Wizyta referencyjna on-line, czyli spotkanie z cyfrowymi dyrektorami przedszkola

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W czasie pandemii przedszkola zaczęły częściej korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kiedy pandemia zamknęła dzieci i nauczycieli w domach. Dziś rozmawiamy na temat narzędzi Microsoft Office 365 Education wykorzystywanych w takich obszarach jak zarządzanie przedszkolem, działania edukacyjne i rozwijanie umiejętności dzieci, komunikacja i współpraca. Jest to także próba podsumowania, jak udało się dyrektorom przedszkoli poradzić z wyzwaniami edukacji zdalnej i czego się nauczyli.

W ostatnim przed wakacjami webinarze z cyklu Akademia Cyfrowego Dyrektora swoimi doświadczeniami podzieliły się Leokadia Lato, Dyrektorka Przedszkola Miejskiego nr 149 w Łodzi i Dominika Wilk, wicedyrektorka w Samorządowym Publicznym Przedszkolu w Strawczynie, Microsoft Innovative Educator Expert.

Wydawać się by mogło, że narzędzia cyfrowe są mniej wykorzystywane w działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem. Ale pandemia COVID-19 uświadomiła wielu dyrektorom, że warto w przedszkolach wdrożyć technologie Microsoft Office 365 Education (w czym często pomagały władze miast czy gmin wykupując dostęp dla wszystkich swoich placówek oświatowych, jak na przykład w Łodzi). Te placówki, które zaczęły wcześniej używać Office 365 Education, miały nieco ułatwioną zmianę na formułę zdalnej nauki, komunikacji i współpracy, ponieważ nauczyciele byli już oswojeni z niektórymi narzędziami w pakiecie usług Microsoft.

Podczas webinaru obie dyrektorki zwracały uwagę na to, że dzięki platformie Office 365 Education zwiększyła się efektywność i szybkość przekazywanych informacji, a znacząco spadło zużycie papierów i obieg papierowych dokumentów w zespole. Nauczyciele przestali wreszcie zabierać stosy papierów do domu. Microsoft Teams i SharePoint pozwoliły zorganizować wirtualny pokój nauczycielski, w którym każdy z nauczycieli i dyrektor zyskali kalendarz i miejsce na dokumenty oraz spotkania. Poprawiła się komunikacja i organizacja zastępstw.

Już w przedszkolu powinniśmy oswajać dzieci z technologiami, ponieważ będą one żyły i uczyły w środowisku, w którym posługiwanie się nimi będzie niezbędne – podkreślały obie dyrektorki. Dlatego na zajęciach w przedszkolach pojawiają się już różne gry i zabawy wirtualne, wykorzystywany też jest PowerPoint do przygotowywania tematycznych prezentacji. W czasie pandemii te prezentacje przygotowywane przez nauczycieli przedszkoli pozwoliły podtrzymać proces edukacyjny w formule zdalnej.

Z kolei Microsoft Teams sprawdził się we współpracy zespołu nauczycieli oraz w komunikacji z rodzicami (np. konsultacje online) oraz władzami oświatowymi (szkolenia i spotkania). Można powiedzieć, że życie w placówkach edukacyjnych zmieniło się wskutek pandemii i narzędzia Microsoft ułatwiły przedszkolom kontakt ze światem, ale również poszerzyły zasięg działalności dydaktycznej.

Zachęcamy do posłuchania rozmowy z dyrektorkami przedszkoli – znajdą w niej Państwo wiele inspirujących podpowiedzi i ciekawych zastosowań narzędzi Microsoft w Waszych placówkach. Zapraszamy:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie