ChatGPT lepszy od 99 proc. ludzi w testach na kreatywność?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sztuczna inteligencja może już dorównać jednemu procentowi najlepszych wyników w standardowym teście kreatywności - dowiodły badania naukowców z amerykańskiego University of Montana.

ChatGPT znalazł się w najwyższym percentylu pod względem płynności, czyli zdolności do generowania dużej liczby pomysłów, oraz oryginalności, czyli zdolności do wymyślania nowych pomysłów. Nieco gorzej - bo na 97 percentylu - sztuczna inteligencja uplasowała się pod względem elastyczności, czyli zdolność do generowania różnych typów i kategorii pomysłów.

Do badania autorzy wykorzystali stosowane od dziesięcioleci Testy Twórczego Myślenia Torrance’a (TTCT). Przesłali osiem odpowiedzi wygenerowanych przez ChatGPT oraz - jako kontrolę - odpowiedzi 24 studentów uczęszczających na zajęcia z przedsiębiorczości i finansów. Otrzymane wyniki porównali dodatkowo z osiągnięciami 2700 studentów z całego kraju, którzy przystąpili do TTCT w 2016 r. Wszystkie zgłoszenia zostały ocenione przez Scholastic Testing Service, który nie wiedział, że w teście bierze udział sztuczna inteligencja.

Okazało się, że punktacja osiągnięta przez ChatGPT uplasowała go w najbardziej elitarnym pod względem kreatywności towarzystwie: znalazł się w pierwszym 1 proc. najlepszych pod względem oryginalności; tym samym osiągnął lepsze wyniki niż zdecydowana większość studentów w całym kraju.

„Byliśmy bardzo ostrożni w interpretowaniu uzyskanych wyników, aby niczego nie nadinterpretować - opowiada dr Eric Guzik, główny autor badania. - Jednak mamy mocne dowody na to, że sztuczna inteligencja wydaje się rozwijać zdolności twórcze na równi z ludźmi, a nawet ich przewyższać”.

Po zakończeniu eksperymentu dr Guzik zapytał ChatGPT, co - jego zdaniem - sprawiło, że tak dobrze poradził sobie w testach. ChatGPT odpowiedział, że może nam wciąż brakować pełnego zrozumienia ludzkiej kreatywności, co uważam za słuszne – opowiada naukowiec. Zasugerował również, że możemy potrzebować bardziej wyrafinowanych narzędzi oceny, które będą w stanie rozróżnić pomysły generowane przez ludzi i sztuczną inteligencję”.

Badacz zaznaczył też, że TTCT jest rozwiązaniem zastrzeżonym i chronionym, więc ChatGPT nie mógł „oszukiwać” uzyskując dostęp do informacji o teście w internecie lub publicznej bazie danych.

W czasie testów TTCT trzeba np. wymyślić kreatywny sposób na zupełnie nowe zastosowanie w codziennym życiu istniejącego produktu lub ulepszenie tego produktu.

Powiedzmy, że to piłka do koszykówki. – mówi dr Guzik. - Musimy pomyśleć o jak największej liczbie zastosowań takiej piłki. Wiadomo, że można rzucać nią w obręcz, ale np. jeśli się ją potnie, może być doniczką, materiałem do prac ręcznych, przyciskiem do papieru. Albo można ją zmielić i ulepić coś zupełnie nowego.

Guzik spodziewał się, że ChatGPT będzie dobry w tworzeniu wielu pomysłów krótkim czasie (czyli w płynności), ponieważ to właśnie robi generatywna sztuczna inteligencja. I rzeczywiście - podane przez niego rozwiązania były nie tylko bardzo liczne, ale też przydatne i cenne w oczach oceniających.

Bardziej zaskoczyło naukowca to, jak dobrze aplikacja poradziła sobie z generowaniem oryginalnych pomysłów, bo jest to cecha charakterystyczna dla ludzkiej wyobraźni. Sztuczna inteligencja znalazła się w górnym percentylu w tej kategorii.

Guzik przypomina, że podobne testy przeprowadzone rok wcześniej z użyciem modelu GPT-3 (obecnie wykorzystywany jest już GPT-4) wypadły zdecydowanie gorzej. Sztuczna inteligencja nie osiągała wówczas tak dobrych wyników, jak ludzie w zadaniach wymagających oryginalnego myślenia. Teraz, dzięki bardziej zaawansowanemu GPT-4, znajduje się w 1 proc. najlepszych odpowiedzi.

Eksperci oczekują, że wraz z przyspieszeniem rozwoju prac w dziedzinie sztucznej inteligencji w przyszłości stanie się ona kluczowym narzędziem dla świata biznesu i znaczącym motorem innowacji regionalnych i krajowych.

Dla mnie kreatywność polega na robieniu rzeczy inaczej – podsumowuje dr Guzik. Jedną z definicji przedsiębiorczości, którą uwielbiam, jest to, że bycie przedsiębiorcą oznacza myślenie inaczej. Sztuczna inteligencja może więc bardzo pomóc we wdrożeniu kreatywności do biznesu i tworzeniu innowacji, co jest po prostu fascynujące.

 

(Źródło: PAP Nauka w Polsce, Katarzyna Czechowicz)

 

O sztucznej inteligencji w edukacji przeczytaj także tutaj:

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie