Historia współczesnego Edutainment liczy sobie „zaledwie” kilkadziesiąt lat. Dzięki rozwojowi środków masowego przekazu możemy zaobserwować siłę i skuteczność tej metody edukacji społecznej. W ten sposób - poprzez programy telewizyjne i radiowe - miliony ludzi na całym świecie zdobywają praktyczną wiedzę i zmieniają swoje postawy.
Uznaje się, że historia nowoczesnego Edutainment definiowanego jako narzędzie służące realizacji strategii na rzecz określonej zmiany społecznej, zaczęła się w Wielkiej Brytanii. W 1951 r. BBC rozpoczęło nadawanie słuchowiska The Archers. Aż do 1972 roku był to program o charakterze edukacyjnym, adresowany do farmerów angielskich. Potem stracił taki charakter, ale program nadal jest na antenie BBC.
Według Wikipedii, Miguel Sabido jest prawdopodobnie najbardziej znanym i wpływowym współczesnym praktykiem i teoretykiem działań typu Edutainment. W latach 70-tych rozpoczął on produkcję serii nowel telewizyjnych w Ameryce Łacińskiej (oper mydlanych i seriali dramatycznych), w których umieszczał treści edukacyjne dotyczące edukacji pro-zdrowotnej. Z czasem rozszerzał zakres edukacji o planowanie rodziny, analfabetyzm i czytelnictwo oraz inne tematy. Jego model, który wykorzystywał prace teoretyczne Alberta Bandury i innych badaczy, zrewolucjonizowały sposób edukacji społecznej z wykorzystaniem mediów. Współcześnie jego doświadczenia i założenia są ciągle wykorzystywane w obszarze komunikacji pro-zdrowotnej i służą edukacji zdrowotnej setek milionów ludzi na całym świecie. Jednym z najsłynniejszych centrów naukowych, w których kontynuuje się prace Bandury jest The Johns Hopkins University – Center for Communication Programs.
W XX wieku powstało również wiele wspaniałych telewizyjnych programów Edutainment. Wśród nich nie sposób nie wspomnieć choćby o programach, które rozwinęły miliony dzieci na całym świecie: „Ulica Sezamkowa”, „Dora the Explorer” czy „Teletubbies”.
Oprócz „The Archers” powstało również wiele programów radiowych typu Edutainment. Można wśród nich wymienić: „The Lawsons/Blue Hills” – program dla farmerów australijskich o nowych metodach upraw rolnych; „Tinka Tinka Sukh” – program w języku hindi, który przyniósł olbrzymie przeobrażenia w postawach ekologicznych i pro-zdrowotnych w Indiach; „Soul City” – niezwykle skuteczne słuchowisko w Południowej Afryce poświęcone prewencji wobec zagrożenia AIDS.
Choć programy typu Edutainment zostały wymyślone wiele lat temu, tak naprawdę dopiero teraz, dzięki rozwojowi mass mediów oraz Internetu, ich oddziaływanie edukacyjne może jest pełne i może być łatwo zwielokrotnione. Nic więc dziwnego, że wymienione wyżej programu coraz częściej sięgają po inne niż pierwotny kanały komunikacji z odbiorcą, przez co jeszcze bardziej zwiększają zasięg i oddziaływanie edukacyjne.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).