Bierzmy się za zdrowie...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja społecznaGdziekolwiek nie spojrzeć – tu billboard, tu reklama w prasie, tu piękna pani w telewizji – wszyscy przekonują nas do łykania różnych tabletek i preparatów, które mają oczywiście cudownie przyczynić się do poprawy stanu naszego zdrowia. Nic dajmy się zwieść – zdaniem specjalistów nasze zdrowie zależy przede wszystkim od zdrowego trybu życia.
 
Dzisiaj wypada Światowy Dzień Zdrowia, ustanowiony na pamiątkę powstania Światowej Organizacji Zdrowia w 1948 r.  To dobra okazja, aby zwrócić uwagę na zdrowie Polaków. Na konferencji „Promocja zdrowia – czy to się opłaca“ zorganizowanej pod koniec marca przez Radę ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia działającą przy Ministrze Zdrowia, podkreślano, że Polacy nie dbają właściwie o swoje zdrowie.

„Jeżeli chcemy żyć nie tylko długo, ale i w jak najlepszej formie, musimy prowadzić zdrowy tryb życia. To on odpowiada za 56% naszego zdrowia, podczas gdy medycyna naprawcza jedynie na 10-15%.“ – mówił Andrzej Wojtyła, Główny Inspektor Sanitarny i przewodniczący Rady. „To zdrowy tryb życia gwarantuje nam lepszą jakość życia."

Dane z badań nie są zbyt optymistyczne. Polska zalicza się do krajów o wysokim odsetku osób z nadwagą i otyłością (ok. 60 procent mężczyzn i ok. 50 procent kobiet), jak również niskim odsetku osób uprawiających jakieś formy aktywności fizycznej. Problem z nadwagą i otyłością ma 13% dzieci i młodzieży, ale jedynie 30% z nich uczestniczy w zajęciach sportowych w czasie wolnym od zajęć.

To dlatego jednym z pierwszych działań Rady było przygotowanie kilku rozwiązań, które mają poprawić sytuację w szkołach. Zalecono m.in. wprowadzenie specjalnych zajęć na temat zdrowia w szkołach, zmianę sposobu prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, tak aby nie dyskryminowały osób z nadwagą i odpowiadały zainteresowaniom młodych ludzi, a nawet zasugerowano zachęty fiskalne aby w ten sposób promować większą aktywność fizyczną.

Obok niskiej aktywności fizycznej, mamy również problemy z właściwym odżywianiem się. „Jemy nie to, co trzeba i w nieodpowiednich ilościach. Na domiar złego ciągle, zwłaszcza w kolorowych czasopismach, pojawiają się rozbieżne informacje o tym, co jest zdrowe, a co nie.“ – zauważa  prof. Krzysztof Krygier ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i zarazem Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności.

Krygier zaleca, aby codziennie spożywać owoce i warzywa, poleca produkty zbożowe, ale bez białej mąki, doradza by produkty pochodzenia zwierzęcego zastąpić przykładowo tłuszczami roślinnymi. Najlepiej jeść mięso drobiowe, co najmniej trzy razy w tygodniu spożywać ryby, a jednocześnie unikać tłustych mięs i wędlin.

Szacunkowe koszty opieki zdrowotnej wynikajace z leczenia chorób spowodowanych złym odżywianiem oraz braku aktywności fizycznej stanowią około 20 miliardów złotych rocznie, czyli 30% całości kosztów. Specjaliści wyliczyli, że koszty te można obniżyć o 20%, czyli o 4 miliardy złotych poprzez długofalową edukację społeczeństwa w tym zakresie.

Od trzech lat Główny Inspektorat Sanitarny we współpracy ze Stowarzyszeniem Polska Federacja Producentów Żywności prowadzi program edukacyjny Trzymaj Formę. Uczestniczy w nim 6000 szkół i ponad 2 mln dzieci i młodzieży. Komisja Europejska uznała ten program za wzorcowy model partnerstwa na rzecz prewencji nadwagi i otyłości.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie