Strona 1 z 2Istotnym mankamentem edukacji szkolnej w Polsce jest niewielka liczba zajęć praktycznych, które umożliwiają młodym ludziom rozwijać umiejętności przydatne na rynku pracy. W zasadzie można stwierdzić, że doświadczenia uczniowie zdobywają dopiero poza szkołą (najczęściej dzięki rozmaitym inicjatywom organizacji pozarządowych) lub dopiero w dorosłym życiu.
Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest miedzy innymi to, że młodzi ludzie często obawiają się samodzielności na rynku pracy, nie dostrzegają swoich talentów i umiejętności, a po rozpoczęciu pracy często muszą się uczyć od podstaw, jak dobrze wykonywać swoje obowiązki.
Od dłuższego czasu można zaobserwować w Polsce wiele inicjatyw w zakresie promocji przedsiębiorczości. Warto zachęcać młodych ludzi do zakładania własnych firm, zwłaszcza jeśli mają dobry pomysł na biznes, a już na etapie edukacji szkolnej lub akademickiej spędzili nad nim wiele czasu, przygotowując się do działalności gospodarczej. Z drugiej strony należy pamiętać, że predyspozycje do prowadzenia firmy ma raczej mniejszy niż większy odsetek młodych ludzi i że większość z nich trafi jednak do różnego rodzaju firm i instytucji podejmując pracę na etacie. Bez względu na to, którą ścieżkę rozwoju wybiorą młodzi ludzie, muszą oni starać się rozwijać w sobie zestaw cech i umiejętności, który ma istotny wpływ na to, jak potoczy się ich kariera.
Można do nich zaliczyć:
• przedsiębiorczość,
• umiejętność współpracy,
• komunikowanie się,
• nastawienie na rozwój,
• nastawienie na jakość i na potrzeby klientów,
• otwartość na zmiany,
• etyka działania.
Posiadanie powyższych cech bardzo ułatwia znalezienie pracy. Ta lista powstała na podstawie licznych kontaktów z pracodawcami i została opracowana przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami oraz Fundację Rozwoju Kapitału Ludzkiego. Ponieważ rzadko na etapie edukacji szkolnej młodzi ludzie są w stanie rozwijać te umiejętności, powinni oni zwracać uwagę na różnego rodzaju inicjatywy, dzięki którym będą mogli rozwijać je poza szkołą, na przykład angażując się jako wolontariusze w projekty społeczne organizacji pozarządowych. W ten sposób w kontaktach z przyszłym pracodawcą (ale także myśląc o własnej firmie) będą bardziej pewni siebie w swoich wyborach. Co te pojęcia oznaczają?
Przedsiębiorczość
Postawa przedsiębiorcza przejawia się w różnych sferach działalności – biznesowej, publicznej, społecznej, także w życiu rodzinnym, a nawet w szkole. Jest to umiejętność podejmowania działań nakierowanych na pozytywną zmianę obecnej sytuacji i wykorzystywanie szans na własny rozwój. Przedsiębiorczość wiąże się także z entuzjazmem i wiarą we własne możliwości, konsekwencją w realizacji powierzonych zadań i własnych pomysłów, efektywnym wykorzystywaniem nowatorskich rozwiązań. Osoba posiadająca taką cechę może od czasu do czasu świadomie podejmować ryzyko biznesowe (np. w związku z „rozkręcaniem własnego interesu”), ale wówczas musi sprawdzać na bieżąco efekty finansowe prowadzonych działań, czyli nie może osiąść na laurach i stwierdzić: „Założyłem firmę, niech się sama teraz rozwija”. Warto aktywnie poszukiwać możliwości rozwoju własnej działalności (także gospodarczej), ale także w uzasadnionych przypadkach zgłaszać nowatorskie rozwiązania, które usprawnią twoją pracę w firmie, w której rozpoczyna się pracę.
Umiejętność współpracy
Ważną cechą każdego z nas powinna być umiejętność współpracy, czyli nastawienie na wspólne działanie, znajomość zadań, obowiązków i potrzeb innych (także kolegów i koleżanki z pracy), okazywanie szacunku innym - ich poglądom, wiedzy i pracy, którą wykonują. W pracy pomaga życzliwy stosunek do współpracowników, gotowość do niesienia pomocy i dzielenia się wiedzą, a także unikanie szkodliwej, rozbijającej pracę zespołową, wewnętrznej konkurencji.
Komunikowanie się
Warto rozmawiać z innymi – właściwe komunikowanie się polepsza zwykle naszą sytuację na rynku pracy, pomaga także rozwinąć własną działalność gospodarczą, bo przecież będziemy musieli kontaktować się konsumentami, innymi przedsiębiorcami, kolegami z pracy, urzędnikami, itp. Komunikowanie to przekazywanie informacji w sposób prosty i konsekwentny, dostosowanie używanego słownictwa do osoby, z którą się kontaktujemy, przekazywanie informacji w sposób przykuwający uwagę. Osoba, która posiada tą cechę, daje szansę wypowiedzenia się innym, zadaje precyzyjne pytania, czyta ze zrozumieniem dokumenty, listy, formularze, potrafi korzystać z informacji dostępnych w Internecie.