Jak napisać dobre CV?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Literówki, błędne przeniesienia wyrazów czy brak dopracowania CV od strony wizualnej – to  najczęstsze problemy w pierwszym CV studentów. Dla potencjalnego pracodawcty taki życiorys może być oznaką niedokładoności kandydata, a skoro widać to już na poziomie projektowania reklamy samego siebie, to dlaczego miałoby być inaczej w pracy? Jak napisać dobre CV – wskazówek studentom udziela Mariusz Wszołek, wykładowca w Instytucie Grafiki wrocławskiego wydziału SWPS.photo: sxc.hu

Curriculum Vitae to nasza wizytówka, pierwsze wrażenie, jakie mamy szanse wywrzeć na potencjalnym pracodawcy. W rzeczywistości CV niczym nie różni się od miejskiego billboardu czy spotu telewizyjnego. Pisemny życiorys, podobnie jak reklama, rządzi się tymi samymi prawami – trzeba umieć się wyróżnić, w prosty i oszczędny sposób opowiedzieć ciekawą historię. Jak to zrobić? Oczywiście nie ma jednej skutecznej recepty. Oto kilka podpowiedzi jak stworzyć profesjonalne CV i uniknąć wpadek tj. literówki, nadmiar informacji, zabawa czcionką i kolorami.

Dopasuj treść do typu pracy

Projektując CV dopasuj formę i funkcje do typu pracodawcy. Inaczej twoje CV będzie wyglądać, jeśli starasz się o pozycję dyrektora kreatywnego w agencji reklamowej, a inaczej jeśli ubiegasz się o posadę w banku. W pierwszym przypadku powinieneś pokazać kompetencje graficzne i swoją pomysłowość – tutaj poszalej z wizualizacją, pamiętając, że w tej branży wymaga się projektowania tego co nowe. Starając się o pracę w banku, przede wszystkim postaw na funkcję i przejrzystość życiorysu.

Profesjonalne zdjęcie

Każde działanie komunikacyjno-wizualne będzie wpływało na to, jak pracodawca widzi przyszłego pracownika. Zdjęcie posiada bardzo silne bodźce poznawcze. Niektórzy nawet twierdzą, że na podstawie zdjęcia można poznać człowieka. Czym zatem kierować się przy wyborze fotografii do dobrego CV? Przede wszystkim datą. Wyrzuć zdjęcia komunijne i maturalne, to nie są adekwatne narzędzia prezencji własnej osoby. Zadbaj o zrobienie profesjonalnej sesji, która świetnie zaprezentuje cię przed przyszłym pracodawcą. Inną kwestią jest typ zdjęcia, który zależy od rodzaju pracodawcy. W przemyśle kreatywnym możemy eksperymentować z mimiką, perspektywą i światłem. Aplikujuąc do pozostałych branż postaw na klasykę i przyjazną aparycję.

Word i Pages do kosza

Szybka droga pójścia na łatwiznę bywa mylna. Obecnie w Internecie kusi niezliczona liczba formularzy i gotowych form życiorysów. Tego typu rozwiązania mają jeden zasadniczy problem. Ktoś już je wymyślił i nie tylko ty z nich korzystasz. Dużo większą wartość dla potencjalnego pracodawcy mają życiorysy przygotowane indywidualnie, niż te przygotowane przez zewnętrznych projektantów. Życiorys to reklama sprzedająca z jednej strony informacje o twojej dotychczasowej działalności, a z drugiej osobowość, która powinna być unikalna i niepowtarzalna.

Czytelność to najważniejszy element projektowania CV. Potencjalny pracodawca ma do przeczytania wiele życiorysów i tylko krótką chwilę na przejrzenie twoich dokonań, wiedzy i kompetencji. Twoim zadaniem jest ułatwienie mu tego zadania poprzez hierarchię informacji. Najczęstszym błędem jest brak umiejętności zarządzania układem graficznym strony. Dobrym rozwiązaniem może być stosowanie jednego rodzaju czcionki. Dozwolone w tym miejscu wyróżnienia to zmiana wielkości kroju pisma lub stosowanie pogrubień. Podkreślenia, stosowanie różnych czcionek i inne wykwintne ubarwienia zostaw na inną okazję.

Elementy podstawowe: kontakt, doświadczenie, wykształcenie i zainteresowania

Życiorys to typowy scenariusz autoprezentacyjny. Zacznij od przedstawienia swojej osoby, czyli kim jesteś i jak można się z tobą skontaktować. Kolejny element to doświadczenie zawodowe, które powinno znajdować się w następującej konstelacji: stanowisko – firma – data – pełnione obowiązki – kontakt i referencje. Następnie opisz swoje wykształcenie w podobnym układzie: nazwa uczelni, kierunek, specjalność, data ukończenia. W niektórych przypadkach można dodać tytuł pracy dyplomowej lub szczególne osiągnięcia, np. „stypendium ministra za wybitne osiągnięcia naukowe”. Ostatnim elementem CV mogą być zainteresowania i dodatkowe kompetencje. Potencjalny pracodawca po przeczytaniu życiorysu musi mieć przekonanie, że ma do czynienia z osobą, która jest niezbędna w jego zespole.

Edward Tufte, wybitny projektant informacji zauważa, że większość obecnych projektów jest „przegadana” a forma przerasta treść. Pamiętając, że na ogląd CV przeznacza się od jednej do dwóch minut, projektuj swój życiorys w sposób prosty, czytelny i zrozumiały. Ozdobniki, ubarwienia i inne interesujące dodatkowe elementy zostaw w biurku. Dobrą praktyką jest korzystanie z punktorów i numeracji w miejsce interesującego, aczkolwiek absorbującego tekstu ciągłego.

Pomimo, że dopiero kończysz studia i nie masz dużego doświadczenia postaraj się dopracować swoje dokumenty rekrutacyjne, pamiętając, że CV to bardzo ważny element procesu rekrutacyjnego. Dobrze zaprojektowane pozwala pozytywnie wyróżnić się w morzu konkurencji. Staraj się zaskoczyć potencjalnego pracodawcę, ale w sposób subtelny i nieinwazyjny. Znany jest anty-przykład młodego projektanta, który chcąc zaskoczyć dyrektora kreatywnego jednego z większych studiów projektowych wysyłał pudełko pełne pasikoników. Niestety pracy nie dostał.

Źródło: SWPS

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie