Wiosna w edukacji

fot. Sabina Piłat

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiosna to przepiękny, pełen radości i energii czas. Dni dłuższe, słońca więcej, więc i zapał do pracy odradza się z nową siłą. Widać to szczególnie w szkołach podstawowych wśród nauczycielek klas I-III. Od kilku tygodni nasze sale kwitną. Ogrody, zarówno te na parapecie, jak i te wokół szkoły, już są gotowe na słońce i ciepło. Jest to też niesamowity czas na to, aby uwolnić dzieci od książek i kart pracy. Czas, aby zostać naukowcem, ogrodnikiem, obserwatorem, miłośnikiem przyrody i radosnym artystą. Zobaczcie, co dzieje się aktualnie w polskich szkołach i przedszkolach.

W mojej klasie uczniowie napisali listy do Wiosny:

Droga Wiosno,
piszę do Ciebie, ponieważ zbliża się Twoje święto i pora roku, więc będziesz miała bardzo dużo obowiązków, jak na przykład ścielić ziemię trawą i kwiatami, i tak dalej. Piszę do Ciebie, żeby Cię wspierać, bo się musisz przygotować do wiosny (…). Nie bierz wakacji, bo co by było, gdyby Ciebie nie było, nie wiadomo.
Odpisz do mnie.
Lena

Mieli wiele szczęścia, ponieważ… Wiosna na listy dzieci odpowiedziała!

Fot. Sabina Piłat

Kodowanie, przysłowia, śpiewanie…

„Mamy kwiecień więc jesteśmy w przedszkolu w tematyce kwiecień plecień bo przeplata… Pracowaliśmy w trzech zespołach, zadanie główne odgadnąć przysłowie, po drodze różne zadania, za pomocą współrzędnych określamy kartonik do odkrycia, który można odkryć po prawidłowym wykonaniu zadania (różne kolory, różne stopnie trudności, różna punktacja, przy 7 punktach podaję jedno słowo z przysłowia). Zadania różnego typu: działania matematyczne, piosenki, odczytywanie wyrazów, wymienianie miesięcy.” – pisze Anna Świć z Przedszkola nr 83 w Lublinie.

Fot. Anna Świć

Prace plastyczne zachwycają kolorami, wiosna przybywa do sal. Wiosenne obrazy zdobią ściany, tablice i okna w całej Polsce.

„Jedna jaskółka wiosny nie czyni… dwadzieścia da radę?” – zastanawia się ze swoimi uczniami Basia Taniewicz, a przy okazji stwarza uczniom doskonałą okazję do ciekawego poznawania ptaków wracających do Polski.

Fot. Basia Taniewicz

Beata Skrzypiec ze szkoły w Piasku nietypowo maluje na talerzach! A właściwie próbują swoich sił w technice decoupage jej wspaniali uczniowie!

Fot. Beata Skrzypiec

Sale klas Jolanty Okuniewskiej i Oli Schoen-Kamińskiej zdobią już hiacynty (printoteka.pl) wykonane…paluszkami.

Jeśli nie zdecydujecie się na prawdziwy ogród, można wykonać go w trochę inny sposób – Joanna Apanasewicz z Małej Szkoły w Koninie Żagańskim jest kopalnią pomysłów, a uczniowie doskonale się w nich odnajdują tworząc radosne i ciepłe dekoracje.

Fot. Joanna Apanasewicz

Pani Małgorzata Wiśniewska nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 1 im. Armii Krajowej w Ostródzie zainspirowana fryzurą Pani Jesieni postanowiła dać swoim uczniom okazję do wiosennego szaleństwa – „Inspiracją do pracy plastycznej o wiośnie był szereg realizowanych już tematów o tej porze roku. Na blogu Zamiast Kserówki pomysł takiej pracy plastycznej już wystąpił (fryzura jesieni) – jednak bardzo podobały mi się prace moich uczniów, dlatego też postanowiłam pokazać je, czy też odświeżyć pomysł na wykonanie takiej pracy (…)”

Fot. Małgorzata Wiśniewska

Na parapetach wszystko kwitnie, kiełkuje i rośnie. To nie tylko okazja do podziwiania roślin, ale też do prowadzenia obserwacji, notowania, nauki systematyczności i wytrwałości. To możliwość, aby dokonać odkrycia „To szczypiorek rośnie z cebuli? Nie wiedziałam.” To pretekst do rozmowy i wspólnego zjedzenia śniadania.

Fot. Beata Skrzypiec

Hodowla uczniów Doroty Dankowskiej ze Szkoły Podstawowej w Słupsku zachwyca wykorzystaniem surowców wtórnych jako części doniczek.

Fot. Dorota Dankowska

A u Oli Schoen-Kamińskiej w Zespole Szkół nr 3 w Pile – „Cebulki posadzone, teraz tylko opieka i oczekiwanie..”

Fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

W mojej klasie uczniowie już od dłuższego czasu hodują fasolę, a teraz dochodzą kolejne warzywa. Wszystko po to, aby spróbować swoich sił przy uprawie warzyw w szkolnym ogródku. Przygotowania już się zaczęły. To prawdziwa lekcja wytrwałości, szczególnie, że nie wszystkie nasiona dają plony. Niektóre gniją, inne wysychają…

Fot. Sabina Piłat

Wiosna to czas, kiedy rodzi się życie. To czas, który bardzo łatwo wykorzystać w edukacji. Wiosenne lekcje to malowanie, rysowanie, wycinanie i inne ćwiczenia rozwijające sprawność manualną oraz kreatywność.

Wiosna to okazja do ćwiczeń w pisaniu, notowaniu, prowadzeniu dzienników i tworzeniu opisów z natury.

Wiosna to także czas na matematykę.

Założenie ogródka przy szkole wymaga wiele przygotowań – trzeba zmierzyć teren, narysować plan, ustalić, gdzie i jak najlepiej posadzić rośliny. Dzieci poradzą z tym sobie doskonale, a przy okazji spędzą aktywnie czas na świeżym powietrzu.

Czy można marzyć o czymś więcej będąc dzieckiem? Odkrywanie, radość i aktywność – to właśnie wiosna, na którą wszyscy czekają, czego i Wam życzę. A przy okazji jestem ciekawa, czy ktoś z Was decyduje się może na założenie ogródka?

 

Notka o autorce: Sabina Piłat. Nauczycielka klas I – III w warszawskiej szkole podstawowej. Autorka bloga wmojejklasie.blogspot.com. Pracowała także w przedszkolach prowadząc zajęcia przygotowania do nauki czytania i pisania, na rok została lektorem angielskiego w Madrycie, a także dziennikarką w warszawskim wydaniu Gazety Stołecznej. Prywatnie oswaja nowe technologie, maluje kolczyki i jeździ po świecie. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie