Z filmem do młodej głowy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tworząc filmy, uczą się jeszcze więcej
Zdaniem naukowców mamy do czynienia z trendem „nowej energii w edukacji”, dzięki której nauczyciele postrzegają korzyści z wykorzystania cyfrowego obrazu w edukacji znacznie wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej. Skoro żyjemy w epoce intensywnej informacji i komunikacji, to może warto zacząć szerzej wykorzystywać różnorodne narzędzia, aby lepiej docierać do uczniów z przekazem wiedzy.

Dla dzisiejszej młodzieży, która chętnie korzysta z materiałów audiowizualnych i samodzielnie powiększa zasoby filmowe w sieci dokładając swoje "dzieła" (inna prawda, że różnej jakości...) do YouTube lub innych serwisów, przygotowanie prostego filmu nie stanowi już problemu. Jest przy tym zajęciem bardzo angażującym i dającym ogromnie dużo satysfakcji. Nawet w warunkach szkolnych, posiadając ograniczone możliwości można przygotować kilka rodzajów filmów:
»  popularnonaukowe: o zabytkach znajdujących się w okolicy, w których mogą znaleźć się także wypowiedzi ekspertów; o doświadczeniach prowadzonych na przykład na lekcji chemii, fizyki, czy na coraz popularniejszych w Polsce festiwalach nauki;
»
dokumentalne: zawierające wypowiedzi ludzi pamiętających dawne czasy, ale także pokazujące życie szkoły, jej uczniów i nauczycieli; 
»
fabularne, których akcja dotyczy wydarzeń związanych z danym miejscem czy ludźmi.

Ci polscy nauczyciele, którzy już korzystali z filmów na zajęciach, dostrzegają zalety nowych narzędzi. "Lekcje, wykłady przygotowane w formie podkastów wideo, w łatwy sposób mogą być pobierane przez uczniów na urządzenia mobilne czy stacjonarne i odsłuchiwane wielokrotnie w dowolnym czasie i miejscu. Wprowadzenie takich rozwiązań ułatwia też uczniom nieobecnym na zajęciach nadrobienie zaległości w szybki sposób, zaś uczniom mającym problemy z przyswajaniem wiedzy stwarza szansę powtórzenia wiadomości." – mówi Daniel Dajczak. "Ważne jest, aby w tej formie nauczyciele nie tylko przygotowywali materiały dla uczniów, ale przede wszystkim uczyli swoich podopiecznych tworzenia podkastów za pomocą metody projektu. Uczniowie - wykonując podkasty – świetnie się bawią, ale i świetnie przyswajają nową wiedzę."

Wykorzystanie filmów w nauczaniu przekłada się nie tylko na wzrost wiedzy uczniów. Jeżeli uczniowie z oglądających staną się twórcami filmów – rozwijane są również ich umiejętności. Korzyści można ująć w formie tabeli:

Filmy – telewizja, wideo: oglądamy, aby się nauczyć
WIEDZA
Filmy – kamera cyfrowa: uczymy się nie tylko oglądając, ale i nagrywając
KOMPETENCJE TECHNICZNE
Filmy – internet: oglądamy, uczymy się, linkujemy, sieciujemy   
KOMUNIKACJA
Filmy – oprogramowanie:  montujemy, remixujemy, tniemy, nadajemy sens
KREATYWNOŚĆ
  
Aby w pełni wykorzystać potencjał edukacyjny kryjący się w filmach, nauczyciele muszą jednak zaangażować się nie tylko w nauczanie z wykorzystaniem wideo, ale i w tworzenie własnych zasobów edukacyjnych. Dopiero wtedy zrozumieją punkt widzenia swoich uczniów i osiągną z nimi pełną interakcję podczas zajęć.
 
WYDAWNICTWO SZKOLNE PWN serdecznie zaprasza nauczycieli języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyki, geografii i edukacji dla bezpieczeństwa uczących w gimnazjum na konferencje ROLA FILMU EDUKACYJNEGO W NAUCZANIU. W programie prezentacja nowych filmów edukacyjnych dla gimnazjum. Wszyscy uczestnicy konferencji otrzymają filmy na promocyjnej płycie DVD. Więcej na stronie:
http://www.wszpwn.com.pl/?page=news_tresci&ph_main_content_start=show&arti_id=7431

 
Przeczytaj więcej o filmach w Edunews.pl:
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...
Wojciech napisał/a komentarz do Tabliczka mnożenia z błędem?
Świetna inicjatywa pokazująca, że edukacja nie musi być sztywna i bezduszna. Uczenie się poprzez błę...
Szkoła jest elementem całej konstrukcji, wpięta i zintegrowana z całą strukturą społeczną, demografi...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie