Strona 2 z 2
Z kolei wyniki badań Nielsen Media Research wskazują, że Ulica Sezamkowa jest rozpoznawalna przez 99% przedszkolaków w Stanach Zjednoczonych. Jeszcze inne badania wykazały, że 81% dzieci w wieku poniżej 6 lat posiada jakąś zabawkę lub grę związaną z bohaterami Ulicy Sezamkowej, zaś 87% ma również publikacje o bohaterach programu. Popularność bohaterów programu sprawiła, że niektóre kukiełki Mupetów i same logo Sesame Street trafiły również do Narodowego Muzeum Historii Amerykańskiej w Waszyngtonie, jako ważny element dorobku kulturalnego Stanów Zjednoczonych.
Pojawienie się Internetu skłoniło Sezame Workshop do umiejscowienia części aktywności Ulicy Sezamkowej na stronie internetowej. W ten sposób rozwinął się nowy kanał komunikacji z dziećmi, sponsorami i z rodzicami. Dla tych ostatnich stworzono nawet osobny dział Parents, w którym zamieszczono wiele zasobów dotyczących wychowywania dzieci, odpowiedzialnego rodzicielstwa, promocji czytania, radzenia sobie z lękami i obawami dziecka, profilaktyki zdrowia i zdrowego trybu życia. Rodzice dzieci mogą tam dowiedzieć się praktycznie wszystkiego o prawidłowej opiece nad swoimi dziećmi – od tego jak czesać dzieci, aż po podpowiedzi, jak bawić się z czterolatkiem.
Na stronie internetowej Ulicy Sezamkowej można znaleźć wiele gier i zabaw dla dzieci, a także kolorowe plansze, dzięki którym dzieci uczą się alfabetu. Strona jest rekomendowana rodzicom przez wiele ośrodków akademickich prowadzących badania nad rozwojem dzieci. Średnio odwiedza ją ponad 1 milion osób dziennie.
Obecnie, przede wszystkim wskutek rewolucji w technologiach komunikacyjnych i większej konkurencji, Ulica Sezamkowa stopniowo traci swoją widownię. Ale mimo tego każdego tygodnia gromadzi przed telewizorami widownię około 7,5-8 miliona osób. Największą oglądalność ma program w grupie dzieci do 3 lat, które oglądają Ulicę Sezamkową razem ze swoimi mamami. Mimo dużej konkurencji ze strony innych programów edukacyjnych, w 2005 roku Ulica Sezamkowa utrzymywała się w pierwszej dziesiątce najchętniej oglądanych programów edukacyjnych dla dzieci.
Ulica Sezamkowa była i jest oczywiście świetnym narzędziem marketingowym, Powstały setki książek, magazynów, nagrań dźwiękowych, video i zabawek, sprzedawane pod marką Sesame Workshop. Część wpływów ze sprzedaży gadżetów związanych z bohaterami programu przeznaczona jest na finansowanie kolejnych programów lub powstawania wersji międzynarodowych.
Warto również zwrócić uwagę na nieprawdopodobną siłę oddziaływania programu na media i społeczeństwo. Mupety wielokrotnie traktowane były jak pełnoprawni uczestnicy życia społecznego i prawdziwe gwiazdy medialne. Każde ich pojawienie się na ulicy przyciągało uwagę mediów i oczywiście dzieci. Powstały setki materiałów filmowych, a nawet całe serie filmowe towarzyszące programowi, na przykład jednodniowe wycieczki bohaterów Ulicy Sezamkowej do innych krajów (np. Big Bird In China, 1983; Big Bird In Japan, 1988) albo ich przygody w różnych ciekawych miejscach, np. w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (Don’t Eat the Pictures, 1983), w telewizji ABC (Out to lunch, 1974). Popularnością cieszyły się również musicale z udziałem Mupetów, np. Christmas Eve on Sesame Street (1978), które zdobyło Nagrodę Emmy, Sesame Street: 20 And Still Counting (1989), All-Star 25th Birthday: Stars and Street Forever (1994), The Street We Live On (2004). Mupety uwielbiały pojawiać się niespodziewanie również w rozmaitych programach telewizyjnych, zwłaszcza gdy temat dyskusji dotyczył dzieci i ich rozwoju.
Popularne okazały się również piosenki, śpiewane przez bohaterów programu. Zdarzało się, że nawet trafiały one na listy przebojów (np. Rubber Duckie doszedł do 16 miejsca na Billboard Hot List w 1970 roku). Łącznie Ulica Sezamkowa zdobyła 11 Nagród Grammy, ostatnią w 2001 roku za Elmo and the Orchestra.
Wielką popularnością cieszyły się zawsze filmy video z udziałem Mupetów, np. NBC Salutes the 25th Anniversary of the Wonderful World of Disney (1978), I Love Liberty (1982), czy We Are Family (2005). Powstały również dwa filmy nawiązujące do Ulicy Sezamkowej: Follow That Bird (1985) o przygodach Wielkiego Ptaka oraz The Adventures of Elmo in Grouchland (1999) o przygodach Elmo.
Ze względu na pozytywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży, Ulica Sezamkowa jest uznawana na całym świecie za jeden z najbardziej wartościowych programów edukacyjnych dla dzieci, a zarazem za największy do tej pory Edutainment realizowany w mediach. Żadna z produkcji telewizyjnych dla dzieci nie odnotowała dotąd takiego sukcesu i uznania. Serial emitowany był już w telewizjach 120 krajów, powstało ponad 30 wersji międzynarodowych programu, nie licząc wersji dubbingowanych. Ulica Sezamkowa zdobyła do tej pory 109 Nagród Emmy, o wiele więcej niż jakikolwiek inny program telewizyjny. Szacuje się, że 75 milionów dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych oglądało ten program jako dzieci.
Popularność programu przyczyniła się również do powstania innej kultowej produkcji. Jim Henson, zaniepokojony popularnością programy i tym, że wszyscy zaczynają go kojarzyć z tematem edukacji dzieci w wieku przedszkolnym postanowił wykorzystać swoje Mupety w programie przeznaczonym dla starszej widowni. I tak powstało The Muppet Show. Ale to już zupełnie inna historia.
Przeczytaj poprzedni artykuł z cyklu o wielkich programach edutainment.
Edutainment na świecie (4): Ulica Sezamkowa
Typografia
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Tryb czytania