Jak efektywniej angażować rodziców w nauczanie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rodzicielstwo jest prawdopodobnie najtrudniejszym i najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed większością dorosłych. Jednak wielu z nas nie czuje się przygotowanych do pełnienia tej roli. Zdarza się, że czujemy się nieudolni, gdy widzimy litanię rzeczy, które powinniśmy wiedzieć i robić, przedstawianą przez szkołę.ISTOCKPHOTO

Żaden rodzic nie przychodzi na świat z wiedzą, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi i poznaniem wszystkich edukacyjnych tajemnic. Gdy rodzic słyszy od nauczyciela, że musi wspierać proces edukacyjny w domu albo że ma być partnerem w rozwiązywaniu problemów szkolnych, czuje się często jak byk, przed którym powiewa czerwona flaga. I może naprawdę nie wiedzieć, co zrobić ze swoim dzieckiem.

Aby pomóc rodzicom poczuć się pewniej w kontaktach z personelem szkoły i dostarczyć im potrzebnej wiedzy, warto wykorzystywać rozwiązania dostępne poprzez internet. Dobrym przykładem takiej praktyki jest amerykański projekt zapoczątkowany przez  organizacje takie jak GreatSchools Inc oraz firmy, takie jak Houghton Mifflin Harcourt, które łączą siły ze szkołami i powiatami, aby zaoferować darmowe możliwości kształcenia online dla ich rodzin. Program łączy krótkie lekcje dla internetowej społeczności oraz indywidualne szkolenia, wszystko w języku angielskim lub hiszpańskim.

Dzięki połączeniu krótkich filmów, animacji, tekstów, mediów społecznościowych oraz interaktywnych zajęć, program buduje zaufanie rodzica i pokazuje mu, jak wspierać naukę w domu i w szkole w sposób znaczący i konstruktywny. Ponieważ rodzice mogą zalogować się na platformę 24 godziny na dobę z domu, pracy, biblioteki lub gdy są w podróży, za pomocą smartfonów i innych urządzeń mobilnych, korzystają z możliwości uczenia się w najbardziej dogodnym dla siebie czasie i miejscu.

Zakładana w programie elastyczność pozwala rodzicom na odkrywanie treści, które ich interesują i pomijaniu tych, które nie spełniają ich potrzeb. Rodzice mogą pracować w trybie online ze swymi dziećmi, w małych grupach w szkołach albo sami. Rodzice również mogą uzyskać wskazówki i sugestie od internetowych ekspertów z GreatSchools lub poprosić innych rodziców w całym kraju o radę.

W stanie Guilford w Północnej Karolinie zalogowało się obecnie ponad 2000 rodziców za pomocą internetowego systemu, który obejmuje treści od przedszkola do K-8 (poziom naszego gimnazjum) dotyczących czytania, matematyki i nauk ścisłych. Aby zapoznać się z systemem, można przejść do www.gcsnc.com, kliknąć na zakładkę Parents, a następnie przejść do Guilford Parent Academy i zalogować się do systemu.

Dzięki zawartości online, która dostarczana jest bezpłatnie dla rodziców, mogą oni poszerzać swoją wiedzę dzięki wysokiej jakości źródłom internetowym. Dostęp do materiałów mogą uzyskać także nauczyciele, studenci, bibliotekarze, kluby i organizacje non-profit, wzmacniając wiedzę i umiejętności, które uczniowie zdobywają w klasie.

Ponadto mogą uzyskać dostęp do zawartości wideo dotyczącej zagadnień społeczno-emocjonalnych, od kwestii wychowywania małych dzieci do zrozumienia stresu i depresji u nastolatków.

Takie cyfrowe inicjatywy mają na celu usunięcie barier, takich jak brak zaufania do urzędników szkolnych, różnice językowe czy braku czasu. Podobnie jak uczniowie chętnie uczą się z innymi, rodzice także bardzo dużo czerpią od innych rodziców. Dlatego siłą tego programu jest wykorzystanie mediów cyfrowych, by pokazać, jak rodzice zmagają się i przezwyciężają rzeczywiste problemy.

Aby wzbudzić potrzebę korzystania z nowego narzędzia, dobrze jest rozpocząć kampanię skierowaną do rodziców od ulotek, listów, ogłoszeń na tablicach czy stronach internetowych. Aby przejść od zainteresowania do działania, rodzice potrzebować będą prawdopodobnie trochę czasu i bezpośredniej zachęty od nauczyciela. Jeśli rodzice doświadczą sukcesu dzięki internetowym zasobom, ich motywacja i umiejętności wzrosną. Wkrótce będą w stanie pracować z dziećmi i nauczycielami swoich dzieci z większą pewnością siebie, kładąc podwaliny dla prawdziwego partnerstwa zbudowanego na wzajemnym szacunku.

(Źródło: eSchoolNews.com)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie