Kształcenie kompetencji medialnej w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaW dokumentach nowej podstawy programowej odnajdujemy następujący zapis: „ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają we współczesnym świecie coraz większą rolę, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi wychowaniu swoich uczniów do ich właściwego odbioru i wykorzystania, czyli edukacji medialnej”. Czy każdy z nauczycieli ma dbać o edukację medialną?
 
Edukacja medialna to jest niezbędna w czasach, w których to dzięki mediom zdobywamy informację na temat otaczającego nas świata, czasem nawet tego w naszym bezpośrednim sąsiedztwie. Współcześnie młodzież korzysta z mediów (elektronicznych i społecznościowych) znacznie więcej niż ich rodzice i praktycznie przez całą dobę. Młodzi ludzie powinni więc posiadać elementarną wiedzę, o tym, jak korzystać z mediów z pożytkiem dla własnego rozwoju osobistego, czy potem zawodowego.

Umiejętność korzystania z mediów jest według europejskiego prawodawstwa kluczową kompetencją społeczeństwa informacyjnego. Według nowej Dyrektywy Audiowizualnej UE z 2007 roku: „należy upowszechniać umiejętność korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych i uważnie obserwować rozwój tych umiejętności.”

Żadne, nawet najlepsze systemy oznakowania treści publikowanych w środkach masowego przekazu, nie będą w stanie zastąpić troski rodziców, nauczycieli i wychowawców w kształtowaniu umiejętności roztropnego korzystania z mediów. Stąd płynie potrzeba popularyzacji edukacji medialnej w polskim systemie edukacji.

Rozwiązania polskiej edukacji medialnej proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zostały przez część środowiska pedagogów uznane za niewystarczające. MEN daje jednak możliwość prowadzenia edukacji medialnej w postaci odrębnych zajęć. Otwiera również możliwość prowadzenia ich równolegle z Wiedzą o Kulturze. Jak realizować ten zapis w praktyce i jakie trudności są z tym związane? Kto i jak ma uczyć edukacji medialnej w naszej szkole? Dlaczego warto wprowadzić edukację medialną jako odrębny przedmiot w szkole?

Media Desk Polska razem z Instytutem Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie organizują nieodpłatne szkolenie dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół oraz nauczycieli zainteresowanych prowadzeniem zajęć z edukacji medialnej w szkole. Odbędzie się ono we wtorek 15 grudnia br. w godz. od 14 do 16. w Hotelu InterContinental w Warszawie, przy ul. Emilii Plater 49. Szczegóły dotyczące rekrutacji znajdują się na stronie internetowej presscafe.eu
 
Notka o autorze: Dr Piotr Drzewiecki, adiunkt w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Dziennikarz, specjalista ds. edukacji medialnej. Prowadzi internetowy serwis o wychowaniu do mediów Press Cafe.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie