Skąd brać darmowe i legalne zdjęcia?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy zdarza się Wam uczestniczyć w konferencjach edukacyjnych, w których nawet niektórzy prelegenci w swoich prezentacjach używają zdjęć pobranych z sieci, bez oznaczenia źródła i autora, a nawet, o zgrozo, po prostu łamiąc prawa autorskie? A przecież nauczyciel, a tym bardziej prelegent, powinien być wzorem do naśladowania – czy dla uczniów, czy dla uczestników konferencji.

Często zdarza się też, że nasi uczniowie pracują nad prezentacją, do której potrzebne są im zdjęcia, np. swojej miejscowości. Oczywiście najlepiej wykorzystać zdjęcia zrobione samodzielnie, ale niekiedy po prostu nie ma na to czasu. Z drugiej strony aktywni nauczyciele, zgłaszający prace uczniowskie do międzyszkolnych konkursów, także mają niekiedy problem z tym, że uczniowie nie przestrzegają w nich praw autorskich. Często nie wynika to ze złej woli, ale po prostu z braku informacji i wiedzy o tym, że w internecie można znaleźć zdjęcia, których wykorzystanie jest całkowicie legalne i darmowe.

W duchu naszej grupy zapraszamy do współtworzenia Padleta (takiej wirtualnej tablicy, na której każdy może dodawać własne wpisy), będącego zbiorem linków do zasobów z darmowymi, legalnymi zdjęciami. Kliknij >>TUTAJ<<, żeby przejść do naszego Padleta.

Na razie dodaliśmy kilkanaście sprawdzonych źródeł, a jeśli Wy korzystacie też z innych, to możecie DODAĆ LINK do nich, klikając dwa razy na tablicy, podając tytuł, opis i link (dodanie linku jest możliwe po kliknięciu paska w dolnej części okna, które pojawi się na ekranie po dwukrotnym kliknięciu – potem trzeba wkleić link, kliknąć strzałkę w prawo, trochę odczekać i zatwierdzić przyciskiem OK). Jak tylko link zastanie zatwierdzony przez moderatora, pojawi się na wspólnej tablicy i wszyscy będą mogli z niego korzystać.

Jak „działają” darmowe, legalne zdjęcia? Zazwyczaj ich twórcy udostępniają je na licencji CC, która (w zależności od wariantu) najczęściej wymaga od osoby chcącej skorzystać z takiego zdjęcia, aby podać nazwisko autora – tzw. CC-BY, ale niekiedy jest to licencja CC0, dzięki której możemy użyć takiego zdjęcia bez podania imienia i nazwiska autora.

Przy okazji prezentujemy zasadę działania jednego z ulubionych narzędzi Superbelfrów, czyli właśnie Padleta, i pokazujemy, jak można go wykorzystać na lekcji z uczniami lub na warsztatach z nauczycielami. Adres tej strony to www.padlet.com. Uczniowie mogą edytować Padlet utworzony przez nauczyciela nawet ze swoich smartfonów czy tabletów, niekoniecznie muszą w tym celu korzystać z pracowni komputerowej. Co ciekawe, po stworzeniu Padleta od razu jest też dostępny prowadzący do niego kod QR – po zeskanowaniu go uczniowie od razu przenoszą się na utworzoną przez Nauczyciela tablicę i mogą rozpocząć jej edycję. Wypróbujcie to sami, skanując poniższy kod QR:

 

Notka o autorze: Marcin Zaród – Nauczyciel roku 2013, członek grupy Superbeflrzy RP, anglista w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, jeden z twórców Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej Fabryka Przyszłości w Tarnowie, ekspert i trener w projekcie Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej, zdobywca tarnowskiego tytułu Wychowawca roku 2012, latarnik Polski Cyfrowej. Prowadzi blog dla nauczycieli iporadnik.blogspot.com. Od 4 lat prowadzi grupy facebookowe dla klas, które uczy. Występował na Festiwalu Nauki OPPI w Helsinkach, konferencjach Inspir@cje 2013, 2014 i 2015 w Warszawie, Zlotach Innowacyjnych Nauczycieli i Dyrektorów w Ustroniu i Zakopanem oraz na konferencji Pokazać-Przekazać 2014 w Centrum Nauki Kopernik. Autor artykułów w takich magazynach jak: IT w Edukacji, Dyrektor Szkoły, Głos Nauczycielski, Meritum, Języki Obce w Szkole. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie