Kształcenie kompetencji medialnej w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaW dokumentach nowej podstawy programowej odnajdujemy następujący zapis: „ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają we współczesnym świecie coraz większą rolę, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi wychowaniu swoich uczniów do ich właściwego odbioru i wykorzystania, czyli edukacji medialnej”. Czy każdy z nauczycieli ma dbać o edukację medialną?
 
Edukacja medialna to jest niezbędna w czasach, w których to dzięki mediom zdobywamy informację na temat otaczającego nas świata, czasem nawet tego w naszym bezpośrednim sąsiedztwie. Współcześnie młodzież korzysta z mediów (elektronicznych i społecznościowych) znacznie więcej niż ich rodzice i praktycznie przez całą dobę. Młodzi ludzie powinni więc posiadać elementarną wiedzę, o tym, jak korzystać z mediów z pożytkiem dla własnego rozwoju osobistego, czy potem zawodowego.

Umiejętność korzystania z mediów jest według europejskiego prawodawstwa kluczową kompetencją społeczeństwa informacyjnego. Według nowej Dyrektywy Audiowizualnej UE z 2007 roku: „należy upowszechniać umiejętność korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych i uważnie obserwować rozwój tych umiejętności.”

Żadne, nawet najlepsze systemy oznakowania treści publikowanych w środkach masowego przekazu, nie będą w stanie zastąpić troski rodziców, nauczycieli i wychowawców w kształtowaniu umiejętności roztropnego korzystania z mediów. Stąd płynie potrzeba popularyzacji edukacji medialnej w polskim systemie edukacji.

Rozwiązania polskiej edukacji medialnej proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zostały przez część środowiska pedagogów uznane za niewystarczające. MEN daje jednak możliwość prowadzenia edukacji medialnej w postaci odrębnych zajęć. Otwiera również możliwość prowadzenia ich równolegle z Wiedzą o Kulturze. Jak realizować ten zapis w praktyce i jakie trudności są z tym związane? Kto i jak ma uczyć edukacji medialnej w naszej szkole? Dlaczego warto wprowadzić edukację medialną jako odrębny przedmiot w szkole?

Media Desk Polska razem z Instytutem Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie organizują nieodpłatne szkolenie dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół oraz nauczycieli zainteresowanych prowadzeniem zajęć z edukacji medialnej w szkole. Odbędzie się ono we wtorek 15 grudnia br. w godz. od 14 do 16. w Hotelu InterContinental w Warszawie, przy ul. Emilii Plater 49. Szczegóły dotyczące rekrutacji znajdują się na stronie internetowej presscafe.eu
 
Notka o autorze: Dr Piotr Drzewiecki, adiunkt w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Dziennikarz, specjalista ds. edukacji medialnej. Prowadzi internetowy serwis o wychowaniu do mediów Press Cafe.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie