Nauczyciel ma do wyboru wiele środków dydaktycznych wspomagających nauczanie, ale powinien dziś przede wszystkim korzystać z narzędzi, które są jednocześnie skutecznym sposobem przekazywania wiedzy, ale są także popularne wśród osób uczących się i dobrze przez nie odbierane. Do nich z pewnością należy film – od wielu lat wykorzystywany w szkołach.
Strona 2 z 2
Tworząc filmy, uczą się jeszcze więcej
Zdaniem naukowców mamy do czynienia z trendem „nowej energii w
edukacji”, dzięki której nauczyciele postrzegają korzyści z
wykorzystania cyfrowego obrazu w edukacji znacznie wyraźniej niż
kiedykolwiek wcześniej. Skoro żyjemy w epoce intensywnej informacji i
komunikacji, to może warto zacząć szerzej wykorzystywać różnorodne
narzędzia, aby lepiej docierać do uczniów z przekazem wiedzy.
Dla dzisiejszej młodzieży, która chętnie korzysta z materiałów
audiowizualnych i samodzielnie powiększa zasoby filmowe w sieci
dokładając swoje "dzieła" (inna prawda, że różnej jakości...) do YouTube lub innych serwisów, przygotowanie
prostego filmu nie stanowi już problemu. Jest przy tym zajęciem bardzo
angażującym i dającym ogromnie dużo satysfakcji. Nawet w warunkach
szkolnych, posiadając ograniczone możliwości można przygotować kilka
rodzajów filmów:
»
popularnonaukowe: o zabytkach znajdujących się w okolicy, w których
mogą znaleźć się także wypowiedzi ekspertów; o doświadczeniach
prowadzonych na przykład na lekcji chemii, fizyki, czy na coraz
popularniejszych w Polsce festiwalach nauki;
»
dokumentalne: zawierające wypowiedzi ludzi pamiętających dawne czasy,
ale także pokazujące życie szkoły, jej uczniów i nauczycieli;
»
fabularne, których akcja dotyczy wydarzeń związanych z danym miejscem
czy ludźmi.
Ci polscy nauczyciele, którzy już korzystali z filmów na zajęciach,
dostrzegają zalety nowych narzędzi. "Lekcje, wykłady przygotowane w
formie podkastów wideo, w łatwy sposób mogą być pobierane przez uczniów
na urządzenia mobilne czy stacjonarne i odsłuchiwane wielokrotnie w
dowolnym czasie i miejscu. Wprowadzenie takich rozwiązań ułatwia też
uczniom nieobecnym na zajęciach nadrobienie zaległości w szybki sposób,
zaś uczniom mającym problemy z przyswajaniem wiedzy stwarza szansę
powtórzenia wiadomości." – mówi Daniel Dajczak. "Ważne jest, aby w tej
formie nauczyciele nie tylko przygotowywali materiały dla uczniów, ale
przede wszystkim uczyli swoich podopiecznych tworzenia podkastów za
pomocą metody projektu. Uczniowie - wykonując podkasty – świetnie się
bawią, ale i świetnie przyswajają nową wiedzę."
Wykorzystanie filmów w nauczaniu przekłada się nie tylko na wzrost
wiedzy uczniów. Jeżeli uczniowie z oglądających staną się twórcami
filmów – rozwijane są również ich umiejętności. Korzyści można ująć w
formie tabeli:
Filmy – telewizja, wideo: oglądamy, aby się nauczyć WIEDZA
Filmy – kamera cyfrowa: uczymy się nie tylko oglądając, ale i
nagrywając
KOMPETENCJE TECHNICZNE
Filmy – internet: oglądamy, uczymy się, linkujemy, sieciujemy KOMUNIKACJA
Filmy – oprogramowanie: montujemy, remixujemy, tniemy,
nadajemy sens KREATYWNOŚĆ
Aby w pełni wykorzystać potencjał edukacyjny kryjący się w filmach,
nauczyciele muszą jednak zaangażować się nie tylko w nauczanie z
wykorzystaniem wideo, ale i w tworzenie własnych zasobów edukacyjnych.
Dopiero wtedy zrozumieją punkt widzenia swoich uczniów i osiągną z nimi
pełną interakcję podczas zajęć.
WYDAWNICTWO SZKOLNE PWN serdecznie zaprasza nauczycieli języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyki, geografii i edukacji dla bezpieczeństwa uczących w gimnazjum na konferencje ROLA FILMU EDUKACYJNEGO W NAUCZANIU. W programie prezentacja nowych filmów edukacyjnych dla gimnazjum. Wszyscy uczestnicy konferencji otrzymają filmy na promocyjnej płycie DVD. Więcej na stronie: http://www.wszpwn.com.pl/?page=news_tresci&ph_main_content_start=show&arti_id=7431
Ostatnie komentarze