Poproszeni o przywołanie z pamięci miejsca, krajobrazu, który nam się bardzo podoba, uspokaja nas, odpręża najczęściej wskazujemy na krajobraz naturalny – plaża, góry, las, jezioro... Obcowanie z naturą to niezwykle ważny element naszego życia wpływający nie tylko na nasze samopoczucie, ale jak wskazują prowadzone badania, bezpośrednio na nasze zdrowie. Jako ludzie jesteśmy częścią natury, a niejednokrotnie musimy żyć w oderwaniu od niej, zamknięci w miastach, budynkach naszych domów, szkół, w pracy. Tak samo jak dorośli, a nawet bardziej, kontaktu z naturą potrzebują nasi uczniowie.
Podczas INSPIR@CJI 2022 dzieliłam się swoimi doświadczeniami z realizacji projektu „Eko Rok ze Źródłami w naturze”, i z perspektywy nauczyciela i organizatora. W prezentacji wraz z Alicją Łopuszyńską opowiadałam o tym, jak taką więź z przyrodą można budować. Opowiadamy o potrzebie zmiany myślenia o lekcjach w przyrodzie i pokarzemy przykłady zajęć, które pomagają oswoić naturę wokół nas. Czasem nie potrzeba wiele, wystarczy zacząć od otwarcia oczu i dostrzeżenia trzech ciekawych rzeczy.
Niezwykle istotne w tym procesie są nasze zmysły. Wyłączenie niektórych, a wyostrzenie pozostałych może pokazać inny świat przyrody pełen magii. Mówimy o działaniach bazujących na uważności, naszych odczuciach, emocjach. Dlatego ważne jest, aby nauczyciele, szczególnie przedmiotów przyrodniczych rozumieli, że nie zawsze najważniejsze jest rozpoznanie i oznaczenie gatunków podczas zajęć terenowych, zmierzenie, obliczenie, zważenie jako cel sam w sobie. Aby nasi uczniowie chcieli odkrywać tajemnice świata przyrody, byli jej ciekawi, dbali o nią, chronili i do niej powracali, powinni nauczyć się ją odczuwać, oswajać, tworzyć więź, a przede wszystkim dobrze poczuć się w naturze.
Zapraszam do obejrzenia naszego wystąpienia:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:
Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorce: Anna Romańska jest nauczycielką przyrody i geografii w Szkole Podstawowej nr 130 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, trenerką i edukatorką. Pasjonatka nowych technologii i ich wykorzystania w edukacji. Preferuje metody pracy oparte na doświadczaniu i bezpośrednim kontakcie ze środowiskiem. Twórca autorskiego programu kształcenia przyrody Widzę, doświadczam, działam oraz innowacji pedagogicznej Multimedialna przygoda z przyrodą. Współtwórca ścieżki Odkrywcy świata w ogólnopolskim programie edukacyjnym #Superkoderzy.