Chciejmy rozmawiać!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Usiądziemy dziś w gronie najbliższych do suto zastawionych stołów, pojemy i zaczniemy rozmawiać. Na początku będzie o tematach przyjemnych, prostych i prozaicznych, ale po pewnym czasie zapewne zejdzie na tematy, które budzą wielkie emocje. Takich tematów mamy na pęczki. Dziś w zasadzie trudno już znaleźć takie, które nie budzą emocji. Ale czy umiemy (jeszcze) ze sobą rozmawiać?

Temat jakości rozmowy istotnie związany jest z edukacją. Przecież i szkoła i uczelnia powinny rozwijać najwyższe kompetencje komunikacyjne. Teoretycznie nawet rozwija. Ale potem wiele zmienia się w życiu. Podatni jesteśmy na manipulacje, propagandę, wierzymy w mity, a potem to w rozmowach wychodzi. A wiadomo, że Polak z Polakiem potrafi pokłócić się o byle co.

Kłócimy się o głównie o sprawy polityczne, ale pokłosiem niskich kompetencji komunikacyjnych w społeczeństwie jest także pseudodebata, którą toczymy na tematy polskiej szkoły. Od wielu lat za dużo w niej jest polityki (polityków), a za mało ekspertów i dobrej, autentycznej i szczerej rozmowy. Za mało też słuchania argumentów rozmówców i głębokiej analizy skutków.

A przecież można inaczej. Niedawno pisaliśmy na naszych łamach, że edukacja w Finlandii nie jest obszarem sporów politycznych. Wszystkie partie uznają edukację narodową za dziedzinę, do której polityka nie powinna mieć wstępu. Rozwiązania, reformy, itp. nie są narzucane głosami jednej partii (opcji politycznej), ale są rezultatem szerokiej debaty społecznej, dobrej komunikacji i wypracowania najlepszego z możliwych rozwiązań dla uczniów. Czyli jednak da inaczej. Dlaczego tak nie mogłoby być też w Polsce?

I w debacie o edukacji i dziś przy rodzinnych stołach (nadal) będziemy próbowali ze sobą rozmawiać. Chciejmy rozmawiać (bo warto), ale uczmy się też słuchać!

Spokojnych, radosnych i refleksyjnych Świąt Bożego Narodzenia.
W imieniu redakcji Edunews.pl przesyłamy naszym Czytelnikom moc serdeczności!

 

Przeczytaj też, co napisaliśmy dokładnie rok temu:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie