Co Polacy wiedzą o wodzie pitnej?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Woda butelkowana jest wskazywana przez Polaków jako najbezpieczniejsze i najbardziej jakościowe źródło nawodnienia – blisko 55 proc. respondentów decyduje się na jej zakup właśnie z tego powodu. Jako ważne kryterium wyboru wody butelkowanej podawana jest także wygoda (prawie 59 proc. badanych) i walory smakowe (blisko 48 proc.) – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję SW RESEARCH w 2022 roku.

Głównym celem badania przeprowadzonego we współpracy ze „Stowarzyszeniem Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!” było poznanie podejścia Polek i Polaków do zakupu wody butelkowanej oraz zbadanie ich ogólnej świadomości na temat wody.

Tylko 5 proc. Polaków w ogóle nie pije wody butelkowanej. Badani chętniej wybierają wodę niegazowaną (53 proc.) niż gazowaną (43 proc.).

Z raportu wynika, że wprowadzenie podatku cukrowego i wynikający z tego wzrost cen napojów słodzonych wpłynęły na wybory Polaków. Blisko 45 proc. respondentów zaczęło z tego powodu częściej sięgać po wodę gazowaną, a 37 proc. – po wodę niegazowaną. Można z tego wysnuć wniosek, że przy wyborze alternatywy do napojów słodzonych, ważnym czynnikiem dla Polaków jest nagazowanie produktu.

Wyniki badania wskazują, że oprócz wygody i smaku, dla większości Polaków ważnym powodem sięgania po wodę butelkowaną jest także jej jakość i bezpieczeństwo (55 proc. ankietowanych). Na te właściwości zwracają uwagę także eksperci.

Naturalne wody mineralne i źródlane muszą odznaczać się pierwotną czystością i pochodzić zawsze ze złóż podziemnych o udokumentowanych zasobach. Jako produkt spożywczy, poddawane są rygorystycznym badaniom oraz podlegają restrykcyjnym regulacjom prawnym – zarówno polskim, jak i międzynarodowym. Regulacje te dotyczą m.in. wymogu braku obecności bakterii chorobotwórczych czy substancji potencjalnie niebezpiecznych. Woda wodociągowa również musi spełniać różnego rodzaju wymagania, jednak są one mniej restrykcyjne niż dla wody butelkowanej – mówi Roksana Kruć-Fijałkowska, geolożka, doktorantka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Z badania wynika również, że duża część badanych nie jest w stanie wskazać różnic między właściwościami wody butelkowanej i kranowej. Prawie co trzeci Polak nie wie, że woda mineralna i źródlana może pochodzić wyłącznie ze źródeł podziemnych, nigdy z powierzchniowych (np. rzek), z których to może już pochodzić woda kranowa. Około 36 proc. respondentów nie wie także, że woda butelkowana w przeciwieństwie do wody kranowej nie może być poddawana procesom, które zmieniają jej naturalne właściwości fizykochemiczne i mikrobiologiczne, w tym nie może być poddawana dezynfekcji.

***

Badanie zostało zrealizowane w marcu 2022 roku przez agencję SW RESEARCH we współpracy z „Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!” na grupie 1041 Polaków reprezentatywnej pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Całość raportu z badania jest dostępna pod linkiem.

„Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!” zostało powołane w celu promowania bogactwa polskich wód naturalnych oraz popularyzowania wiedzy o ich zdrowotnym wpływie na organizm człowieka. Stowarzyszenie stawia sobie za główny cel edukowanie na temat wód naturalnych oraz ich znaczenia dla prawidłowego nawodnienia w dyskusji o zdrowiu publicznym i indywidualnym, a także promowanie jej spożycia.

 

(Żródło: PAP Mediaroom)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie