Wiedza na bank!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja finansowaCzym jest pieniądz i jaka jest jego nominalna wartość, intuicyjnie wiedzą wszyscy.  Gorzej jest z praktyczną wiedzą na temat gospodarowania pieniądzem. Wiele osób uważa, że posiada taką wiedzę, chociaż informacje na temat kłopotów finansowych Polaków raczej przeczą temu. Praktyczna wiedza o oszczędzaniu jest czymś, co powinien znać każdy z nas.
 
Wiedza o oszczędzaniu potrzebna jest w życiu na bank. Do tego przekonują organizatorzy interaktywnej wystawy „Tradycja i Nowoczesność. 1919-2009”,  która właśnie odwiedza Poznań. 

Nie tylko dla najmłodszych
Inicjatywa skierowana jest do poznańskiej młodzieży i stanowi atrakcyjną formę spędzania wolnego czasu na wakacje. Wystawa została połączona z interaktywną lekcją dotyczącą oszczędzania pt. „Wiedza na bank – oszczędzanie kiedyś i dziś”, w trakcie której zwiedzający oprócz praktycznych informacji mogą także zdobyć cenne nagrody.

Lekcje prowadzą doświadczeni pracownicy banku. W jej trakcie młodzież ma okazję obejrzeć interaktywne zbiory dotyczące historii banku tj. plakaty reklamowe, ulotki, książeczki oszczędnościowe. Można obejrzeć komiksy na temat oszczędzania, które mają już ponad 70 lat. Można także zajrzeć do niedostępnych na co dzień dla osób odwiedzających bank, historycznych skrytek bankowych. Wystawa niewątpliwie wyróżnia się innowacyjnością i kreatywnością.

Dzięki technikom i narzędziom multimedialnym możliwy jest spacer po historii gospodarczej Polski, a także świecie finansów. Wyprawa rozpoczyna się w okresie międzywojennym i krok po kroku prowadzi przez kolejne etapy powstawania polskiej bankowości na przykładzie dziewięćdziesięcioletniej historii banku PKO (dziś PKO BP).  Etapy kształtowania się banku zostały celowo wplecione w historię Polski, przy okazji wystawy pojawiają się dobrze znane postacie Józefa Piłsudzkiego czy Ignacego Mościckiego, którzy chętnie angażowali się w inicjatywy mające na celu zachęcenie społeczeństwa do oszczędzania.

Image

Kiedyś i dziś
Oprócz wymiaru historycznego wystawa ma bardzo ważny aspekt współczesny. W trakcie lekcji dotyczącej oszczędzania uczniowie poznają podstawowe mechanizmy gromadzenia środków finansowych, a także ich racjonalnego wydawania. Dowiadują się kto i w jaki sposób może założyć konto osobiste, i jak korzystać z karty bankowej. Zastanawiają się nad tym, co oznacza stwierdzenie „sytuacja kryzysowa” czy „nieprzewidziane wydatki”. Dużą uwagę organizatorzy poświęcają idei Szkolnych Kas Oszczędności, które pojawiły się w niepodległej Polsce już w 1927 r. Aktualnie działa w Polsce ok. 2500 Szkolnych Kas Oszczędności, w tym ok. 2300 w szkołach podstawowych, ok. 185 w gimnazjach i ok. 15 w szkołach średnich. Zrzeszają one ponad 250 tys. członków w całym kraju.

edukacja finansowa

Co, gdzie, kiedy?
Inicjatywa, choć przeznaczona w szczególności dla młodzieży, uczniów klas V-VI szkoły podstawowej oraz I-II gimnazjum z powodzeniem mogłaby zainteresować niejednego dorosłego. Gospodarzem wystawy "Tradycja i Nowoczesność. 1919-2009" i organizatorem lekcji o oszczędzaniu jest PKO Bank Polski. Wystawa oraz lekcja odbywają się w I Oddziale PKO BO w Poznaniu, przy Placu Wolności 3. Poznań jest drugim po Warszawie miejscem, w którym odbywa się wystawa. W okresie wakacyjnym odwiedzi ona także Kraków, a po wakacjach kilka innych miast Polski.

Dla wszystkich zainteresowanych organizatorzy przygotowali stronę internetową www.90lat.pkobp.pl, która stanowi ciekawy przedsmak treści obecnych na wystawie, na której można również śledzić aktualności związane z obchodami 90 lecia istnienia banku. Mając specjalne okulary, można zobaczyć trójwymiarową stronę internetową – unikalną ciekawostkę, i wciąż jeszcze rzadkość w Internecie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie