Bezpieczne finanse w cyberświecie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obiektem ataku w Internecie może zostać każdy, nawet ten, kto ma dużą wiedzę i świadomość zagrożeń. Skutki tych ataków mogą być bardzo dotkliwe: wyłudzenie danych osobowych i utrata pieniędzy. Szybki rozwój technologii i powszechne używanie urządzeń mobilnych ułatwiają różne ataki. Ważne jest zatem, aby zwiększać świadomość zagrożeń i wiedzę jak dbać o swoje bezpieczeństwa w Internecie. Mając taką świadomość przeczyta się komunikat dwa razy, zanim kliknie się "zgoda", nie poda się hasła do swojego konta, gdy wyświetli jej się takie "okienko", nie odpowie się na sms rzekomo od banku lub zakładu energetycznego, który prosi o uregulowanie zaległej faktury, nie da się oszukać podczas zakupów na platformie zakupowej.

Ważne jest też, żeby wiedzieć jak się zachować, gdy już zdarzy się nam być ofiarą oszustwa w Internecie. Trzeba zachować spokój, przeanalizować jak do tego doszło, zwrócić się po pomoc do odpowiednich instytucji, znać swoje prawa.

Instytut Prawa i Społeczeństwa INPRIS przez ostatnich kilka miesięcy prowadził projekt dotyczący bezpieczeństwa cyfrowego w Internecie. W ramach projektu powstała seria infografik, dotyczących bezpieczeństwa finansowego w cyfrowym świecie oraz powstały nagrania rozmów z ekspertami w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Z infografik w przejrzysty sposób można dowiedzieć się na czym polegają najczęstsze oszustwa (phishing, vishing, spoofing oraz sniffing) i jak się przed nimi chronić. Przedstawiono w infografikach sposób postępowania w przypadku bycia ofiarą takich przestępstw i prawa ofiar. Wskazano też na podstawowe zasady bezpiecznych zakupów w Internecie oraz gdzie szukać pomocy i informacji.

Z poszczególnymi infografikami można zapoznać się na stronie internetowej inpris.pl oraz na naszym profilu FB. Można je pobrać na swój komputer lub urządzenie mobilne i wykorzystywać w swojej pracy. Nagrania webinariów są dostępne na kanale YouTube INPRIS.

Nad przygotowaniem infografik pracował zespół: prawników związanych z INPRIS (dr Krzysztof Riedl i Grzegorz Wiaderek) oraz studio graficzne StoryVisio specjalizujące się w tworzeniu infografik i identyfikacji wizualnej (dr Magdalena Małczyńska-Umeda, odpowiedzialna za kreacje graficzne i Sunniva Szczepanowska-Lay, która przygotowuje scenariusze infografik i dba o ich poprawność językową).

W ramach projektu pracowała też grupa uczniów z XXVII Liceum im. T. Czackiego w Warszawie: Aleksandra Łukasiak, Tymon Pikuła, Julia Siwiec i Łukasz Wiaderek. Zajmowali się oni recenzowaniem infografik oraz upowszechnianiem m.in. poprzez webinaria z ekspertami do spraw cyberbezpieczeństwa.

Zachęcamy do korzystania z przygotowanych materiałów w swojej pracy edukacyjnej czy poradniczej. Są one udostępnione w ramach wolnych licencji CC Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-ND).

Realizacja projektu jest możliwa dzięki dofinansowaniu Fundacji Santander w ramach programu "Haki na cyberataki".

Przykładowa grafika (pozostałe pod linkami wyżej):

 

 

Notka o autorach: Aleksandra Łukasiak, Tymon Pikuła, Julia Siwiec, Łukasz Wiaderek są uczniami XXVII Liceum im. T. Czackiego w Warszawie.

Instytut Prawa i Społeczeństwa INPRIS to prawniczy think-tank. Swoje działania koncentruje wokół idei "Przybliżamy prawo ludziom": pracuje na rzecz zwiększenia dostępu do prawa, uczy prawa przyjaznym językiem, łączy prawników z organizacjami społecznymi, działa na rzecz przejrzystego i rzetelnego stanowienia prawa, działa na rzecz praw człowieka i obywatela.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie