Jak budować więź z naturą?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Poproszeni o przywołanie z pamięci miejsca, krajobrazu, który nam się bardzo podoba, uspokaja nas, odpręża najczęściej wskazujemy na krajobraz naturalny – plaża, góry, las, jezioro... Obcowanie z naturą to niezwykle ważny element naszego życia wpływający nie tylko na nasze samopoczucie, ale jak wskazują prowadzone badania, bezpośrednio na nasze zdrowie. Jako ludzie jesteśmy częścią natury, a niejednokrotnie musimy żyć w oderwaniu od niej, zamknięci w miastach, budynkach naszych domów, szkół, w pracy. Tak samo jak dorośli, a nawet bardziej, kontaktu z naturą potrzebują nasi uczniowie.

Podczas INSPIR@CJI 2022 dzieliłam się swoimi doświadczeniami z realizacji projektu „Eko Rok ze Źródłami w naturze”, i z perspektywy nauczyciela i organizatora. W prezentacji wraz z Alicją Łopuszyńską opowiadałam o tym, jak taką więź z przyrodą można budować. Opowiadamy o potrzebie zmiany myślenia o lekcjach w przyrodzie i pokarzemy przykłady zajęć, które pomagają oswoić naturę wokół nas. Czasem nie potrzeba wiele, wystarczy zacząć od otwarcia oczu i dostrzeżenia trzech ciekawych rzeczy.

Niezwykle istotne w tym procesie są nasze zmysły. Wyłączenie niektórych, a wyostrzenie pozostałych może pokazać inny świat przyrody pełen magii. Mówimy o działaniach bazujących na uważności, naszych odczuciach, emocjach. Dlatego ważne jest, aby nauczyciele, szczególnie przedmiotów przyrodniczych rozumieli, że nie zawsze najważniejsze jest rozpoznanie i oznaczenie gatunków podczas zajęć terenowych, zmierzenie, obliczenie, zważenie jako cel sam w sobie. Aby nasi uczniowie chcieli odkrywać tajemnice świata przyrody, byli jej ciekawi, dbali o nią, chronili i do niej powracali, powinni nauczyć się ją odczuwać, oswajać, tworzyć więź, a przede wszystkim dobrze poczuć się w naturze.

Zapraszam do obejrzenia naszego wystąpienia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Anna Romańska jest nauczycielką przyrody i geografii w Szkole Podstawowej nr 130 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, trenerką i edukatorką. Pasjonatka nowych technologii i ich wykorzystania w edukacji. Preferuje metody pracy oparte na doświadczaniu i bezpośrednim kontakcie ze środowiskiem. Twórca autorskiego programu kształcenia przyrody Widzę, doświadczam, działam oraz innowacji pedagogicznej Multimedialna przygoda z przyrodą. Współtwórca ścieżki Odkrywcy świata w ogólnopolskim programie edukacyjnym #Superkoderzy.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie