Strona 2 z 2
Tworząc filmy, uczą się jeszcze więcej
Zdaniem naukowców mamy do czynienia z trendem „nowej energii w edukacji”, dzięki której nauczyciele postrzegają korzyści z wykorzystania cyfrowego obrazu w edukacji znacznie wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej. Skoro żyjemy w epoce intensywnej informacji i komunikacji, to może warto zacząć szerzej wykorzystywać różnorodne narzędzia, aby lepiej docierać do uczniów z przekazem wiedzy.
Dla dzisiejszej młodzieży, która chętnie korzysta z materiałów audiowizualnych i samodzielnie powiększa zasoby filmowe w sieci dokładając swoje "dzieła" (inna prawda, że różnej jakości...) do YouTube lub innych serwisów, przygotowanie prostego filmu nie stanowi już problemu. Jest przy tym zajęciem bardzo angażującym i dającym ogromnie dużo satysfakcji. Nawet w warunkach szkolnych, posiadając ograniczone możliwości można przygotować kilka rodzajów filmów:
Z filmem do młodej głowy
Typografia
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Tryb czytania
Spis treści
» | popularnonaukowe: o zabytkach znajdujących się w okolicy, w których
mogą znaleźć się także wypowiedzi ekspertów; o doświadczeniach
prowadzonych na przykład na lekcji chemii, fizyki, czy na coraz
popularniejszych w Polsce festiwalach nauki; |
» |
dokumentalne: zawierające wypowiedzi ludzi pamiętających dawne czasy,
ale także pokazujące życie szkoły, jej uczniów i nauczycieli; |
» |
fabularne, których akcja dotyczy wydarzeń związanych z danym miejscem
czy ludźmi. |
Ci polscy nauczyciele, którzy już korzystali z filmów na zajęciach, dostrzegają zalety nowych narzędzi. "Lekcje, wykłady przygotowane w formie podkastów wideo, w łatwy sposób mogą być pobierane przez uczniów na urządzenia mobilne czy stacjonarne i odsłuchiwane wielokrotnie w dowolnym czasie i miejscu. Wprowadzenie takich rozwiązań ułatwia też uczniom nieobecnym na zajęciach nadrobienie zaległości w szybki sposób, zaś uczniom mającym problemy z przyswajaniem wiedzy stwarza szansę powtórzenia wiadomości." – mówi Daniel Dajczak. "Ważne jest, aby w tej formie nauczyciele nie tylko przygotowywali materiały dla uczniów, ale przede wszystkim uczyli swoich podopiecznych tworzenia podkastów za pomocą metody projektu. Uczniowie - wykonując podkasty – świetnie się bawią, ale i świetnie przyswajają nową wiedzę."
Wykorzystanie filmów w nauczaniu przekłada się nie tylko na wzrost wiedzy uczniów. Jeżeli uczniowie z oglądających staną się twórcami filmów – rozwijane są również ich umiejętności. Korzyści można ująć w formie tabeli:
Filmy – telewizja, wideo: oglądamy, aby się nauczyć WIEDZA |
Filmy – kamera cyfrowa: uczymy się nie tylko oglądając, ale i
nagrywając KOMPETENCJE TECHNICZNE |
Filmy – internet: oglądamy, uczymy się, linkujemy, sieciujemy KOMUNIKACJA |
Filmy – oprogramowanie: montujemy, remixujemy, tniemy,
nadajemy sens KREATYWNOŚĆ |
Aby w pełni wykorzystać potencjał edukacyjny kryjący się w filmach, nauczyciele muszą jednak zaangażować się nie tylko w nauczanie z wykorzystaniem wideo, ale i w tworzenie własnych zasobów edukacyjnych. Dopiero wtedy zrozumieją punkt widzenia swoich uczniów i osiągną z nimi pełną interakcję podczas zajęć.
WYDAWNICTWO SZKOLNE PWN serdecznie zaprasza nauczycieli języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyki, geografii i edukacji dla bezpieczeństwa uczących w gimnazjum na konferencje ROLA FILMU EDUKACYJNEGO W NAUCZANIU. W programie prezentacja nowych filmów edukacyjnych dla gimnazjum. Wszyscy uczestnicy konferencji otrzymają filmy na promocyjnej płycie DVD. Więcej na stronie: http://www.wszpwn.com.pl/?page=news_tresci&ph_main_content_start=show&arti_id=7431 |
Przeczytaj więcej o filmach w Edunews.pl:
» | Uchwyceni
na wideo |
» |
|
» |
Cyfrowe
filmy wideo jako narzędzia edukacji (raport) |
» |
Filmowa
edukacja Apple |