W krajach Ameryki Środkowej i Południowej programy radiowe pozostają jednym z najlepszych kanałów komunikacji treści edukacyjnych na rzecz zmiany postaw społecznych. Wykorzystuje to PCI Media Impact - międzynarodowy producent programów edukacyjnych z Nowego Jorku. Radio okazuje się dobrym miejscem zwłaszcza dla edukacji prozdrowotnej.
PCI, które produkuje już programy edukacyjne dla 25 krajów świata, w rejonie Ameryki Środkowej wspiera działania 12 koalicji lokalnych, które w różnych krajach (m.in. Boliwii, Gwatemali, Hondurasie, Peru, Meksyku) prowadzą programy edukacyjne poprzez media. W ten sposób powstał program „Moja społeczność”, którego głównym celem jest przekazywanie wiedzy i umiejętności w zakresie spraw związanych z życiem lokalnym, dotyczących środowiska naturalnego, ubóstwa, HIV/AIDS, praw kobiet i zdrowia seksualnego.
Każdy z programów radiowych przygotowany został przez rozpoznawalną lokalną postać życia publicznego i emitowany jest raz w tygodniu wraz z towarzyszącymi mu audycjami muzycznymi, konkursami, wywiadami. W ten sposób w ciągu tygodnia na antenie rozgłośni pojawia się od 30 do 90 minut materiału zawierającego ważny dla społeczności lokalnej przekaz. Ponieważ organizatorzy programu są dobrze przygotowani merytorycznie w danym temacie, wokół programu radiowego starają się inicjować działania edukacyjne w szkołach i władzach lokalnych, aby wzmocnić siłę przekazu do społeczeństwa. Przeprowadzone przez PCI badania ewaluacyjne przyniosły wysokie wyniki skuteczności prowadzonych działań.
W Hondurasie PCI współpracowało przy przygotowaniu programu „Co z Twoim życiem?” (Que ondas con tu vida?). Tematyka programu dotyczyła życia seksualnego i przemocy seksualnej wśród młodzieży. Prowadzone badania fokusowe przed i po wysłuchaniu programu wykazały znaczący wzrost wiedzy słuchaczy na tematy zdrowotne. I tak 91% osób było świadomych rosnącej przemocy seksualnej wśród młodych osób (60% w próbie bazowej), 25,5% osób (17,4% wyjściowo) zwiększyło wiedzę o bezpiecznych dla zdrowia kobiety środkach antykoncepcyjnych, które można użyć w sytuacji przemocy seksualnej, 64% uznało, że audycje radiowe promują odpowiednie zasady planowania rodziny (59%).
Z kolei w Gwatemali PCI pomogło w realizacji programu „Ruletka” (La ruleta: donde las emociones se funden). Program ten promował szeroką wiedzę z zakresu planowania rodziny, informując o lekach dostępnych w aptekach, a nawet uruchomił małą kampanię marketingową skierowaną do młodych ludzi w okolicy jednej z aptek. Wyniki badań przyniosły znaczny wzrost zainteresowania młodych ludzi – łącznie 600 osób odwiedziło aptekę w trakcie emisji programu w celu otrzymania „zestawu podręcznego”, zaś liczba zapytań o prezerwatywy i środki antykoncepcyjne wzrosła o 70%. Dzięki prowadzonej akcji edukacyjnej aptece przybyło łącznie ponad 1600 nowych klientów.
„Byliśmy świadomi wielkiego potencjału, jaki tkwi w obu programach radiowych i udzieliliśmy ich organizatorom pomocy od samego początku” – powiedział Michael Castlen, dyrektor zarządzający PCI. „Byliśmy jednak pozytywnie zaskoczeni wpływem audycji na ludzi wkrótce po rozpoczęciu programu. To przekonuje nas, że wdrażany przez nas model działania przynosi wymierne rezultaty, jest efektywny i co najważniejsze, nasz przekaz – ratujący często zdrowie – trafia na podatny grunt.”
Przygotowane przez PCI programy są świetnym przykładem, w jaki sposób można połączyć edukację społeczną dotyczącą ważnego celu społecznego ze zbieżnymi celami podmiotów gospodarczych, w tym przypadku aptek. Jest to zarazem dobry przykład edukacji konsumenckiej, dzięki której mieszkańcy społeczności lokalnej dowiedzieli się więcej o produktach ważnych dla ich zdrowia.
Więcej o programie „Moja społeczność” na stronie PCI.