Telewizja i multimedia nie dla maluchów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaNaukowcy amerykańscy opublikowali wyniki badań, z których wynika, że każda godzina spędzona przez najmłodsze dzieci (od 2 do 48 miesięcy) przed włączonym telewizorem, także w towarzystwie ich rodziców, opóźnia rozwój narządu mowy. Rodzice mniej mówią do swoich małych dzieci, a te w rezultacie rzadziej gaworzą i później uczą się mówić.
 
Wyniki badań nad skutkami oglądania TV i filmów DVD, prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Washington i Instytutu Badawczego Szpitalu Dziecięcego z Seattle, zostały opublikowane na łamach pisma "Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine" (Vol. 163 No. 6, Czerwiec 2009). Lekarze przestrzegają przed zbyt wczesnym włączaniem telewizji, filmów i multimediów w proces wychowania dzieci. Zdaniem specjalistów dzieci przed ukończeniem drugiego roku życia w ogóle nie powinny mieć styczności z telewizorem ani oglądać bajek na DVD czy wideo. Osłabia to bowiem osobistą interakcję z dorosłymi, tak bardzo potrzebną dzieciom we wczesnym etapie rozwoju.

media i edukacjaNiestety, wbrew zaleceniom pediatrów coraz więcej i coraz młodszych dzieci spędza czas przed telewizorem. Badania potwierdziły hipotezę, że oglądanie telewizji prowadzi do ograniczenia kontaktów rodziców z dziećmi. Zbadali 329 dzieci w wieku od 2 do 48 miesięcy. Maluchy przez 24 miesiące nosiły specjalne cyfrowe urządzenia nagrywające wszystko co usłyszały lub powiedziały. Uzyskane w ten sposób nagrania były analizowane przez specjalny program, który miał możliwość podziału dźwięków na kategorie i liczył słowa wypowiedziane przez osoby dorosłe, gaworzenie dzieci oraz czas kontaktu pomiędzy rodzicami i dziećmi.

Okazało się, że każda kolejna godzina spędzona w obecności włączonego telewizora jest związana ze zmniejszeniem ilości usłyszanych przez dziecko słów wypowiedzianych przez dorosłych aż o 7 procent. Telewizja ogranicza liczbę i długość gaworzenia dzieci i ilość konwersacji. Gdy rodzicom zależy na prawidłowym rozwoju ich dziecka, powinni w ogóle zrezygnować z włączania telewizora w towarzystwie dzieci. Nawet jeśli starają się poświęcić mu uwagę, jest ona rozproszona w powodu komunikatów płynących z ekranu i kontakt z dzieckiem jest mniej wartościowy.

Opublikowane wyniki są kontynuacją badań grupy naukowców nad wpływem cyfrowych mediów na psychikę i rozwój dziecka w wieku do 2 lat. Na łamach Edunews.pl pisaliśmy o wcześniejszych badaniach tego zespołu, poświęconych analizie multimedialnych programów edukacyjnych dla najmłodszych. Dla wielu rodziców może to być ważna wskazówka, aby uważali przy zakupie różnego rodzaju filmów i multimediów, które rzekomo mają przyspieszyć rozwój dzieci od najmłodszych lat, np. w nauce języka obcego.
 
(Źródło: MediaRun, Opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie