takich obszarach jak zarządzanie przedszkolem, działania edukacyjne i rozwijanie umiejętności dzieci, komunikacja i współpraca. Jest to także próba podsumowania, jak udało się dyrektorom przedszkoli poradzić z wyzwaniami edukacji zdalnej i czego się nauczyli.

W ostatnim przed wakacjami webinarze z cyklu Akademia Cyfrowego Dyrektora swoimi doświadczeniami podzieliły się Leokadia Lato, Dyrektorka Przedszkola Miejskiego nr 149 w Łodzi i Dominika Wilk, wicedyrektorka w Samorządowym Publicznym Przedszkolu w Strawczynie, Microsoft Innovative Educator Expert.

Wydawać się by mogło, że narzędzia cyfrowe są mniej wykorzystywane w działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem. Ale pandemia COVID-19 uświadomiła wielu dyrektorom, że warto w przedszkolach wdrożyć technologie Microsoft Office 365 Education (w czym często pomagały władze miast czy gmin wykupując dostęp dla wszystkich swoich placówek oświatowych, jak na przykład w Łodzi). Te placówki, które zaczęły wcześniej używać Office 365 Education, miały nieco ułatwioną zmianę na formułę zdalnej nauki, komunikacji i współpracy, ponieważ nauczyciele byli już oswojeni z niektórymi narzędziami w pakiecie usług Microsoft.

Podczas webinaru obie dyrektorki zwracały uwagę na to, że dzięki platformie Office 365 Education zwiększyła się efektywność i szybkość przekazywanych informacji, a znacząco spadło zużycie papierów i obieg papierowych dokumentów w zespole. Nauczyciele przestali wreszcie zabierać stosy papierów do domu. Microsoft Teams i SharePoint pozwoliły zorganizować wirtualny pokój nauczycielski, w którym każdy z nauczycieli i dyrektor zyskali kalendarz i miejsce na dokumenty oraz spotkania. Poprawiła się komunikacja i organizacja zastępstw.

Już w przedszkolu powinniśmy oswajać dzieci z technologiami, ponieważ będą one żyły i uczyły w środowisku, w którym posługiwanie się nimi będzie niezbędne – podkreślały obie dyrektorki. Dlatego na zajęciach w przedszkolach pojawiają się już różne gry i zabawy wirtualne, wykorzystywany też jest PowerPoint do przygotowywania tematycznych prezentacji. W czasie pandemii te prezentacje przygotowywane przez nauczycieli przedszkoli pozwoliły podtrzymać proces edukacyjny w formule zdalnej.

Z kolei Microsoft Teams sprawdził się we współpracy zespołu nauczycieli oraz w komunikacji z rodzicami (np. konsultacje online) oraz władzami oświatowymi (szkolenia i spotkania). Można powiedzieć, że życie w placówkach edukacyjnych zmieniło się wskutek pandemii i narzędzia Microsoft ułatwiły przedszkolom kontakt ze światem, ale również poszerzyły zasięg działalności dydaktycznej.

Zachęcamy do posłuchania rozmowy z dyrektorkami przedszkoli – znajdą w niej Państwo wiele inspirujących podpowiedzi i ciekawych zastosowań narzędzi Microsoft w Waszych placówkach. Zapraszamy:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie