Nowe alfabety, nowe kompetencje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieAnalfabetyzm w Polsce praktycznie nie istnieje, przynajmniej jeśli chodzi o umiejętność czytania i pisania. Z drugiej strony w świecie pełnym technologii umiejętność komunikowania się w tradycyjny sposób już nie wystarcza. System edukacji musi kształcić umiejętności skutecznego posługiwania się różnymi narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej.
 
Wraz z pojawieniem się nowych mediów cyfrowych i rozwojem kultury partycypacyjnej, sens alfabetyzacji wychodzi poza ramy indywidualne i staje się komunikacją wielokierunkową (i wielowymiarową). Przestaje służyć tylko jednej osobie, staje się narzędziem aktywizacji i rozwoju całej społeczności. Najwyraźniej jest to widoczne w Internecie, gdzie jedna indywidualna wypowiedź może łatwo przerodzić się w dzieło zbiorowe. Alfabetyzacja we współczesnym znaczeniu jest czymś więcej niż tylko działalnością oświatową mającą na celu naukę pisania, czytania czy liczenia. Możemy o niej mówić również w kontekście znajomości komputerów (computer literacy), zarządzania finansami osobistymi (financial literacy), posługiwania się i korzystania z mediów (media literacy), zdolności odczytywania znaczenia obrazów (visual literacy).

Pojawienie się społecznościowego Internetu wywróciło pewien porządek, w którym zazwyczaj wąska grupa osób występowała w roli twórców, zaś większość społeczeństwa konsumowała wytwory ich pracy. Przed siecią 2.0 znajomość katalogu podstawowych umiejętności: pisania, czytania, rozumienia i zapamiętywania, było wystarczającym, aby swobodnie funkcjonować w codziennym życiu. Również system edukacji nastawiony był na kształcenie tych umiejętności. Rozwój mediów tradycyjnych i cyfrowych, multimediów, internetu, poczty elektronicznej i komunikatorów, gier wideo i sieciowych, lawina narzędzi interaktywnych w Internecie – przyniósł rewolucję w sposobie komunikowania się między ludźmi. Dzisiaj każdy, kto korzysta z sieci, może w ciągu kilku chwil stać się twórcą, publikować i dzielić się z innymi swoimi utworami: dźwiękowymi, graficznymi, filmowymi, tekstowymi, itp.

Tekst przestaje być dominującym typem przekazu, staje się jedną z wielu metod komunikowania się. Zmieniają się w związku z tym kompetencje. Jak zauważa Lynell Burmark z amerykańskiej organizacji Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), „Podstawową sprawnością w XXI wieku będzie umiejętność rozumienia obrazów: filmów, grafik, zdjęć wszelkiego typu… nie wystarczy już tylko pisanie i czytanie. Nasi uczniowie muszą nauczyć się przetwarzać zarówno słowa, jak i obrazy. Muszą mieć zdolność poruszania się swobodnie i płynnie pomiędzy tekstem i obrazami, pomiędzy słowem pisanym i światem obrazowym.” Dziś to alfabetyzm wizualny staje się dla młodych ludzi ważniejszą kompetencją – widzę, więc się uczę, uczę się, aby widzieć.

Zespół ekspertów pracujących dla Fundacji MacArthura zaproponował nowy katalog kompetencji potrzebnych współczesnemu człowiekowi (za: „Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century” pod redakcją H. Jenkins’a z Massachusetts Institute of Technology, 2006):
GRA – zdolność eksperymentowania w różnych rolach jako metoda nauki i rozwiązywania problemów;
ODGRYWANIE RÓL - zdolność do posługiwania się różnymi tożsamościami dla improwizacji i zdobywania wiedzy o świecie;
SYMULACJA – zdolność do interpretowania świata i tworzenia złożonych modeli odzwierciedlających realny obraz świata w celu doświadczenia różnych możliwości rozwiązania problemów.
ASYGNOWANIE – zdolność do świadomego wykorzystania i remiksowania kontentu medialnego we założonym celu;
WIELOZADANIOWOŚĆ – zdolność do analizy otoczenia i jednoczesnego skupienia się na realizacji najważniejszych zadań;
WNIOSKOWANIE, DOCHODZENIE – zdolność do jednoczesnego śledzenia i analizowania różnych mediów z pomocą różnych narzędzi wykorzystujących potencjał umysłu;
INTELIGENCJA ZBIOROWA – zdolność do gromadzenia wiedzy i porównywania danych z innymi dla realizacji wspólnych celów;
OCENIANIE – zdolność do ewaluacji wartości i wiarygodności różnych źródeł informacji;
NAWIGACJA TRANSMEDIALNA – zdolność do śledzenia danego zagadnienia w czasie przy wykorzystaniu różnego typu mediów;
SIECIOWANIE – zdolność do wyszukiwania, syntetyzowania i upowszechniania informacji w sieci;
NEGOCJOWANIE – zdolność poruszania się w różnych społecznościach, przyjmowania i respektowania różnych punktów widzenia, przyjmowania i stosowania różnego typu norm postępowania w zależności od sytuacji;
WIZUALIZACJA – zdolność do analizowania różnych źródeł danych i tworzenia odpowiednich form wizualnych dla skutecznej promocji idei, prezentacji wzorców czy identyfikowania trendów.

Wszystkie powyższe umiejętności muszą być rozwijane na etapie edukacji szkolnej. Tradycyjne umiejętności: pisania, czytania, liczenia, są tylko punktem wyjścia. Na tym fundamencie trzeba rozwijać kompetencje społeczne, badawcze, techniczne, uczyć współpracy, wymiany i krytycznego myślenia. Stawia to poważne wyzwania przed systemem edukacji, ale także przed całym społeczeństwem, zwłaszcza w kontekście pogłębiającej się luki cyfrowej w odniesieniu do starszego pokolenia. W tym drugim wymiarze oznacza konieczność uwzględnienia możliwości kształcenia tych kompetencji w ramach działań podejmowanych pod szyldem „edukacji przez całe życie”.
 
Alfabet
1. Zbiór liter pisma używanego w jakimś języku, ułożonych według określonej kolejności;
2. Uporządkowany zbiór znaków jakiegoś systemu znakowego, odpowiadających literom alfabetu;
3. Podstawowe zasady czegoś lub podstawowe informacje o czymś.
Alfabetyzacja
pedag. działalność oświat. zmierzająca do przyswojenia przez analfabetów umiejętności czytania, pisania i liczenia;
Słownik Języka Polskiego PWN
 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie