Kilka słów o edukacji domowej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Homeschooling, czyli edukacja domowa, to alternatywna forma kształcenia dzieci i młodzieży, w której rolę nauczyciela przejmują rodzice lub prawni opiekunowie. W Polsce jest jeszcze mało popularna, choć daje dużą dowolność w realizacji materiału. Rodzic może skoncentrować się na indywidualnych potrzebach dziecka, co w przypadku szkoły tradycyjnej nie jest możliwe. Ważną kwestią jest również możliwość dostosowania tempa nauki do potrzeb i zainteresowań dziecka.

Edukacja domowa jest to forma edukacji wzmacniająca więzi i dająca dziecku poczucie bezpieczeństwa. W związku z tym, że w homeschoolingu nie ma zadań domowych, dziecko ma czas na kreatywność, co owocuje wymyślaniem nowych zabaw i aktywności.

Kwestie formalne

Nauczanie domowe w Polsce jest legalną formą kształcenia, która stanowi alternatywę dla tradycyjnej szkoły od 1991 r. Dziecko musi jednak być zapisane do szkoły stacjonarnej i raz w roku przystąpić do egzaminu weryfikującego wiedzę przeprowadzanego w formie pisemnej i ustnej z każdego przedmiotu. Na tej podstawie uczeń otrzymuje świadectwo i promocję do następnej klasy. Decyzję o rozpoczęciu przez dziecko edukacji domowej podejmuje dyrektor szkoły po złożeniu przez rodziców odpowiednich dokumentów (dlatego warto wybrać szkołę przychylną i wspierającą tę formę edukacji).

Najczęstsze wątpliwości rodziców

Wielu rodziców ma niewielką wiedzę na temat edukacji domowej, przez co rodzą się obawy że dziecko będzie odizolowane od rówieśników. W rzeczywistości jednak ma ono więcej czasu na rozwijanie swoich pasji w gronie dzieci o podobnych zainteresowaniach na zajęciach poza systemem szkolnym. Wzięcie na siebie odpowiedzialności za edukację dziecka też napawa część rodziców wątpliwościami, czy się w tej roli sprawdzą. Co ciekawe, to jednak rodzic bardzo często ma kreatywne pomysły na przedstawienie danego zagadnienia, realizację tematu w praktyce zamiast suchej teorii (na łonie natury czy podczas wycieczki, na której np. dziecko na żywo zobaczy zamek i pozna jego historię). Edukacja domowa daje dużą dowolność jeśli chodzi o formę nauczania. Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia rodziców ☺. Decyzję o rozpoczęciu lub rezygnacji z nauczania domowego możemy podjąć w dowolnym momencie. Warto wiedzieć, że rodzic ma wybór, bo może właśnie edukacja domowa jest najlepszą opcją dla naszego dziecka i nas samych.

"Największą zaletą jest przede wszystkim elastyczność. Elastyczność w działaniu, w dobieraniu metod, form, podręczników, elastyczność w myśleniu. Sami dobieramy sobie materiały, czas nauki, pomoce dydaktyczne" – mówi Urszula, mama Martyny i Mateusza.

"Te wspólne chwile z dziećmi w edukacji domowej to ogromna przyjemność. Nikt nam tego nie zabierze, to duża wartość. To nasz domowy eksperyment i nie wiemy, jakie będą tego efekty. Po prostu czujemy, że to jest nasza wspólna droga. Już za kilka lat dzieci pójdą swoją drogą. To tak szybko mija. Poprzez ED budujemy z nimi więź, relację, uczymy się siebie. To fantastyczna podróż. Myślę, że jedna z naszych najciekawszych" - mówi Ilona, mama Nataszy i Kajtka.

Osoby zainteresowane edukacją domową odsyłamy na http://domowa.edu.pl/.

 

Notka o autorce: Karolina Pabijan – wolontariuszka w Fundacji Edukacji Domowej, mama półtorarocznej Lilii, praktykująca rodzicielstwo bliskości oraz pozytywną dyscyplinę. Zainteresowana alternatywnymi metodami nauczania, świadomym rodzicielstwem oraz psychologią rozwoju.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie