Być kreatywnym jak przedszkolak

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzieci układają z zapamiętaniem z klocków lego robota, a następnie programują go tak, by podlewał roślinkę. Lub piszą program na mały przenośny komputerek, który sprawia, że ich zbudowany z klocków tort śpiewa „happy birthday”. A wszystko dzięki pomysłom niezwykłego naukowca, który uważa, że każdy powinien być kreatywny jak przedszkolak.CC-BY-SA Knight Foundation, Flickr

Mitchel Resnick, profesor MIT, jednej z najsłynniejszych uczelni świata, Massachusetts Institute of Technology, motto swoich działań wyraził w jednym z artykułów: "Powinniśmy sprawić, by nasza szkoła, czy wręcz całe życie, bardziej przypominało przedszkole."

Słowa te wciela w życie dzięki wielu niezwykłym projektom skierowanym do dzieci i młodzieży. Powstają one w pracowni Lifelong Kindergarten w Media Lab na MIT, której Resnick przewodzi. Jego zespół stworzył klocki, które można programować i udostępnił w formie zestawów LEGO MindStormes do tworzenia mini-robotów. Jest współorganizatorem Computer Clubhouse – 100 miejsc w 20 krajach na całym świecie, gdzie młodzi ludzie wyposażeni w nowe technologie mogą uczyć się pod okiem mentorów programowania czy obsługi programów graficznych. Najnowszym projektem prof. Resnicka jest założenie strony Scratch, która w założeniu ma stać się „YouTube dla interaktywnych mediów”. To portal, gdzie po zalogowaniu się dzieci mogą programować i dzielić się swoimi opowieściami, grami i animacjami, posługując się niezwykle przyjaznym i intuicyjnym w obsłudze interfejsem.

W wywiadzie, który możemy przeczytać we wrześniowym wydaniu magazynu „Focus”, prof. Resnick przedstawia swój pogląd na temat edukacji: najważniejszym jej celem jest wychowywać ludzi na kreatywnych myślicieli. Postuluje, by odejść od uczenia pamięciowego, a szkołę zorganizować na wzór przedszkola, w którym dzieci działają, tworzą, rysują, budują, opowiadają. Ten model kreatywnej aktywności należy przenieść na wyższe szczeble edukacji, dając młodym ludziom zamiast farb i nożyczek - nowe technologie.

Profesor Resnick w licznych publikacjach powtarza twierdzenie, że należy dzieci zachęcać do bawienia się za pomocą komputerów.  W przyszłości powinni oni twórczo wykorzystywać nowe technologie, wymyślając dla nich nowe funkcje. Dzięki takim ćwiczeniom w dorosłym życiu posiądą nawyk szukania nowych rozwiązań, re-odkrywania informacji i nowych idei. To umiejętności niezwykle potrzebne, aby odnaleźć się w świecie, w którym komputery stają się narzędziem o niespotykanym i trudnym do przewidzenia potencjale zastosowań. I w którym kreatywność stanie się najbardziej poszukiwaną cechą osobowości na rynku pracy.

Najważniejsze jest, by dać dzieciom i młodzieży narzędzia, które w angażujący i zabawowy sposób przybliżą im kwestie związane z informatyką, matematyką czy fizyką. Aby odkrywali i tworzyli wiedzę i rozumienie świata poprzez działanie, współpracę z innymi, podejmowanie kolejnych prób. Jak pisze profesor: gdy dzieci odkryją komputer jako uniwersalny materiał konstrukcyjny, będą chciały rozszerzać jego zastosowania edukacyjne i kreacyjne. A to najprostsza droga do rozwoju osobistych kompetencji, sukcesu zawodowego i mówiąc szerzej – zmian społecznych w różnych jego obszarach.

(Źródło: Focus 09/2011, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie