Jak rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach? Pobierz karty do rozmowy

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy dziecko może wydać kieszonkowe na wszystko, co chce? Jak rozmawiać z nim o oszczędzaniu pieniędzy i zasobów? Gdzie przechowywać jego pieniądze – w skarbonce czy na koncie rodzica? Dzięki nowym kartom do rozmowy tematy dotyczące pieniędzy – tak dziecka, jak i Twoich, będą łatwiejsze.

Bo rozmowy o pieniądzach wciąż nie są łatwe. Raz zdaje się, że nie wypada, innym razem, że to zły moment, a jeszcze kiedy indziej, że dziecko jest za małe. Obawy się piętrzą, tematy narastają. A szkoda, bo czas płynie, a Twój syn lub Twoja córka może w tym czasie rozwijać kompetencje związane z zarządzaniem pieniędzmi, dzięki czemu lepiej poradzi sobie w przyszłości.

Czemu warto rozmawiać o pieniądzach?

Właśnie z myślą o rodzicach, opiekunach i ich dzieciach powstał dwuczęściowy poradnik pt. Jak rozmawiać z dzieckiem o jego pieniądzach? autorstwa Jacka Wasilewskiego, który podpowiada, jakie tematy można poruszyć podczas wspólnej narady. To zestaw pomysłów i wskazówek, dzięki którym zarówno Ty, jako rodzic/opiekun, jak i dziecko poczujecie się wysłuchani, Wasze potrzeby będą usłyszane, a przy tym zaplanujecie i wprowadzicie w życie konkretne rozwiązania w kwestii gromadzenia pieniędzy, wydawania ich czy dbania o wspólne zasoby.

Karty do rozmowy, czyli…

Na pierwszą i drugą część poradnika składa się łącznie 6 tematów związanych z edukacją finansową. Każde zagadnienie to zestawu pytań i komentarzy, dzięki którym rodzic może najpierw sam zastanowić się nad odpowiedziami (a przy tym wspomnieć własne dziecięce doświadczenia), by lepiej przygotować się do rozmowy z synem bądź córką. Chociaż poradnik jest bogaty w podpowiedzi i porady, autor zachęca do szukania własnych rozwiązań – takich, które pasują do potrzeb rodzica i dziecka, ich możliwości, pomysłów i przyzwyczajeń.

Co znajdziesz w poradniku?

Część 1. poradnika to trzy karty do rozmowy, dzięki którym podejmiesz z dzieckiem rozmowę na temat kieszonkowego, prezentów i oszczędzania:

  1. Ile ma wynosić kieszonkowe? Czy z kieszonkowym mogę zrobić co chcę?
  2. Co chcesz zrobić z pieniędzmi danymi Ci w prezencie?
  3. Jak i na co można oszczędzać?

W części 2. zastanowicie się, czym są zasoby, z czego wynika różna wysokość zarobków oraz czy i jak pomagać finansowo:

  1. Porozmawiajmy o marnowaniu zasobów
  2. Dlaczego nie wszystkich stać na to samo?
  3. Jak pomagać innym?

Początek roku szkolnego to świetny czas, by zacząć rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach. Być może już myślisz o daniu mu kieszonkowego? A może dziecko zaczyna się o nie upominać? Pobierz karty do rozmowy i sprawdź, jak możesz z nich skorzystać.

Poradnik dla rodziców - Część 1

Poradnik dla rodziców - Część 2

 

O autorze poradnika: Jacek Wasilewski zajmuje się komunikacją i perswazją. Bada, w jaki sposób komunikaty są rozumiane przez odbiorców i co zrobić, żeby je udoskonalać. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim z retoryki i storytellingu. Jest autorem i współautorem kilku książek, jak: "5 wymiarów człowieka", "Mała książeczka o współpracy", "Uwięzieni w słowach rodziców", "Baśnie wolnego rynku", "Rozmowy przy stole", "Bezecnik gramatyki polskiej".

Publikacja jest częścią ogólnopolskiego projektu edukacyjno-społecznego „Zdrowie Finansowe Polaków” realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! w partnerstwie ING Bank Śląski. Zapraszamy na portal ZdrowieFinansowe.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie