O kompetencjach 4K w szkolnej bibliotece

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W zmieniającym się świecie, w którym technologia rozwija się w błyskawicznym tempie, umiejętności, które były ważne dziesięć lat temu, mogą dzisiaj okazywać się już przestarzałe. Stąd pojęcie "kompetencji przyszłości", którym oznacza się zestaw umiejętności, postaw i wartości, pozwalających jednostkom radzić sobie w zmieniającym się świecie i elastycznie adaptować do nowych sytuacji.

Komu są potrzebne te kompetencje? Nam wszystkim! Dorosłym i młodym. To one są kluczem do zrozumienia i przetrwania we współczesnym świecie, to one przyczyniają się do zawodowego i osobistego sukcesu człowieka.

Wśród takich umiejętności najczęściej wyróżnia się:

  1. Zdolność uczenia się przez całe życie - w miarę jak wiedza i technologia ewoluują, uczniowie muszą być gotowi do ciągłego uczenia się i dostosowywania się do nowych wyzwań.
  2. Umiejętność pracy z technologią - dzisiejszy świat opiera się na technologii, więc umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych jest kluczowa.
  3. Kreatywność i innowacyjność - rozwiązywanie problemów i generowanie nowych pomysłów są niezbędne w rozwijającej się gospodarce opartej na wiedzy.
  4. Krytyczne myślenie - umiejętność analizy informacji, rozważania różnych punktów widzenia i podejmowania dobrze przemyślanych decyzji to podstawa wielu działań.
  5. Umiejętność współpracy - współpraca w różnorodnych zespołach i zdolność do skutecznego komunikowania się z osobami o różnych charakterach są kluczowe niemal w każdej dziedzinie zawodowej.
  6. Rozwiązywanie problemów - umiejętność identyfikowania i skutecznego rozwiązywania problemów, także tych nowych i niespodziewanych z pewnością pomaga funkcjonować we współczesnym społeczeństwie.

Szkolna biblioteka, tradycyjnie znana jako miejsce przechowywania książek oraz miejsce nauki i kultury, ma potencjał, by stać się ważnym centrum rozwoju umiejętności przyszłości u uczniów. Oto kilka sposobów, w jaki to możliwe:

  • Biblioteka wyposażona w komputery, dostęp do internetu oraz oprogramowanie edukacyjne pomaga uczniom rozwijać umiejętność pracy z technologią i bezpiecznego korzystania z zasobów sieci.
  • Organizowanie w bibliotekach konkursów literackich, wystaw artystycznych czy projektów badawczych stymuluje kreatywność i innowacyjność; uczeń może rozwijać swe umiejętności poprzez doświadczanie, tworzenie.
  • Warsztaty z komunikacji, empatii, asertywności, feedbacku, kluby naukowe i grupy projektowe prowadzone w bibliotekach umożliwiają uczniom współpracę i kształcenie umiejętności pracy zespołowej.
  • Przygotowywanie w bibliotekach warsztatów z zakresu krytycznego myślenia, zarządzania stresem czy rozwiązywania problemów pomaga w uczeniu uważnego i mądrego postrzegania rzeczywistości.

Podsumowując, szkolna biblioteka, stając się miejscem, w którym rozwijane są kompetencje przyszłości, przyczynia się do lepszego przygotowania uczniów na wyzwania, jakie stawia przed nimi przyszłość. Uczniowie, którzy będą umieli analizować i tworzyć, będą liderami przyszłości, gotowymi na wyzwania nowej ery. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Marlena Kowalska jest polonistką, bibliotekarką, terapeutą pedagogicznym z 28-letnim stażem. Ponad 10 lat związana Katolicką Szkołą Podstawową im. św. Jana Bosko w Piotrkowie Trybunalskim. Swoje doświadczenia pedagogiczne opisuje w blogu szkolaInaczej.blogspot.com. Członkini społeczności Superbelfrzy RP, ambasador programu eTwinning, posiadaczka tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie