Co Polacy wiedzą o wodzie pitnej?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Woda butelkowana jest wskazywana przez Polaków jako najbezpieczniejsze i najbardziej jakościowe źródło nawodnienia – blisko 55 proc. respondentów decyduje się na jej zakup właśnie z tego powodu. Jako ważne kryterium wyboru wody butelkowanej podawana jest także wygoda (prawie 59 proc. badanych) i walory smakowe (blisko 48 proc.) – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję SW RESEARCH w 2022 roku.

Głównym celem badania przeprowadzonego we współpracy ze „Stowarzyszeniem Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!” było poznanie podejścia Polek i Polaków do zakupu wody butelkowanej oraz zbadanie ich ogólnej świadomości na temat wody.

Tylko 5 proc. Polaków w ogóle nie pije wody butelkowanej. Badani chętniej wybierają wodę niegazowaną (53 proc.) niż gazowaną (43 proc.).

Z raportu wynika, że wprowadzenie podatku cukrowego i wynikający z tego wzrost cen napojów słodzonych wpłynęły na wybory Polaków. Blisko 45 proc. respondentów zaczęło z tego powodu częściej sięgać po wodę gazowaną, a 37 proc. – po wodę niegazowaną. Można z tego wysnuć wniosek, że przy wyborze alternatywy do napojów słodzonych, ważnym czynnikiem dla Polaków jest nagazowanie produktu.

Wyniki badania wskazują, że oprócz wygody i smaku, dla większości Polaków ważnym powodem sięgania po wodę butelkowaną jest także jej jakość i bezpieczeństwo (55 proc. ankietowanych). Na te właściwości zwracają uwagę także eksperci.

Naturalne wody mineralne i źródlane muszą odznaczać się pierwotną czystością i pochodzić zawsze ze złóż podziemnych o udokumentowanych zasobach. Jako produkt spożywczy, poddawane są rygorystycznym badaniom oraz podlegają restrykcyjnym regulacjom prawnym – zarówno polskim, jak i międzynarodowym. Regulacje te dotyczą m.in. wymogu braku obecności bakterii chorobotwórczych czy substancji potencjalnie niebezpiecznych. Woda wodociągowa również musi spełniać różnego rodzaju wymagania, jednak są one mniej restrykcyjne niż dla wody butelkowanej – mówi Roksana Kruć-Fijałkowska, geolożka, doktorantka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Z badania wynika również, że duża część badanych nie jest w stanie wskazać różnic między właściwościami wody butelkowanej i kranowej. Prawie co trzeci Polak nie wie, że woda mineralna i źródlana może pochodzić wyłącznie ze źródeł podziemnych, nigdy z powierzchniowych (np. rzek), z których to może już pochodzić woda kranowa. Około 36 proc. respondentów nie wie także, że woda butelkowana w przeciwieństwie do wody kranowej nie może być poddawana procesom, które zmieniają jej naturalne właściwości fizykochemiczne i mikrobiologiczne, w tym nie może być poddawana dezynfekcji.

***

Badanie zostało zrealizowane w marcu 2022 roku przez agencję SW RESEARCH we współpracy z „Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!” na grupie 1041 Polaków reprezentatywnej pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Całość raportu z badania jest dostępna pod linkiem.

„Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!” zostało powołane w celu promowania bogactwa polskich wód naturalnych oraz popularyzowania wiedzy o ich zdrowotnym wpływie na organizm człowieka. Stowarzyszenie stawia sobie za główny cel edukowanie na temat wód naturalnych oraz ich znaczenia dla prawidłowego nawodnienia w dyskusji o zdrowiu publicznym i indywidualnym, a także promowanie jej spożycia.

 

(Żródło: PAP Mediaroom)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie