Jak efektywniej angażować rodziców w nauczanie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rodzicielstwo jest prawdopodobnie najtrudniejszym i najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed większością dorosłych. Jednak wielu z nas nie czuje się przygotowanych do pełnienia tej roli. Zdarza się, że czujemy się nieudolni, gdy widzimy litanię rzeczy, które powinniśmy wiedzieć i robić, przedstawianą przez szkołę.ISTOCKPHOTO

Żaden rodzic nie przychodzi na świat z wiedzą, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi i poznaniem wszystkich edukacyjnych tajemnic. Gdy rodzic słyszy od nauczyciela, że musi wspierać proces edukacyjny w domu albo że ma być partnerem w rozwiązywaniu problemów szkolnych, czuje się często jak byk, przed którym powiewa czerwona flaga. I może naprawdę nie wiedzieć, co zrobić ze swoim dzieckiem.

Aby pomóc rodzicom poczuć się pewniej w kontaktach z personelem szkoły i dostarczyć im potrzebnej wiedzy, warto wykorzystywać rozwiązania dostępne poprzez internet. Dobrym przykładem takiej praktyki jest amerykański projekt zapoczątkowany przez  organizacje takie jak GreatSchools Inc oraz firmy, takie jak Houghton Mifflin Harcourt, które łączą siły ze szkołami i powiatami, aby zaoferować darmowe możliwości kształcenia online dla ich rodzin. Program łączy krótkie lekcje dla internetowej społeczności oraz indywidualne szkolenia, wszystko w języku angielskim lub hiszpańskim.

Dzięki połączeniu krótkich filmów, animacji, tekstów, mediów społecznościowych oraz interaktywnych zajęć, program buduje zaufanie rodzica i pokazuje mu, jak wspierać naukę w domu i w szkole w sposób znaczący i konstruktywny. Ponieważ rodzice mogą zalogować się na platformę 24 godziny na dobę z domu, pracy, biblioteki lub gdy są w podróży, za pomocą smartfonów i innych urządzeń mobilnych, korzystają z możliwości uczenia się w najbardziej dogodnym dla siebie czasie i miejscu.

Zakładana w programie elastyczność pozwala rodzicom na odkrywanie treści, które ich interesują i pomijaniu tych, które nie spełniają ich potrzeb. Rodzice mogą pracować w trybie online ze swymi dziećmi, w małych grupach w szkołach albo sami. Rodzice również mogą uzyskać wskazówki i sugestie od internetowych ekspertów z GreatSchools lub poprosić innych rodziców w całym kraju o radę.

W stanie Guilford w Północnej Karolinie zalogowało się obecnie ponad 2000 rodziców za pomocą internetowego systemu, który obejmuje treści od przedszkola do K-8 (poziom naszego gimnazjum) dotyczących czytania, matematyki i nauk ścisłych. Aby zapoznać się z systemem, można przejść do www.gcsnc.com, kliknąć na zakładkę Parents, a następnie przejść do Guilford Parent Academy i zalogować się do systemu.

Dzięki zawartości online, która dostarczana jest bezpłatnie dla rodziców, mogą oni poszerzać swoją wiedzę dzięki wysokiej jakości źródłom internetowym. Dostęp do materiałów mogą uzyskać także nauczyciele, studenci, bibliotekarze, kluby i organizacje non-profit, wzmacniając wiedzę i umiejętności, które uczniowie zdobywają w klasie.

Ponadto mogą uzyskać dostęp do zawartości wideo dotyczącej zagadnień społeczno-emocjonalnych, od kwestii wychowywania małych dzieci do zrozumienia stresu i depresji u nastolatków.

Takie cyfrowe inicjatywy mają na celu usunięcie barier, takich jak brak zaufania do urzędników szkolnych, różnice językowe czy braku czasu. Podobnie jak uczniowie chętnie uczą się z innymi, rodzice także bardzo dużo czerpią od innych rodziców. Dlatego siłą tego programu jest wykorzystanie mediów cyfrowych, by pokazać, jak rodzice zmagają się i przezwyciężają rzeczywiste problemy.

Aby wzbudzić potrzebę korzystania z nowego narzędzia, dobrze jest rozpocząć kampanię skierowaną do rodziców od ulotek, listów, ogłoszeń na tablicach czy stronach internetowych. Aby przejść od zainteresowania do działania, rodzice potrzebować będą prawdopodobnie trochę czasu i bezpośredniej zachęty od nauczyciela. Jeśli rodzice doświadczą sukcesu dzięki internetowym zasobom, ich motywacja i umiejętności wzrosną. Wkrótce będą w stanie pracować z dziećmi i nauczycielami swoich dzieci z większą pewnością siebie, kładąc podwaliny dla prawdziwego partnerstwa zbudowanego na wzajemnym szacunku.

(Źródło: eSchoolNews.com)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie