Jak rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach? Pobierz karty do rozmowy

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy dziecko może wydać kieszonkowe na wszystko, co chce? Jak rozmawiać z nim o oszczędzaniu pieniędzy i zasobów? Gdzie przechowywać jego pieniądze – w skarbonce czy na koncie rodzica? Dzięki nowym kartom do rozmowy tematy dotyczące pieniędzy – tak dziecka, jak i Twoich, będą łatwiejsze.

Bo rozmowy o pieniądzach wciąż nie są łatwe. Raz zdaje się, że nie wypada, innym razem, że to zły moment, a jeszcze kiedy indziej, że dziecko jest za małe. Obawy się piętrzą, tematy narastają. A szkoda, bo czas płynie, a Twój syn lub Twoja córka może w tym czasie rozwijać kompetencje związane z zarządzaniem pieniędzmi, dzięki czemu lepiej poradzi sobie w przyszłości.

Czemu warto rozmawiać o pieniądzach?

Właśnie z myślą o rodzicach, opiekunach i ich dzieciach powstał dwuczęściowy poradnik pt. Jak rozmawiać z dzieckiem o jego pieniądzach? autorstwa Jacka Wasilewskiego, który podpowiada, jakie tematy można poruszyć podczas wspólnej narady. To zestaw pomysłów i wskazówek, dzięki którym zarówno Ty, jako rodzic/opiekun, jak i dziecko poczujecie się wysłuchani, Wasze potrzeby będą usłyszane, a przy tym zaplanujecie i wprowadzicie w życie konkretne rozwiązania w kwestii gromadzenia pieniędzy, wydawania ich czy dbania o wspólne zasoby.

Karty do rozmowy, czyli…

Na pierwszą i drugą część poradnika składa się łącznie 6 tematów związanych z edukacją finansową. Każde zagadnienie to zestawu pytań i komentarzy, dzięki którym rodzic może najpierw sam zastanowić się nad odpowiedziami (a przy tym wspomnieć własne dziecięce doświadczenia), by lepiej przygotować się do rozmowy z synem bądź córką. Chociaż poradnik jest bogaty w podpowiedzi i porady, autor zachęca do szukania własnych rozwiązań – takich, które pasują do potrzeb rodzica i dziecka, ich możliwości, pomysłów i przyzwyczajeń.

Co znajdziesz w poradniku?

Część 1. poradnika to trzy karty do rozmowy, dzięki którym podejmiesz z dzieckiem rozmowę na temat kieszonkowego, prezentów i oszczędzania:

  1. Ile ma wynosić kieszonkowe? Czy z kieszonkowym mogę zrobić co chcę?
  2. Co chcesz zrobić z pieniędzmi danymi Ci w prezencie?
  3. Jak i na co można oszczędzać?

W części 2. zastanowicie się, czym są zasoby, z czego wynika różna wysokość zarobków oraz czy i jak pomagać finansowo:

  1. Porozmawiajmy o marnowaniu zasobów
  2. Dlaczego nie wszystkich stać na to samo?
  3. Jak pomagać innym?

Początek roku szkolnego to świetny czas, by zacząć rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach. Być może już myślisz o daniu mu kieszonkowego? A może dziecko zaczyna się o nie upominać? Pobierz karty do rozmowy i sprawdź, jak możesz z nich skorzystać.

Poradnik dla rodziców - Część 1

Poradnik dla rodziców - Część 2

 

O autorze poradnika: Jacek Wasilewski zajmuje się komunikacją i perswazją. Bada, w jaki sposób komunikaty są rozumiane przez odbiorców i co zrobić, żeby je udoskonalać. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim z retoryki i storytellingu. Jest autorem i współautorem kilku książek, jak: "5 wymiarów człowieka", "Mała książeczka o współpracy", "Uwięzieni w słowach rodziców", "Baśnie wolnego rynku", "Rozmowy przy stole", "Bezecnik gramatyki polskiej".

Publikacja jest częścią ogólnopolskiego projektu edukacyjno-społecznego „Zdrowie Finansowe Polaków” realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! w partnerstwie ING Bank Śląski. Zapraszamy na portal ZdrowieFinansowe.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie