Edukacja ekologiczna od najmłodszych lat

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obecne pokolenie dzieci wie dużo więcej o ochronie środowiska niż ktokolwiek z nas dorosłych, gdy byliśmy w ich wieku. To duża zasługa nauczycieli, wychowawców i rodziców, ale również rezultat oddziaływania mediów oraz wielu akcji i inicjatyw podejmowanych na rzecz ochrony środowiska przez organizacje pozarządowe, instytucje publiczne oraz prywatne firmy.PHOTO: SXC.HU

Ekologia od lat jest jednym z najczęściej i najchętniej używanych haseł. Mamy ekologiczną żywność, samochody, a nawet domy i mieszkania. W ramach idei ochrony środowiska zorganizowano setki festiwali i tysiące konferencji. Nam dorosłym łatwiej jest zrozumieć, dlaczego dbanie o środowisko jest tak ważne. Naszym pociechom natomiast taką wiedzę musimy dostarczyć sami. Oczywiście z pomocą szkoły, w której dawne lekcje przyrody są obecnie wypełnione ekologią.

Wychowanie

Większość swoich zachowań dzieci wynoszą z domu. Dlatego to właśnie od rodziców w dużej mierze zależy postępowanie pociech. Jeżeli dziecko widzi, jak przed wyrzuceniem odpadów najpierw je segregujemy, to możemy mieć pewność, że podobnie zachowa się w przyszłości. Analogicznie, jeżeli szacunek do przyrody nie zostanie wyniesiony z domu, w szkole dziecko może zdobyć jedynie teorię, której stosowania nie będzie rozumiało.

Edukacja

Popularność ekologii w ciągu ostatnich kilku dekad wytłumaczyć można lepszą edukacją w jej zakresie. Z ankiety przeprowadzonej przez Pracownię Badań Społecznych i Marketingowych „SOMA” wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych wynika, że najmłodsze dzieci wykazują największą gotowość do podejmowania działań ekologicznych. Biorący udział w badaniu uczniowie, posiadają duży zasób wiedzy na temat przyrody i ekologii. Zarówno dzieci, jak i młodzież, sprawnie posługują się tak złożonymi kategoriami, jak rozwój zrównoważony lub recykling. 50% dzieci (w przypadku najmłodszych ponad 80%) stosuje zasady ekologii w codziennej praktyce.

Nasze pociechy już od najmłodszych lat uczą się segregować odpady, oszczędzać wodę, czy też dbać o rośliny. Co ważne nauka nie odbywa się jedynie na poziomie szkoły podstawowej. Trudno dziś znaleźć przedszkole, w którym dzieci regularnie nie uczestniczyły w zabawach i konkursach nastawionych na promowanie ekologicznych wartości. Coraz częściej biorą w niej udział prywatne firmy widzące w nich możliwość podkreślenia swojego zaangażowania w sprawy środowiska.

Aktywizacja

„Poza wiedzą i informacjami jak dbać o środowisko, kampanie ekologiczne uczą dzieci dwóch niezwykle ważnych cech: wrażliwości i odpowiedzialności.” – mówi Katarzyna Dietrich z firmy Deante organizatora konkursu dla przedszkoli „Oszczędzaj wodę z Deante”. „Pierwsza edycja akcji cieszyła się ogromną popularnością, dlatego już we wrześniu ruszamy z kolejną jej odsłoną.”

Celem inicjatywy jest poszerzanie ekologicznej świadomości wśród najmłodszych. Aby wziąć udział w konkursie wystarczy, aby dzieci namalowały dowalonej wielkości plakat przedstawiający pomysły na oszczędzanie wody lub obrazujący jej znaczenie dla Ziemi. Autorzy najciekawszych prac otrzymają bardzo atrakcyjne nagrody, dedykowane zarówno placówce, wychowawcy przedszkolnemu i oczywiście dzieciom.

Do tego na stronie internetowej www.eco.deante.pl każdy rodzic może zabrać swoją pociechę na dydaktyczną wycieczkę po „Elementarzu małego ekologa”. Specjalnie przygotowane do pobrania malowanki, dzieci mogą pokolorować, a następnie z pomocą dorosłych zamieścić na stronie.

„W naszych kampaniach zwróciliśmy uwagę na problem, jakim w najbliższym czasie może stać się zbyt mała ilość wody na naszej planecie. Jeżeli po udziale w niej choć kilkoro dzieci i ich rodziców ograniczy jej zużycie, choćby podczas mycia zębów, już będzie to zysk dla środowiska” – wyjaśnia Dietrich.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie