Strona 2 z 2
Zanim nakarmisz niedźwiedzia
Typografia
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Tryb czytania
Spis treści
• | po pierwsze NIE PŁOSZ: „nie powinniśmy w ogóle zbliżać się do
zauważonego zwierzęcia. Jeśli zwierzę zbliża się do nas, powinniśmy
przystanąć i poczekać lub zrobić kilka kroków w tył. Czasem zwierzę
pojawia się w sąsiedztwie ludzi z przyczyn zewnętrznych, na przykład
ścigane przez drapieżnika lub rywala. Z pozoru w ogóle się nas nie boi.
Tymczasem może być w wielkim stresie, którego nie zauważamy. A stres,
jak wiadomo, szkodzi. Jeśli zwierzę zbliża się do nas, powinniśmy
oddalić się od niego i to tym szybciej, im zwierzak jest większy. Jeśli
zwierzę idzie w naszym kierunku, powinniśmy cofać się tak, aby ta
odległość została zachowana. Zasada zachowania odpowiedniego dystansu
powinna dotyczyć wszystkich zwierząt. Niedopuszczalne jest czekanie, aż
zwierza podejdzie na tyle blisko, że będzie go można pogłaskać. Nawet
jeśli będzie to sympatyczny świstak lub wiewiórka.” |
• |
po drugie NIE DOKARMIAJ: “życie na obszarach chronionych (…) ma toczyć
się swoją własną koleją. Dostępność naturalnego pokarmu w środowisku
powinna być jednym z czynników regulujących liczebność populacji
zwierząt. Dokarmiając, zaburzamy tę równowagę, wpływamy na zachowania
zwierząt, osłabiając ich pierwotne instynkty. Zasada „nie dokarmiaj”
dotyczy wszystkich gatunków zwierząt bez wyjątku, małych i dużych.” |
Kampanię społeczną (w sumie 548 billboardów) TPN sfinansował ze środków własnych i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. „Jesteśmy największym polskim parkiem
narodowym, odwiedza nas najwięcej turystów. Czujemy się niejako w obowiązku nie tylko modernizować szlaki, ale też edukować społeczeństwo.” - mówi Szymon Ziobrowski – „Zwłaszcza że przekaz naszej kampanii dotyczy zachowania w każdym parku narodowym, nie tylko w naszym.”
narodowym, odwiedza nas najwięcej turystów. Czujemy się niejako w obowiązku nie tylko modernizować szlaki, ale też edukować społeczeństwo.” - mówi Szymon Ziobrowski – „Zwłaszcza że przekaz naszej kampanii dotyczy zachowania w każdym parku narodowym, nie tylko w naszym.”
(Źródło: TPN, Metro)