Edukacja medialna dla seniorów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
 
W przyszłym roku będę miał możliwość poprowadzenia spotkań dla seniorów poświęconych edukacji medialnej. Do tej pory zdarzyło mi się raz przeprowadzić zajęcia dla tej grupy wiekowej. Były poświęcone współczesnej reklamie. Wspólnie oglądaliśmy na wideo wybrane spoty, dyskutowaliśmy o problemie wszechobecności, a wręcz niekiedy nachalności obrazów we współczesnej kulturze. Można było dostrzec pewną obawę wśród moich starszych słuchaczy, lęk przed nowością, a jednocześnie dojrzałe rozumienie współczesności i pewien zdrowy rozsądek, który winien cechować dojrzałego odbiorcę mediów. Nie do końca byli zachwyceni przykładami spotów, które według mojego gustu uznałem jako interesujące. Śmieli się i komentowali jednak to, co dla mnie aż taką wyjątkowością nie było. Inny rodzaj odbiorcy, nieco zalękniony i zamknięty – pomyślałem – ale pod pewnym względem taki sam – wybieramy to, co nas interesuje, z czego możemy pożartować, co nas wzrusza. 



Andragogika mediów wymaga i badań, i praktycznych spotkań, warsztatów, pogadanek. Warto zainteresować się tą grupa odbiorców, może niezbyt atrakcyjną dla reklamodawców, którzy wolą kierować swoje przekazy do młodych. Ale grupę, którą można przyciągnąć, i – co pokazuje fenomen Radia Maryja – także atrakcyjną komercyjnie. Grupę, której warto poświęcić czas, pomóc odnaleźć się w świecie mediów, zwrócić uwagę na manipulację, ukazać twórcze sposoby korzystania ze środków komunikacji. Ale również – samego się czego nauczyć. Medialnej mądrości.



Notka o autorze: Dr Piotr Drzewiecki, adiunkt w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Dziennikarz, specjalista ds. edukacji medialnej. Prowadzi internetowy serwis o wychowaniu do mediów Press Cafe.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie